Text: Johannes Nilsson
Foto: Patrik Hagborg
Under en kall februaridag 1954 på The International Motor Sports Show i New York visade Mercedes upp två nya revolutionerande sportbilar. Huvudnumret var utan tvekan 300 SL ”Gullwing”, landsvägsversionen av bilmärkets framgångsrika tävlingsbil W194. I dess skugga stod en enklare och billigare cabriolet-prototyp med sofistikerade linjer döpt till 190 SL. Bilen skulle komma att expandera SL-serien och ta den från racerbanan till den breda allmänheten.
Under mitten av 1950-talet var USA det land som åtnjöt världens strålkastarljus. Man hade kommit relativt tacksamt undan andra världskriget och ekonomin blomstrade. Så gjorde även kulturen och en ny medveten och köpstark generation ville ha moderna och spännande bilar med massor av sex appeal som matchade den hippa livsstilen. Detta hade till exempel Chevrolet och Ford lyckats förträffligt med genom lanseringen av Corvette och Thunderbird. Dessa bilar var både billigare och sexigare än allt Mercedes hade att erbjuda i samma prisklass. Detta såg den idag legendariske generalagenten i USA Max Hoffmann och kontaktade Mercedesledningen för att pitcha sin lukrativa idé.
Hoffmann föddes i Österrike och var under mellankrigstiden centraleuropeisk representant för märken som Bentley, Rolls-Royce och Alfa Romeo via sitt företag i Wien. På grund av sitt judiska påbrå blev han tvungen att fly nazismen och landsteg i New York 1941 37 år gammal. Med sitt skarpa öga och föredömliga smak samt med den glödande USA-marknaden i ryggen blev han medskapare till flera av bilvärldens mest eftertraktade kreationer såsom Porsche 356 Speedster, BMW 507 och inte minst Mercedes 300 samt 190 SL. De europeiska biltillverkarna lyssnade prompt när Mr Hoffmann beskrev vad hans amerikanska kunder efterfrågade.
Efter succén på tävlingsbanorna med racingbilen W194 samt landsvägsversionen 300 SL ville Hoffmann nu ha en billigare och mer tillgänglig öppen sportbil med komfortabel prestanda. Då han mer eller mindre tvingat Mercedes att bygga måsvingen tack vare en beställningsorder på hela tusen bilar, vilket fabriken naturligtvis inte kunde tacka nej till, hade han den tyska tillverkarens fulla förtroende. Den nya cabrioleten fick inte kosta mer än 4000 dollar vilket var ungefär hälften av vad man fick hosta upp för den mer tekniskt komplicerade 300 SL. Detta för att möta Chevrolet och Ford på den så viktiga och snabbt växande USA-marknaden.
190 SL kom att bli katalysatorn för en ny era bilälskare i alla åldrar världen över.
Bilen var som tidigare nämnts enklare än sin storebror men kom ändå att besitta flera egenskaper som för tiden ansågs banbrytande. Till skillnad från 300 SL:s komplicerade rör-ramschassi som var plockat direkt från racing, byggdes 190 SL med självbärande kaross eller vad man kallar ett monocoque-chassi och med bakre hjulupphängning som gjorde 190 SL mer tillförlitlig och progressiv på kurviga vägar.
Den nya fyrcylindriga motorn på 1,9 liter (därav namnet 190) var utrustad med överliggande kamaxel och dubbla Solex-förgasare. Effekten var på måttfulla 105 hästkrafter som fördelades ut via en fyrväxlad och helsynkroniserad manuell låda. I jämförelse med flertalet av dess konkurrenter saknade 190 SL motorstyrka och ren fart men kompenserade detta genom att ha superb byggkvalitet, förutsägbara vägegenskaper och mycket hög utrustningsnivå.
Detta var bilen för dem som värdesatte graciös framfart med stil och flärd framför ren prestanda.
Lanseringen skedde i maj 1955 och redan från start var 190 SL en given publikfavorit. Totalt tillverkades närapå 26 000 exemplar fram till 1963 och hela 40% av dessa blev exporterade till USA. De höga försäljningssiffrorna gjorde gott för Mercedes finanser och befäste tillverkarens position som ett av världens främsta och mest mytomspunna bilmärken.
Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!