Som grundare av den franska uppstickaren De Bonne Facture är Déborah Neuberg en väldigt intressant person. Med erfarenhet från stora modehus har hon med sitt relativt unga varumärke gjort något väldigt spännande och intressent där fokus ligger på nytänkande och hantverksmässiga produkter som tillverkas i Europa. Vi fick möjligheten att ställa ett par frågor till henne om varumärket och hennes filosofi.
Varför grundande du varumärket De Bonne Facture?
Jag började min karriär som product manager på Hermès, där jag jobbade med deras sidenscarves och accessoarer. Det var en spännande erfarenhet då jag fungerade som länken mellan den konstnärliga ledaren och fabrikerna. I tjänsten fick jag besöka många av våra tillverkare och jag kom att bli mer och mer intresserad av de som gjorde produkterna. Vanligtvis var det små familjeägda fabriker som hade en väldigt hög kunskapsnivå och intressanta historier att berätta. Jag insåg då att ett plagg är en del av en designers vision men också en produkt av väldigt specialiserade tillverkare.
Efter en tid på Hermès tackade jag ja till ett jobb i Kina för Etam Group, som är en fransk kedja, specialiserad på underkläder. Det var för mig en helt annan upplevelse och miljö och jag insåg då att valet av tillverkare gör en skillnad som inte alltid är helt synlig för slutkonsumenten.
Jag har alltid velat göra mina egna produkter, men efter min tid på Hermès kände jag mig osäker. När jag slutade mitt jobb på Etam och återvände med erfarenheten av att jobba med den typen av fabriker som de samarbetade med, kände jag en drivande kraft för att återupptäcka franska familjeägda fabriker. Jag ville försöka lyfta fram kläder med mer känsla och koppling till de människor som hade tillverkat dem. Jag började därför att leta efter specialister inom sitt respektive område; stickade produkter från Bretagne, skjortor från Loiret, ytterkläder från Indre och så vidare. Till en början ville jag hitta väldigt enkla och autentiska plagg från tillverkarna, som var deras gömda skatter. Men jag insåg snart att de inte hade vad jag letade efter och att jag hade en ganska exakt vision om den typ av garderob som jag ville ha. Därför bestämde jag mig för att starta mitt eget varumärke – De Bonne Facture.
Berätta om namnet De Bonne Facture. Vad betyder det?
De Bonne Facture är ett gammalt franskt uttryck för något som är bra gjort, oavsett om det är en möbel, en dikt eller ett plagg…
När startade du varumärket?
2013
Vad gjorde du innan du startade De Bonne Facture?
Innan jag grundade De Bonne Facture och jag började min karriär på Hermès studerade jag vid HEC, en högt ansedd fransk handelshögskola. Under min tid på HEC kände jag att jag inte riktigt passade in och att det inte var något för mig, men jag lärde mig i alla fall konsten att driva ett företag.
Jag har alltid vetat att mitt liv på något sätt ska innehålla någon typ av skapande, men av någon anledning så försöker folk alltid att övertala dig till att du inte är någon designer om du inte har en formell utbildning. Så för att komma närmare till ett kreativt jobb valde jag att doktorera i Fashion Management vid Institut Français de la Mode i Paris, något som gjorde att jag sedan fick mitt jobb på Hermès.
De Bonne Facture har en unik egen stil. Vad är varumärkets filosofi och värderingar?
Produktmässigt är vår filosofi enkel; naturliga material (vi börjar också mer och mer titta på naturliga färger och ofärgade tyger och garn), en hantverksmässig kultur (våra produkter tillverkas hos familjeägda, lokala företag som är kända för sin kvalité), co-branding med våra tillverkare (på varje plagg så sitter det en s.k. hang tag som visar vart plagget är tillverkat, vilket företag som har gjort det och dess historia).
Estetiskt sett hämtar vi inspiration från klassiska herrkläder och en mer avslappnad och minimalistisk stil. Komfort är en stor del av min och varumärkets filosofi – tygernas textur och plaggets passform är en väldigt viktig aspekt. Lika så är patina väldigt viktigt: att bära plagg som med tiden formas efter dig och som förstärker din personlighet. Personligen älskar jag kvalitetsplagg som slits med värdighet och som på ett vackert sätt framhäver åldrandet.
Varför har du valt att enbart tillverka dina produkter i Frankrike?
Delvis var det för att det var så De Bonne Facture började. När jag startade varumärket letade jag efter lokala specialister kända för sina kunskaper inom sitt respektive område. Det var nästan som om jag åkte på en turné runt om i Frankrike för att hitta de bästa tillverkarna.
Men egentligen är jag inte så förtjust i begreppet ”made in” utan föredrar hellre ”made by” då detta bättre knyter an till den specifika tillverkare som har gjort plagget. I Frankrike finns det många tillverkare med intressanta historier och specialiteter. Jag är intresserad av att samarbeta med tillverkare som jobbar med ett traditionellt franskt hantverk och som dessutom har en koppling till herrkläder. Men jag har också gjort produkter i andra länder, till exempel tillverkade vi en scarf i en specifik ullkvalité i samarbete med en engelsk tillverkare i Yorkshire, som var specialister på just den typen av plagg. Jag är också intresserad av att göra traditionella handstickade tröjor från Irland. Men i slutändan handlar det om att ta fram plagg som kommer från en traditionell tillverkningstradition och då spelar det egentligen inte någon roll om produkterna kommer från Frankrike eller inte.
Berätta om de tillverkare du har valt att samarbeta med? Varför just dem?
Frankrike har till stor del tappat sin tillverkningstradition inom tilltextilindustrin och de tillverkare som jag har valt att samarbeta med är bland de sista av sitt slag, åtminstone med den kunskap som de sitter på. Jag har valt tillverkare som har en autentisk tillverkningstradition inom sitt respektive område och som är kapabla att göra produkter av hög kvalité.
Vad är den typiska stilen/plagget för De Bonne Facture?
De Bonne Facture erbjuder en komplett garderob, där våra stickade plagg är extra populära och utmärker sig lite mer än våra andra plagg. Kanske är det för att jag själv känner en speciell koppling till just stickade plagg. Jag tror annars mycket på att utrycka olika känslor och stilar med plagg, där de plagg som vi själva visar upp i våra look books alltid har en naturlig och avslappnad känsla.
Hur tänker du kring konsumtion och textilindustrins miljömässiga påverkan?
Jag skulle säga att det är väldigt svårt att inte vara medveten om den miljömässiga påverkan som textilindustrin har. Tankar kring den massproduktion och konsumtionscykel som råder, är oundvikligt att ha när man bestämmer sig för att påbörja ett projekt som leder till nyproduktion av plagg. Att tro på kvalité och den regionala påverkan som våra produkter har – något som jag i framtiden hoppas ska utvecklas till mer och mer ekologiska tyger och färger, är något som motiverar mig i sammanhanget. Lika så att försöka promota patina och en långsiktig garderob istället för att följa snabbt föränderliga trender. Jag tror på att försöka hålla liv i en tillverkningsindustri där det görs kvalitetsprodukter och man samtidigt håller kvar kunskapen om hantverket i händerna på de lokala producenterna. Något som är väldigt arbetsintensivt och i det långa loppet skapar jobb. Personligen köper jag sällan nya plagg eller saker heller för den delen, utan sliter gärna ut de jag har innan jag köper nytt.
Text: Jon Carrington
Foto: De Bonne Facture