
Fem nordamerikanska designikoner och varför de blev så populära
Hållbar stil omfattar i synnerhet investeringar i kvalitetsmöbler på lång sikt. Vi ger er nedan fem designikoner och dess skapare, att komplettera er klädmässiga stil med.

Text: Mikael Vallin
Foto: Vitra & Bukowskis
Huruvida en designklassiker eller designer ska betraktas som nordamerikansk, beror på så många dimensioner. Var designern är född, var hen var aktiv samt vad eller vem som bidrog till att göra designen till en klassiker. Allt detta blir i sig en perfekt bild av vad Nordamerika står för: En smältdegel av influenser och personligheter från hela världen, som av olika anledningar landat på nordamerikans mark och blivit synonyma med kulturen. Vi ger er nedan fem designmöbler som alla är direkt förknippade med Nordamerika både gällande formgivningen och personen bakom designen. Typexempel på hållbar konsumtion och stil.
The Tulip Chair - Eero Saarinen

Finskfödda Eero Saarinen arbetade som arkitekt och möbelformgivare, och verkade under sitt vuxna liv i Michigan, USA. Hans design går i stark funktionalistisk anda, men där många formgivare i den skolan låter funktionen dominera, inte sällan bortom estetiken, ansåg Saarinen att designen och funktionen även måste förkroppsliga känslomässiga värden. Ett tydligt exempel är hur flygplatsterminalen inte bara ska bereda goda logistiska lösningar, utan även skapa förväntan och glädje inför resan. Ett av hans tidiga möbelmässiga alster var The Organic Chair, som han skapade tillsammans med Charles Eames, och likt Eames jobbade Saarinen också mycket i plywood och plast. The Tulip Chair har starka likheter med designvinnande Organic Chair, och Eero Saarinen designade den mellan 1955 och 1956 för Knoll. Designpriser som Design Center Stuttgart Award, 1962, Museum of Modern Art Award, 1969 och Federal Award for Industrial Design, 1969 cementerade Tulip-serien som evig klassiker.
The Barcelona Chair - Ludwig Mies van der Rohe

Ludwig Mies van der Rohe föddes i tyska Preussen, och var den sista ledaren för tyska designinstitutionen Bauhaus, innan han under 1930-talet flydde Europa som följd av det politiska läget. En stor del av hans storhetstid att präglas av åren i Amerika, där han undervisade vid the Illinois Institute of Technology i Chicago. Stora namn som bland annat Florence Knoll studerade under honom. ”Mies”, som han i folkmun ofta kallades, satte tonen för betydande inslag i nordamerikansk arkitektur med verk som One Charles Center i Baltimore, Indiana University campus in Bloomington och 860–880 Lake Shore Drive i Chicago. Han kom att mynta eviga uttryck för god stil som "less is more" och "god is in the details", vilket tydligt framgår av hans minimalistiskt rena designspråk. The Barcelona Chair ovan blev en av de designer som Florence Knoll fick ensamrätt att producera, och den är än idag en av världens mest välkända designmöbler.
Eames Lounge Chair - Charles och Ray Eames

Charles och Ray Eames är kanske de tyngsta namnen när det kommer till nordamerikans design, och det är svårt att bara nämna en enda av deras alster. Parets Lounge Chair blev dock genom åren en av de mest tongivande möblerna i deras produktportfolio. Charles Ormond Eames, Jr. (1907–1978) och Bernice Alexandra "Ray" Kaiser Eames, var aktiva inom såväl arkitektur, industriell och grafisk design som film och konst. Paret möttes vid Cranbrook Academy of Art under 1940-talet, där Charles inom kort även kom att bli instruktör och föreläsare. De var nära vänner med far och son Eliel och Eero Saarinen. I över fyra decennier drev de "The Eames Office" i Los Angeles. Ett kollektiv av kreatörer där namn som Don Albinson och Harry Bertoia ingick. Genom sin nyskapande och samtidigt tidlösa design kom "Eames" att bli synonymt med god design, och ett givet inslag i de flesta välinredda amerikanske hus och hem. Formpressad plywood är ett starkt signum för Eames design.
The Aeron chair - Donald T. Chadwick

The Aeron Chair är troligtvis en av de mest välbekanta designmöblerna för kontorsmiljö. Även om den förknippas starkt med namnet Herman Miller, är designern bakom formgivningen arkitekten Don Chadwick. Stolen är också en i sammanhanget mycket ung ikon, designad 1994, och förkroppsligar verkligen essensen i god design där estetik möter ergonomi och användbarhet i en symbios som i samma utsträckning återfinns i mycket få stolar. År 2000 tilldelades The Aeron Chair av Businessweek magazine's och Industrial Designers Society of America The Aeron Chair utmärkelsen "Design of the Decade", vilket definitivt bidrog till dess berömmelse.

"Karim Rashid" kanske du undrar? Designklassiker? Vi ska i sammanhanget lägga på minnet att alla namn här var unga en gång, och nyckeln till att konsumera god design är att känna igen den även innan den blivit ett namn även små barn känner till. Egyptenfödda Rashid är en definitiv upphovsman framtida klassiker, som regelbunden vinnare av Red Dot-award, Chicago Athenaeum Good Design award, I. D. Magazine Annual Design Review, IDSA Industrial Design Excellence award. Med hedersdoktorat vid både OCAD, Toronto och Corcoran College of Art & Design, Washington spänner Rashids repertoar över kategorier som inredning, möbler, förpackning och produkter. Vill du fördjupa dig i ett stycke designhistoria in the making, föreslår vi starkt att du besöker karimrashid.com.
The Tulip Chair - Eero Saarinen

Finskfödda Eero Saarinen arbetade som arkitekt och möbelformgivare, och verkade under sitt vuxna liv i Michigan, USA. Hans design går i stark funktionalistisk anda, men där många formgivare i den skolan låter funktionen dominera, inte sällan bortom estetiken, ansåg Saarinen att designen och funktionen även måste förkroppsliga känslomässiga värden. Ett tydligt exempel är hur flygplatsterminalen inte bara ska bereda goda logistiska lösningar, utan även skapa förväntan och glädje inför resan. Ett av hans tidiga möbelmässiga alster var The Organic Chair, som han skapade tillsammans med Charles Eames, och likt Eames jobbade Saarinen också mycket i plywood och plast. The Tulip Chair har starka likheter med designvinnande Organic Chair, och Eero Saarinen designade den mellan 1955 och 1956 för Knoll. Designpriser som Design Center Stuttgart Award, 1962, Museum of Modern Art Award, 1969 och Federal Award for Industrial Design, 1969 cementerade Tulip-serien som evig klassiker.
The Barcelona Chair - Ludwig Mies van der Rohe

Ludwig Mies van der Rohe föddes i tyska Preussen, och var den sista ledaren för tyska designinstitutionen Bauhaus, innan han under 1930-talet flydde Europa som följd av det politiska läget. En stor del av hans storhetstid att präglas av åren i Amerika, där han undervisade vid the Illinois Institute of Technology i Chicago. Stora namn som bland annat Florence Knoll studerade under honom. ”Mies”, som han i folkmun ofta kallades, satte tonen för betydande inslag i nordamerikansk arkitektur med verk som One Charles Center i Baltimore, Indiana University campus in Bloomington och 860–880 Lake Shore Drive i Chicago. Han kom att mynta eviga uttryck för god stil som "less is more" och "god is in the details", vilket tydligt framgår av hans minimalistiskt rena designspråk. The Barcelona Chair ovan blev en av de designer som Florence Knoll fick ensamrätt att producera, och den är än idag en av världens mest välkända designmöbler.
Eames Lounge Chair - Charles och Ray Eames

Charles och Ray Eames är kanske de tyngsta namnen när det kommer till nordamerikans design, och det är svårt att bara nämna en enda av deras alster. Parets Lounge Chair blev dock genom åren en av de mest tongivande möblerna i deras produktportfolio. Charles Ormond Eames, Jr. (1907–1978) och Bernice Alexandra "Ray" Kaiser Eames, var aktiva inom såväl arkitektur, industriell och grafisk design som film och konst. Paret möttes vid Cranbrook Academy of Art under 1940-talet, där Charles inom kort även kom att bli instruktör och föreläsare. De var nära vänner med far och son Eliel och Eero Saarinen. I över fyra decennier drev de "The Eames Office" i Los Angeles. Ett kollektiv av kreatörer där namn som Don Albinson och Harry Bertoia ingick. Genom sin nyskapande och samtidigt tidlösa design kom "Eames" att bli synonymt med god design, och ett givet inslag i de flesta välinredda amerikanske hus och hem. Formpressad plywood är ett starkt signum för Eames design.
The Aeron chair - Donald T. Chadwick

The Aeron Chair är troligtvis en av de mest välbekanta designmöblerna för kontorsmiljö. Även om den förknippas starkt med namnet Herman Miller, är designern bakom formgivningen arkitekten Don Chadwick. Stolen är också en i sammanhanget mycket ung ikon, designad 1994, och förkroppsligar verkligen essensen i god design där estetik möter ergonomi och användbarhet i en symbios som i samma utsträckning återfinns i mycket få stolar. År 2000 tilldelades The Aeron Chair av Businessweek magazine's och Industrial Designers Society of America The Aeron Chair utmärkelsen "Design of the Decade", vilket definitivt bidrog till dess berömmelse.
Soffa Orgy - Karim Rashid

"Karim Rashid" kanske du undrar? Designklassiker? Vi ska i sammanhanget lägga på minnet att alla namn här var unga en gång, och nyckeln till att konsumera god design är att känna igen den även innan den blivit ett namn även små barn känner till. Egyptenfödda Rashid är en definitiv upphovsman framtida klassiker, som regelbunden vinnare av Red Dot-award, Chicago Athenaeum Good Design award, I. D. Magazine Annual Design Review, IDSA Industrial Design Excellence award. Med hedersdoktorat vid både OCAD, Toronto och Corcoran College of Art & Design, Washington spänner Rashids repertoar över kategorier som inredning, möbler, förpackning och produkter. Vill du fördjupa dig i ett stycke designhistoria in the making, föreslår vi starkt att du besöker karimrashid.com.
Taggar:
Vad tyckte du om den här artikeln?
4 Kommentarer
#1
The Barcelona Chair är ett gediget mästerverk som så mycket annat som Mies ritade. Barcelonapaviljongen är episk. Personligen är jag väldigt förtjust i den tyska designen som skapades från 1900-talets början fram till 1930-talets politiska klimat ändrades och många av de stora designerna flydde landet. Bauhausskolan måste varit en underbar experimentverkstad och tankesmedja på en och samma gång.
En designer som jag anser inte får det erkännande som han förtjänar är Peter Behrens i och med att han till viss del lärde upp Mies, Le Corbusier och Walter Gropius. Den industriella designen som växte fram i Europa och främst Tyskland under tidigt 1900-tal är fantastisk.
En designer som jag anser inte får det erkännande som han förtjänar är Peter Behrens i och med att han till viss del lärde upp Mies, Le Corbusier och Walter Gropius. Den industriella designen som växte fram i Europa och främst Tyskland under tidigt 1900-tal är fantastisk.
Den 14 april 2022
#1
@Magnus: Tjenare Magnus och tack för ett härligt inlägg i diskussionen! Håller definitivt med om Behrens' tyngd och inflytande, då Le Corbusier, Gropius och Mies delade studio/ateljé med honom som mentor i Berlin under tidigt nittonhundratal.
Designerna och formspråket som grundades i Bauhaus-skolan är något av det vackraste och renaste som skapats, och tillintetgjorts som följd av fanatism och okunskap. Vi har själva bl.a. två sextiotals model B3 och ett litet ex av Saarinen Tulip sidobord i marmor från samma årtionde, med en designmässig ärlighet och rak renhet som sällan återskapats efteråt. Jag kan sitta och bara förundras över dess linjer, patina och form, och få inspiration till mängder av kreativt skapande.
Designerna och formspråket som grundades i Bauhaus-skolan är något av det vackraste och renaste som skapats, och tillintetgjorts som följd av fanatism och okunskap. Vi har själva bl.a. två sextiotals model B3 och ett litet ex av Saarinen Tulip sidobord i marmor från samma årtionde, med en designmässig ärlighet och rak renhet som sällan återskapats efteråt. Jag kan sitta och bara förundras över dess linjer, patina och form, och få inspiration till mängder av kreativt skapande.
Den 15 april 2022
#1
@Care of Carl (Mikael): Något som jag saknar idag är att arkitekter av idag inte ritar sina egna detaljer i samma utsträckning som deras föregångare under 1900-talets första hälft. Då var det inte ovanligt att en arkitekt ritade fönsterhakar, handtag till köksluckor, möbler av diverse slag med mera. Givetvis är det till stora delar en kostnadsdrivande fråga men jag tycker att vår nuvarande arkitektur är lite för likriktad och opersonlig då den ofta består av samma fasta inredningsobjekt från ramupphandlade leverantörer såsom exempelvis kök. Visserligen brukar det finnas ett visst urval av alternativ men det är ändå oftast inom tydliga ramar.
Jag måste erkänna att jag blir lite avundsjuk på de härliga pjäserna som ni har i ert hem. Vi letar hus och när det perfekta objektet är inköpt så kommer vi att inreda det efter våra preferenser, vilket kan bli lite av en kamp då jag och bättre hälften delar samma smak till stor del men inte helt och fullt. :D Vi letar efter något med öppna ytor för social samvaro men samtidigt är det viktigt att det finns möjligheter att stänga dörrar om sig. Det finns ju flera fall då den privata sfären är viktig såsom när vi jobbar hemifrån. Alternativt att anlägga ett Attefallshus som vi kan ha som kontor/gästhus. Jag tror att det kan vara nyttigt att ”gå” till kontoret även om det bara är några tiotal meter så lämnar man hemmet. Vem vet vad framtiden för med sig?
Det kanske blev ett väldigt långt inlägg men det är så roligt att prata design, arkitektur, inredning, materialval etc. med dem som är intresserade.
Jag måste erkänna att jag blir lite avundsjuk på de härliga pjäserna som ni har i ert hem. Vi letar hus och när det perfekta objektet är inköpt så kommer vi att inreda det efter våra preferenser, vilket kan bli lite av en kamp då jag och bättre hälften delar samma smak till stor del men inte helt och fullt. :D Vi letar efter något med öppna ytor för social samvaro men samtidigt är det viktigt att det finns möjligheter att stänga dörrar om sig. Det finns ju flera fall då den privata sfären är viktig såsom när vi jobbar hemifrån. Alternativt att anlägga ett Attefallshus som vi kan ha som kontor/gästhus. Jag tror att det kan vara nyttigt att ”gå” till kontoret även om det bara är några tiotal meter så lämnar man hemmet. Vem vet vad framtiden för med sig?
Det kanske blev ett väldigt långt inlägg men det är så roligt att prata design, arkitektur, inredning, materialval etc. med dem som är intresserade.
Den 17 april 2022
#1
@Magnus : Älskar drivet och passionen som lyser igenom i dina kommentarer Magnus! Mer sånt! Det är exakt vad dessa inlägg och kommentarsfältet är till för: Kreativ diskussion och utbroderande av relaterade tankar!
Jag ska försöka lägga band på mig gällande svenska arkitektur av idag, då min partner är arkitekt från Canada, eller snarare "Interir Designer", och jag har fått en ganska djuplodande insyn i världen av svenska arkitekter, dess syn på design, tillverkning, men framförallt förståelsen av hur viktiga de detaljer du nämner faktiskt är.
Tyvärr är det rent av ofta så att det inte ens är arkiteken som avsiktligt ens väljer dessa detaljer. I många fall ändras valen i sista minuten av byggnadsentreprenören(!), som i princip säger, "Näh, vi ska användaa de här kakelplattorna, dörrhandtagen/detaljerna, för att det gör vi alltid.." Varpå så många svenska nybuggnationer alla ser likadana ut. Ljusgrå klinker, vit billig laminat och överpolerade parkettgolv av ek överallt ; )
Det är otroligt vackera att förundras över arkitektur från den tid där arkitektens beslut fortfarande var de avgörande i designprocessen.
Jag ska försöka lägga band på mig gällande svenska arkitektur av idag, då min partner är arkitekt från Canada, eller snarare "Interir Designer", och jag har fått en ganska djuplodande insyn i världen av svenska arkitekter, dess syn på design, tillverkning, men framförallt förståelsen av hur viktiga de detaljer du nämner faktiskt är.
Tyvärr är det rent av ofta så att det inte ens är arkiteken som avsiktligt ens väljer dessa detaljer. I många fall ändras valen i sista minuten av byggnadsentreprenören(!), som i princip säger, "Näh, vi ska användaa de här kakelplattorna, dörrhandtagen/detaljerna, för att det gör vi alltid.." Varpå så många svenska nybuggnationer alla ser likadana ut. Ljusgrå klinker, vit billig laminat och överpolerade parkettgolv av ek överallt ; )
Det är otroligt vackera att förundras över arkitektur från den tid där arkitektens beslut fortfarande var de avgörande i designprocessen.
Den 19 april 2022
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country