Text: Jesper Ingevaldsson
Publicerad 2017-12-03Här går vi igenom några av de vanligaste slitagen som uppstår och berättar om alla de fall det går utmärkt att reparera sina skor – samt de fåtal fall det inte går att laga.
Ofta är det här det tidigaste ingreppet som behöver göras. På lädersulade skor är det i regel en bit i gummi aningen vinklad på bakre fjärdedelen av klacken, resten är i läder. Lite beroende på hur aggressiv gång bäraren har och hur skorna används, så varierar det hur snabbt man behöver byta klacken. Det kan handla om allt från ett halvår till ett par år, omklackning bör oavsett göras innan gummibiten slitits ned helt.
Ett par skor vars klack börjar närma sig punkten att den behöver bytas ut
Läderdistanserna som bygger upp klacken är inte gjorda för att gå på och slits snabbt, och om även dessa behöver bytas blir det genast dyrare. En omklackning kostar i regel mellan 200-300 kronor hos skomakaren.
När sulan är nedsliten och behöver bytas på ett par lädersulade, randsydda skor är det vanligast att man gör en så kallad halvsulning. Det innebär att man sprättar avlappssömmen, som tillsammans med lim håller fast randen och slitsulan, bak till midjan och bara byter den del av sulan som är i backen. Midjan som inte slits på får vara kvar. Detta görs ihop med en omklackning. Vid en helomsulning så tas klacken bort (även om distanserna ofta återanvänds) och hela sulan byts ut. Det görs exempelvis alltid med gummisulade skor, då det är svårt att få till skarven mellan midjan och nya suldelen på ett bra sätt.
Lädersulade skor där det är hög tid att byta ut sulan
Det är ingen fara om avlappssömmen på undersidan slits ner, framför allt i tån sker det ofta ganska snabbt, både på skor med öppen sulkanal och där sömmen är dold. För som sagt, sulan är också limmad och avlappssömmen sys med så kallad lock stitch som låser varje stygn för sig, så det är ingen risk att den fortsätter släppa. Det är viktigt att sulan inte slits ned så långt att du börjar nöta på randen, då du helst vill undvika att byta även denna. Är det bara tån som är sliten kan man sätta dit en ny tåbit i läder eller gummi, och gå ett tag till. När tåpartiet och även mittdelen av sulan börjar bli nednött, att den börjar bli tunn i mitten och i värsta fall börjar bilda hål, då är det dags för omsulning. Priset för en halvsulning hos skomakare ligger oftast mellan 900-1 200 kronor, en helomsulning cirka 1 500-1 900 kronor. Många tillverkare av randsydda skor erbjuder också fabriksomsulning, där varierar priserna en hel del, mellan 1 000-2 500 kronor.
Ett vanligt slitage som uppstår är att man nöter ned foderlädret i hälpartiet, så att det blir hål in till den inre hälkappan. Inget konstigt egentligen, när du går blir det stora påfrestningar på skon här. Det här är också enkelt att fixa, genom att skomakaren helt enkelt sätter in ett nytt lager med foderläder baktill.
Det limmas dit och tunnas ut mot kanterna som ligger framtill så att det inte känns, och ovankanten sys fast i befintligt ovanläder, i samma stygnrad som redan finns här, vilket gör att det utifrån inte syns att skon är lagad. Nytt bakfoder kostar oftast kring 300 kronor.
Att man enkelt byter ut skosnören är ingen hemlighet, men även andra sätt att hålla fast foten i skon kan fixas om de går sönder. Ett exempel är resåren på en chelseaboot, som kan bli sladdriga eller lossna. En skomakare byter utan problem ut dessa, kostar några hundralappar.
På exempelvis munkskor eller jodphurs händer det att spännena går sönder. Även detta går nästan alltid att laga, även om det i vissa fall kan behöva sys lite oortodoxt genom hela ovanlädret.
Det här är det slitage som är vanligaste anledningen till att ett par skor kasseras. Att det blir en spricka, eller flera, i skons ovanläder. Nästan alltid är det i skons gångveck ovanpå dess så kallade vamp, delen mellan tåpartiet och snörningen där skon böjer sig. Är det ett par välvårdade skor tillverkade i fint full grain-läder kan det dröja många, många år innan detta inträffar, men rent krasst så kommer alla skor att tillslut få sprickor i ovanlädret här i vecken. Det finns möjligheter att laga, men det behöver göras med lappar av nytt läder och blir sällan särskilt snyggt.
Kängor med både sprickor i gångvecken men också hårt slitage på tårna
Bindsulan är skons ryggrad, den relativt tjocka lädersula som en randsydd sko är byggd kring. Även det här innanmätet på skon slits så klart, och det som inte är helt ovanligt är att all fotsvett och nötning tillslut gör att bindsulan kan börja krackelera och spricka. Även det här är något som är betydligt svårare att laga. Det finns möjligheter att skicka tillbaka skorna till fabriken och göra en total make-over av skon (där då mer eller mindre bara ovanlädret blir kvar av ursprungliga skon), men det kostar ofta en del och när det gått så långt är skorna i regel så slitna att det inte är värt ingreppet.
Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.