Text: Johannes nilsson
Foto: Alamy
Under 60-talet gjorde Citroën en satsning på sportigare bilar med det passande namnet Projekt S. Målet var att tillverka en kompetent och effektiv GT-vagn stark nog att ta sig an de bästa gentlemanna-missilerna från England, Italien och Tyskland. Bilen skulle vara låg, elegant och extremt aerodynamisk, något som fransmännen bemästrade väl. Man hade dock ingen lämplig motor som kunde leverera den effekt projektet krävde. Efter mycket letande inleddes 1965 förhandlingar med italienska Maserati vilket sedermera resulterade i att Citroën 1968 köpte Maserati som då blev ett dotterbolag till den franska biljätten.
Maseratis motorsnille Giulio Alfieri blev ombedd att ta fram en kompakt 90-graders V6:a med tillräcklig effekt för att få upp den strömlinjeformade fransosen i över 200 km i timmen. Motorn byggdes på klassiskt italienskt manér med dubbla överliggande kamaxlar och tre dubbla Weberförgasare. För att motorn skulle rymmas bakom växellådan i en nästintill mittmotorposition integrerades essentiella funktioner på uppfinningsrika men desto mindre driftsäkra sätt.
Hos Citroën arbetade en uppfinningsrik ung herre vid namn Paul Magés. Magés hade inget vidare läshuvud och fick mediokra betyg i grundskolan. Redan som 17-åring skickade han in sitt CV till flera olika franska biltillverkare och landade tätt därpå en anställning hos Citroën som servicemontör för verktyg och maskiner.
1936 blev han befordrad till tekniskt ansvarig för ritningar samt konstruktioner och började slaviskt studera bilars olika fjädringssystem och hjulupphängningar. Till sin förvåning var det i litteraturen vedertaget att en komfortabel och mjuk fjädring inte kunde vara kompatibel med bra väghållning på kurviga landsvägar och nu stod han med uppgiften att tillverka en fjädring som klarade båda utan att kompromissa allt för mycket.
Citroen SM togs emot förhållandevis väl och sålde bra trots sitt höga pris både i USA och i Europa men försäljningssiffrorna dalade kraftigt i och med oljekrisen 1973 och den sista bilen rullade av produktionsbandet redan 1975. Det var en bil som var före sin tid och avantgarde i ordets sanna mening. Att redan 1970 erbjuda elhissar, adaptiva strålkastare och regnsensorer till torkarna som standardutrustning var helt unikt. Totalt tillverkades nästan 13 000 bilar både med femväxlad manuell låda och med tre-stegad automat. SM har idag uppnått sann ikonstatus och konnässörer runtom i världen har börjat förstå hur unik denna fransk-italienska skapelse verkligen är. Detta reflekteras i dagens priser som letar sig upp mot en miljon kronor för de allra bästa exemplaren. Äntligen har denna missförstådda och aningen oförtjänt baktalade banbrytare fått sin revansch.
Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!