"Sälj mig den här pennan", säger Mr. Belfort i en scen ur filmen
Wolf of Wallstreet (2013). Framför honom sitter ett gäng börsmäklare som en efter en ger trevande argument om pennans positiva egenskaper. När Mr. Belfort sedan ber en av männen att skriva ned sin namnteckning ser mannen sig omkring i rummet och frågar: ”Does anyone have a pen?” Mr. Belforts budskap om vikten av kundens behov är således förmedlat.
Men vad är då skillnaden på en vanlig penna och en penna från, låt säga,
Montblanc? Att investera i en exklusiv penna kan vara meningsfullt för vissa individer, medan andra höjer frågande på ögonbrynen över en så kostsam investering. I den just nu aktuella dokumentären
Beckham (2023) raljerar Beckham spelarkollega Roy keane över Beckhams uppskattning av lyx; dyra märkeskläder, bilar och även dyrbara pennor. ”Who buys an expensive pen?” säger Keane. Det är inte behovet av att överhuvudtaget kunna skriva som driver lyx-penne-köparen, utan snarare behovet av det där lilla extra, det exklusiva, finessen, lyxen, som också är en del av en hel livsstil.