Virgil Nicholas. Om du inte redan har hört namnet så kan du lika gärna skriva ned det, för den unge dansken med kongolesiska rötter håller på att skapa sig ett namn i modebranschen och det är en intressant resa att följa. Han håller till i Köpenhamn, men till synes obekymrad om landsgränser är han inblandad i projekt i hela Skandinavien – ja, faktiskt i hela världen.
Namn: Virgil Nicholas Ålder: 26 Arbete: Head of branded content och byråägare Utbildning: Bachelor i Interkulturell marknadskommunikation Bor: Köpenhamn Instagram: @virgthebird |
Låt dig inte luras av hans eleganta stil och karismatiska utstrålning, för även om han har lyckats skapa ett företag på sitt goda utseende har han tillräckliga kunskaper och social expertis för att kunna leva på det. Han driver sin egen konsultfirma/agentur, Courtesy de V, där han hjälper företag med allting som rör PR och marknadsföring, samtidigt som han som agent fungerar som mellanhand och ordnar avtal för i första hand en utvald skara fotografer.
Virgil tillsammans med vår skribent på en restaurang i KöpenhamnTidigare i somras var vi i Florens med anledning av Pitti Uomo, modemässan där herrmodeentusiaster från hela branschen träffas. (Läs mer om Pitti Uomo
här ). Inför resan slog vi oss ihop med vår gode vän Virgil, en kille som trots sin unga ålder måste ses som en veteran i modebranschen. Du hittar knappast någon annan 26-åring med ett så livligt och omfångsrikt CV i vår bransch. Även om vi arbetar med olika saker tyckte vi det var intressant att resa med honom, eftersom han med sin helt annorlunda utgångspunkt ser och upplever evenemanget med andra ögon.
Vi på Care of Carl har sedan företaget grundades rest till Florens för inköp, och vi har därför vår uppfattning som formats av våra erfarenheter. Virgil inspirerar och är intressant eftersom han stilmässigt balanserar mellan olika stilar – från modern eller street till preppy och klassisk tailoring – och det är det oförutsägbara som, utan att bli konstigt, skapar spännande kontraster och som kan inspirera oss alla. Efter resan med Virgil tyckte vi att det vore intressant att få hans perspektiv och hans syn på kläder och stil och att få höra vad han tyckte om de intensiva och färgstarka dagarna i Florens.
Vi sammanfattade det i tio enkla frågor, som ger en något förenklad bild av en mångsidig person. En presentation, helt enkelt – vill du veta mer får du fråga honom själv!
Vem är Virgil, beskrivet med tre ord? En oförbätterlig livsnjutare.
Du har haft turen att prova många olika saker – vad har du gjort och vad har varit det roligaste? Som du säger har jag gjort mycket. Allt för mycket för att komma ihåg allt. Men i stora drag går mitt spänningsfält från lokal rådgivning för märken som GANT och SuitSupply via personlig styling av de största namnen i dansk showbusiness till marknadsintroduktioner av stora danska märken på marknader från Sydkorea till Los Angeles.
Kan du beskriva dina passioner i livet med några få ord? Mina passioner är i allra högsta grad det som håller mig från att vara stilla – för det är det jag har svårast för. Jag är intresserad av människor och personliga relationer, samt av att utmana det etablerade och populärkulturen.
Nu fick vi tillfälle att uppleva Florens och Pitti Uomo tillsammans, vad tyckte du om det? Förutom den vackra staden och de många välklädda unga och gamla män från hela världen som samlades i staden, blev jag allra mest imponerad av den enorma mängd arbete som ligger bakom den produkt och det universum som ni erbjuder på Care of Carl. Det är inte så enkelt och glamoröst som många kanske tror.
Har vi behov av den sortens evenemang, eller bör vi hämta inspiration lokalt? Jag tror inte man kan se världen så svart-vitt. När man som butik säljer varor till en skandinavisk publik bör man inte bara utgå från att boots och denimjackor är det som folk vill ha. Jag tycker att det är viktigt att hela tiden hålla sig på tå, så att internationella tendenser och tidlösa looks tillsammans med er kundmedvetenhet kan bidra till en unik stiltolkning för de kunder ni vänder er till.
Apropå inspiration, vem har varit din största inspirationskälla i livet? Min pappa och mamma. Med hästlängder. De har varje dag visat mig nyttan av hårt arbete, snygga kläder och ett öppet sinne, och idag kan jag bara tacka dem för det.
Vad är stil för dig? Stil har blivit mitt kännetecken, så det betyder på goda grunder ganska mycket för mig. Inte på så sätt att mina kläder går före mina närståendes och mitt eget välbefinnande, men på så sätt att stilmedvetenhet varje dag intresserar mig. Det har lett till att jag idag kan livnära mig på det. Det är jag glad och stolt över.
Om du skulle ge ett generellt stiltips, vad skulle det vara? Det sägs tydligast på engelska: ”dress accordingly”. Vi vet alla mycket väl att det ser lite töntigt ut med höga vita gymnastikskor till en svart kostym, och att byxorna inte behöver sitta SÅ lågt. Om vi bara följde vårt sunda modeförnuft skulle tillvaron bli så mycket vackrare varje dag.
Vilket klädesplagg i din garderob är du gladast för? En gammal khakibrun car coat med gott och väl tio år på nacken. Någon knapp har lossnat här och där och den har en del fläckar, som var och en har sin egen historia. Den är mitt snyggaste plagg, som hela tiden påminner mig om hur mycket bättre det är att köpa dyrare och spara än att köpa billigt och kasta. Och så sitter den FORTFARANDE fantastiskt på mig. Det är ju en bonus.
Vad kommer du att köpa till hösten?
Jag har inte bestämt mig än från vilket hus det ska komma, även om det lutar åt Boglioli, men jag har bestämt mig för att investera i en okonstruerad kostym som jag kan använda både under och utanför kontorstid. Det finns inget mer elegant för att skapa en snygg höstgarderob än en bomullskostym och sneakers.
Text & Foto: David Brink