Rätt slitning och patinering har varit ett hett diskussionsämne i vintage-sammanhang de senaste åren. Vi satte oss ned tillsammans med en av grundarna till forumet Klocksnack för att reda ut våra frågetecken.
Text: Sebastian Frank
Foto: Evelina Lind
Publicerad
2019-02-17
Det råder inga tvivel om att marknaden för vintage-klockor fullkomligt exploderat under de senaste åren. Priserna för en riktigt bra klocka kan numera kosta som en årslön, men vad är egentligen en riktigt bra klocka i en samlares ögon? När det kommer till gamla bilar pratar man ofta om ”mint condition”, det vill säga att bilen har kvar så många originaldetaljer som möjligt och att bilen är i gott skick. När man pratar om vintage-klockor är det sistnämnda, gott skick, lite av en tolkningsfråga. Vi har pratat med Thomas Denke, medgrundare av forumet
Klocksnack och författare till boken
Klockor, som ska hjälpa oss att reda ut lite frågetecken kring detta ämne.
Vi provar en Tudor 7928 från 1964. Thomas själv bär en Rado Purple Horse från 70-talet.”Man kan jämföra klockor med konst. I konstens värld finns det ju alltid vissa tavlor och konstnärer som är mer populära än andra, vilket precis är det samma när det gäller klockor. Vissa modeller och referensnummer kommer alltid vara eftertraktade”, säger han. Han fortsätter förklara att många samlare där ute dessutom skulle kunna betala mer för en sliten klocka. Marknaden, eller vintage-branschen, har skapat en slags hype kring vissa typer av slitage eller patina, och Thomas ska förklara några av dem.
Gilt dial
”För att fatta mig kort så innebär
gilt dial att klockans urtavla är blankt svart istället för matt samtidigt som texten på urtavlan är skrivet i guld. För äldre klockor innebär det att alla index även har en gulaktig ton då man förr målade dessa med tritium, vilket är ett radioaktivt ämne som gulnar med tiden.
Gilt används överlag för att beskriva text i ädelmetaller och därför används beskrivningen ibland även för text i silver. När det kommer till Rolex kan en vintage-klocka med en massproducerad urtavla vara jättedyr, medan en med
gilt dial vara löjligt dyr.”
Ghost bezel
”Detta fenomen uppstår när färgen på klockans bezel, eller vridring, har skiftat nyans. Egentligen är det själva insert:en i vridringen som bleknat med tiden, och har antagit en grå- eller blåaktig färg efter många års användning. Vissa försöker imitera detta genom att använda värme och klorin, men resultatet brukar bli annorlunda."
Tropical dial
”Likt
ghost bezel innebär
tropical dial att urtavlan skiftat färg, från svart till en lite brunaktig ton. Det råder delade meningar om hur en
tropical dial uppstår, men enligt min mening är det en urtavla som blivit solblekt under en lång tid. Detta fenomen kan också uppstå om urtavlan utsatts för fuktskada i kombination med UV-strålning, men då tycker jag att klockan är skadad snarare än patinerad.”
Rolex 5513 från 1963 med gilt dial.Thomas nämner att det finns oändligt många benämningar för patineringar, många mer kända än andra. ”Personligen kan jag tycka att det kan bli ganska galet, eftersom det är så pass mycket pengar det handlar om för ”rätt” patinering”. När vi frågar Thomas varför efterfrågan på patinerade vintage-klockor ökat de senaste åren ser han likheter i mycket annat som händer i vår omvärld, som exempelvis vinylskivans återkomst. ”Eftersom vi lever i en digitaliserad värld tror jag att det finns många som uppskattar gamla grejer. Inbitna kameranördar kombinerar sin nyinköpta Leica-kamera med ett gammalt objektiv, musiknördar köper gamla Bang Olufsen-nålar till sina vinylspelare för att få till det rätta soundet. Jag tror att detta även återspeglas i klockvärlden”.
Från vänster: Rolex Submariner 16610, Timex av okänd modell med manuellt urverk, Silvana med fasettslipat glas och svensk dagvisning, Sjöö Sandström Royal Capital i stål, Rado Purple Horse från 70-talet, Tudor 7928 från 1964 och Rolex Submariner 5513 från 1963.
”Köp en klocka med hjärtat - inte hjärnan”
Det finns onekligen mycket att tänka på vid köp av en klocka förklarar Thomas. ”Handlar det om vintage finns det en rad saker att tänka på. Viktigast enligt mig är dock att aldrig köpa en klocka som du själv inte känner någonting för, satsa på att köpa en klocka med hjärtat - inte hjärnan. Det gäller såklart även vid nyköp. Sedan bör du göra din hemläxa och studera klockan du bestämt dig för att köpa. Läs böcker eller forum om den och studera den på nära håll hos en handlare. Försök även ta reda på hur säljaren skött sina affärer tidigare”. Thomas fortsätter och förklarar att det alltid finns en risk med vintage, men understryker att det bästa sättet att undgå kopior är att läsa på och jämföra. ”Kopior brukar vara ganska enkla att syna om man vet vad man ska titta på. När det kommer till så kallade ”franken”, det vill säga äkta klockor som ersatts med fejkade delar, blir det lite svårare. Det gäller att man kan lita på den som säljer klockan”, tillägger han.
Framtida klassiker
Fler och fler klocktillverkare har sett att efterfrågan på vintage ökat och branschen för nyproducerade klockor har därför gett svar på tal. Thomas förklarar. ”Många tillverkare har insett att vintage-handeln tjuvat åt sig stora marknadsandelar. Därför tror jag vi ser allt fler tillverkare som återlanserar gamla modeller i en ny tappning. Några som gör detta väldigt bra är Tudor, Timex och Seiko”. Han fortsätter förklara att han tror fler och fler kommer se tjusningen i att skapa sin egen patinering i framtiden. ”Enligt min mening kommer det vara en större fröjd att titta ned på handleden när man är pensionär och minnas tillbaka allt som jag och min klocka varit med om. Att varje repa och patinering skapats av mig och ingen annan”. Han avslutar: ”Så för guds skull, polera aldrig din klocka”.