
Kostymen och kroppsformen, del 1: Kort eller bred
I denna serie av två inlägg ska vi tala om hur kostymens utformning visuellt kan framställa bäraren i en mer fördelaktig dager. Rätt vald kan kostymen få en kort man att se längre ut, en bred man att förefalla smalare och en långsmal kroppsbyggnad att se mer proportionerlig ut.

Text: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson
Illustration: Donna Rasmussen
Vi ska inleda med att tala om hur du med fördel kan välja din kostym med avseende på din kroppsform - om du är aningen kortare, eller är kraftigt byggd och vill undvika att se ännu bredare ut. Allt handlar om att sträva efter och uppnå balans i synintrycket av bäraren. Att tona ner intrycket av mindre fördelaktiga drag och proportioner, samt förstärka det intryck man istället önskar uppnå med medel som knäppning, förekomst och placering av detaljer på kostymens kavaj och byxor. Färger och mönster spelar även en stor roll i sammanhanget.
Vi ska noga poängtera att dessa råd inte ska ses som de enda alternativen, och att annat blir dåligt. Det handlar om teori som ofta fungerar i praktiken, men som påverkas av så många olika faktorer gällande bäraren av kläderna, sammanhang och kroppsformens flera olika mått och proportioner.
Vi ska noga poängtera att dessa råd inte ska ses som de enda alternativen, och att annat blir dåligt. Det handlar om teori som ofta fungerar i praktiken, men som påverkas av så många olika faktorer gällande bäraren av kläderna, sammanhang och kroppsformens flera olika mått och proportioner.
Behåll en obruten vertikal linje (3)
Vi inleder resonemanget med tanken att du har en något kortare eller bredare kroppsbyggnad och vill undvika att se ännu kortare eller bredare ut. Generellt bygger tanken på att förstärka intrycket av lodräta linjer, och att behålla en lång och obruten vertikal linje som för ögat ökar intrycket av längd. Alla hållpunkter som får blicken att stanna och som kapar av de visuellt vertikala linjerna minskar även intrycket av kroppslängd.
En något kortare man bär med förel enkelknäppta kavajer med två eller tre knappar, då dessa ger honom en mer slank framtoning och inte ökar intrycket av volym. Detsamma gäller då även för män med mer volym. Knäppningen med två knappar, lämnar en större del av skjortbröstet synligt i lodlinjen, vilket skapar och ökar intrycket av längd. Om kavajen har tre knappar ska bara den mittersta knäppas för att uppnå samma effekt.

Kavajer med slag som har en vacker rullning förstärker ofta den vertikala linjen och ger intrycket av att du är smalare.
En något kortare man bär med förel enkelknäppta kavajer med två eller tre knappar, då dessa ger honom en mer slank framtoning och inte ökar intrycket av volym. Detsamma gäller då även för män med mer volym. Knäppningen med två knappar, lämnar en större del av skjortbröstet synligt i lodlinjen, vilket skapar och ökar intrycket av längd. Om kavajen har tre knappar ska bara den mittersta knäppas för att uppnå samma effekt.

Kavajer med slag som har en vacker rullning förstärker ofta den vertikala linjen och ger intrycket av att du är smalare.
Kavajens slag (1)
Kavajslag som har en vacker så kallad ”roll”, förstärker också den vertikala linjen. Slag som istället ligger platt pressade mot kavajbröstet ger intryck av en större platt yta över bröstkorgen och ger bäraren en bredare framtoning. Här är det även fördelaktigt att välja en kavaj med något smalare slag, då bredare slag bygger intrycket av kroppsvidd. Återigen, mycket relativt gällande vad som skall anses som smala eller breda slag i förhållande till bäraren.
Du kommer med fördel, också med tiden förhoppningsvis att hitta den optimala slagbredden för just dig. Är slagen för smala, som de då och då varit med varierande trender, är risken att de bidrar till att bärarens huvud kan se oproportionerligt stort i förhållande till resten av kroppen. Något som ofta framträder extra tydligt på foto och sannolikt sällan är önskvärt.
Du kommer med fördel, också med tiden förhoppningsvis att hitta den optimala slagbredden för just dig. Är slagen för smala, som de då och då varit med varierande trender, är risken att de bidrar till att bärarens huvud kan se oproportionerligt stort i förhållande till resten av kroppen. Något som ofta framträder extra tydligt på foto och sannolikt sällan är önskvärt.
Vinklade ficklock förstärker intrycket av en smalare midja och är något mer fördelaktiga än horisontella ficklock för kortare och bredare män. Utanpåliggande fickor, så kallade patch pockets, som helt saknar lock är mycket bra i sammanhanget. Dessa ger dock kavajen en mycket mer ledig framtoning.
Kavajens knäppning (2)
En dubbelknäppt kavaj ger med sina dubbla lager av tyg ofta ett ökat intryck av volym. De parallella knappraderna ger ett visuellt intryck av horisontella linjer, ökar intrycket av bredd och kapar av den visuellt vertikala linjen så att kavajbäraren i vissa fall kan uppfattas som kortare.
Kavajens längd (3)
Gällande längden på kavajen, bör en kortare eller bredare man alltid bära en något kortare kavaj. Idealet är att skapa illusionen av långa ben, vilket i helheten ger ett ökat intryck av kroppslängd. Om kavajen är för lång, ser benen och därmed hela mannen i kostymen kortare ut.
Snittet ska helst vara kroppsnära, särskilt för kortare män då en löst sittande kavaj snarare ser för stor ut och bäraren därmed liten. Passformen är extra viktig om du har lite för många trivselkilon, då en för vid kavaj får dig att se ännu större ut och en för snävt sittande kavaj framhäver din faktiska volym. Receptet är en kroppsnära, men inte tight passform.
Snittet ska helst vara kroppsnära, särskilt för kortare män då en löst sittande kavaj snarare ser för stor ut och bäraren därmed liten. Passformen är extra viktig om du har lite för många trivselkilon, då en för vid kavaj får dig att se ännu större ut och en för snävt sittande kavaj framhäver din faktiska volym. Receptet är en kroppsnära, men inte tight passform.
”Receptet är en kroppsnära, men inte tight passform”
Byxorna (5, 6)
Det är snyggt med slag längst ner på byxbenen, men dessa blir tyvärr en av de hållpunkter på lodlinjen som vi vill undvika. Rent visuellt kan de ge intryck av att kapa bärarens ben vid vristerna. Är byxan sedan något kortare, som just nu är populärt, blir effekten ännu starkare. Optimalt för kortare och bredare män är att bära smalt skurna byxor utan slag, vilka har en så lång benlängd som möjligt. Dock ska det tydligt påpekas att byxorna ändå inte skall vara så långa att benslutet i för stor utsträckning ligger och vilar på skon eller foten. Då är risken stor att byxan istället ser ut att vara för lång, vilket i sin tur ger intryck av att bäraren är kort.
En något högre byxmidja är också en fördel i sammanhanget då denna ökar intrycket av längre ben, vilket i sin tur visuellt får bäraren att framstå som längre.
Är du riktigt kort är det visuellt mer fördelaktig att bära hel kostym istället för uddakavaj. En uddabyxa och kavaj skapar ytterligare en hållpunkt på lodlinjen vid midjan, där de olika färgerna och texturerna på kavaj och byxtyg möts och kapar visuellt bäraren på mitten.

Långrandiga mönster har ofta en avsmalnande och förlängande effekt.
En något högre byxmidja är också en fördel i sammanhanget då denna ökar intrycket av längre ben, vilket i sin tur visuellt får bäraren att framstå som längre.
Är du riktigt kort är det visuellt mer fördelaktig att bära hel kostym istället för uddakavaj. En uddabyxa och kavaj skapar ytterligare en hållpunkt på lodlinjen vid midjan, där de olika färgerna och texturerna på kavaj och byxtyg möts och kapar visuellt bäraren på mitten.

Långrandiga mönster har ofta en avsmalnande och förlängande effekt.
Färg och mönster
Gällande färg och mönster kan vi kort sammanfattat säga att mörkare färger har en avsmalnande visuell effekt och att långrandiga mönster har en avsmalnande och förlängande effekt. Rutiga mönster förstärker generellt ett intryck av bredd.
Vi har nu talat om extremer för att statuera exempel. Det finns naturligtvis kortare män med balanserade kroppsproportioner som kan bära en exempelvis välskuren dubbelknäppt kostym, och ändå inte se oproportionerligt korta ut. Se dessa råd som ett grundrecept att utgå ifrån. Kunskap om vilka saker som har vilken effekt på intrycket av kostymen. Lite som att det blir roligare att leka med en kemilåda, om man börjat med att läsa instruktionerna. Man får snygga färger och spännande rök i provrören, istället för att bara chansa och få en tung brun gröt i botten av provröret. Samma sak med kostymbärandet. Lär dig de teoretiska reglerna, för att sedan veta hur du skall experimentera och bryta dem.
I nästa del ska vi berätta om kostymer och kavajer som passar bra för män med mer långsmal kroppsbyggnad.
Vi har nu talat om extremer för att statuera exempel. Det finns naturligtvis kortare män med balanserade kroppsproportioner som kan bära en exempelvis välskuren dubbelknäppt kostym, och ändå inte se oproportionerligt korta ut. Se dessa råd som ett grundrecept att utgå ifrån. Kunskap om vilka saker som har vilken effekt på intrycket av kostymen. Lite som att det blir roligare att leka med en kemilåda, om man börjat med att läsa instruktionerna. Man får snygga färger och spännande rök i provrören, istället för att bara chansa och få en tung brun gröt i botten av provröret. Samma sak med kostymbärandet. Lär dig de teoretiska reglerna, för att sedan veta hur du skall experimentera och bryta dem.
I nästa del ska vi berätta om kostymer och kavajer som passar bra för män med mer långsmal kroppsbyggnad.
Taggar:
Vad tyckte du om den här artikeln?
14 Kommentarer
#1
Jättebra artikel! Jag som är runt 175 cm lång uppskattar verkligen tips som detta. Ett önskemål är däremot att kunna köpa kavajer och byxor i stl 44/xs hos er från de märken som har det i sitt sortiment (Morris, Tiger, Oscar J m.fl) Storlek 46 är tyvärr oftast lite för stora (läs: långa) i dagens storleksnormer där storlek 46/s motsvarar att man ska vara runt 180 cm lång.
Den 22 november 2015
#2
Care of Carl
#1 Hej Martin,
Kul att du uppskattar artikeln!
Vi ska ta vidare ditt önskemål till våra inköpare och undersöka om det går att köpa in mindre storlekar. Så länge så är du mer än välkommen att kontakta våra kundrådgivare på [email protected], om du skulle ha önskemål om någon specifik produkt, så kan de säkert hjälpa dig.
Kul att du uppskattar artikeln!
Vi ska ta vidare ditt önskemål till våra inköpare och undersöka om det går att köpa in mindre storlekar. Så länge så är du mer än välkommen att kontakta våra kundrådgivare på [email protected], om du skulle ha önskemål om någon specifik produkt, så kan de säkert hjälpa dig.
Den 23 november 2015
#3
Riktigt bra artikel! Även jag är inne på samma som Martin. Är 173 cm och har samma problem så det hade uppskattats med stl 44/xs. Måste också passa på att tacka för en fantastisk butik!
Den 14 december 2015
#4
Care of Carl
#3 Tobias: Vad härligt att du gillar texten. Tack så mycket för feedbacken gällande storleksutbudet bland våra kostymer! Vi tar till oss orden och vidarebefordrar till berörda instanser på Care of Carl, så får vi se om det blir någon förändring på sikt.
/Mikael
/Mikael
Den 14 december 2015
#5
Håller med Martin & Tobias. Ser gärna kortare modeller i ert sortiment. Ni kanske kan erbjuda sådana storlekar som beställningsvara? Hade gärna accepterat något längre leveranstid och det fanns ett bredare utbud av storlekar. Personligen tycker jag storlek 44 funkar avseende längd, men blir lite väl tajt över bröst och midja. En del märken, t ex Tiger m fl, erbjuder storlek 92 - som ju är en kortare variant av storlek 46. Har handlat flera sådana kostymer och kavajer i välsorterade herrbutiker, men har saknat den storleken hos er. Annars håller jag med om att er butik är riktigt bra!
Den 27 december 2015
#6
Care of Carl
#5: Tack Alvin för värdefull feedback. Ju fler av er som kommer med liknande och välformulerade önskemål gällande vårt utbud, desto mer underlag har vi att fatta välgrundade beslut gällande eventuella nysatsningar och förändringar av det vi säljer.
Vi tar med oss dina förslag och har dem i åtanke, så får vi se om det går att lösa praktiskt med tiden.
Vi tar med oss dina förslag och har dem i åtanke, så får vi se om det går att lösa praktiskt med tiden.
Den 27 december 2015
#7
God kväll!
Jag har spenderat timmar på att sitta och läsa era artiklar, som för övrigt är mycket välskrivna och inspirerande. Jag tänkte bara inflika att även jag har en efterfrågan på mindre storlekar i sortimentet. Ytterst sällan man hittar kostymer med rätta slag och passform om man befinner sig i st 44. Den enda nätbutik som säljer mindre storlekar är Suitsupply, ett avskyvärt företag med tanke på deras marknadsföringskampanjer och bristande kvalitet.
Vänliga hälsningar Axel
Jag har spenderat timmar på att sitta och läsa era artiklar, som för övrigt är mycket välskrivna och inspirerande. Jag tänkte bara inflika att även jag har en efterfrågan på mindre storlekar i sortimentet. Ytterst sällan man hittar kostymer med rätta slag och passform om man befinner sig i st 44. Den enda nätbutik som säljer mindre storlekar är Suitsupply, ett avskyvärt företag med tanke på deras marknadsföringskampanjer och bristande kvalitet.
Vänliga hälsningar Axel
Den 10 januari 2017
#7
@Axel : Kul att du gillar våra inlägg!
Vi tackar för din feedback om mindre storlekar och ska kolla på om vi kan lösa det i framtiden. Om du skulle önska någon specifik modell i strl. 44 så går det alltid bra att maila våra kundrådgivare och fråga om de kan ta in modellen i din storlek.
Vänliga hälsningar
Jon
Vi tackar för din feedback om mindre storlekar och ska kolla på om vi kan lösa det i framtiden. Om du skulle önska någon specifik modell i strl. 44 så går det alltid bra att maila våra kundrådgivare och fråga om de kan ta in modellen i din storlek.
Vänliga hälsningar
Jon
Den 11 januari 2017
#8
Vi med tränade kroppar har galet svårt att hitta kavajer / kostymer som funkar det är alltid litet på ett ställe eller för stort på ett annat ställe. För trångt över låren och för stort i midjan osv
Är det bara måttbeställt som funkar?
Är det bara måttbeställt som funkar?
Den 13 oktober 2017
#8
@Håkan: Hej Håkan,
Det är ett välbekant problem du beskriver. I första hand hänvisar jag alltid till skräddaranpassningar, innan man går fullt ut på MTM (måttbeställt). Jag har själv i olika perioder, lite beroende av vilken träningsform jag utövat, exempelvis behövt gå upp i byxstorlek så att de är vida nog över vader och lår, och sedan sytt in midjevidden, och lagt upp dem på längden.
Gällande kavajer är det viktigast att de sitter ok över axlarna. Sedan är det mer eller mindre normalfallet att de flesta män behöver sy in dem i midjan och över ryggen för att de skall sitta riktigt bra. Har du provat detta? : )
Det är ett välbekant problem du beskriver. I första hand hänvisar jag alltid till skräddaranpassningar, innan man går fullt ut på MTM (måttbeställt). Jag har själv i olika perioder, lite beroende av vilken träningsform jag utövat, exempelvis behövt gå upp i byxstorlek så att de är vida nog över vader och lår, och sedan sytt in midjevidden, och lagt upp dem på längden.
Gällande kavajer är det viktigast att de sitter ok över axlarna. Sedan är det mer eller mindre normalfallet att de flesta män behöver sy in dem i midjan och över ryggen för att de skall sitta riktigt bra. Har du provat detta? : )
Den 16 oktober 2017
#10
Pär Davidsson
Hej, ni rekommenderar kortare kavajer för korta personer men ser inte att ni skulle saluföra några sådana?
Den 15 april 2023
#10
Care of Carl (Camilla)
@Pär Davidsson: Hej Pär! Tack för att du hör av dig. Våra kavajer från J.Lindeberg har något kortare plagglängd än övriga, även om det bara rör sig om ett par cm. Annars slår jag ett slag för vår skrädderiservice, där du helt enkelt köper en kavaj märkt med "skrädderibidrag", som innebär att du kan göra skräddarjusteringar hos en skräddare, t. ex korta kavajen till lämplig plagglängd. Hör gärna av dig till vår kundrådgivning för mer information eller om du har fler frågor. Lycka till!
Den 17 april 2023
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country