När Care of Carl grundades den 23:e augusti år 2010, fanns tidigt en tanke om redaktionellt och kreativt inspirationsmaterial. Att med text och bild väcka idéer om stil och herrkläder. I snart ett år har vi nu drivit Carl Magazine i just detta syfte och vill tacka alla er läsare för ett varmt mottagande.
Det har varit en brokig och mycket spännande resa från första tanke, till faktiskt web-magazine. Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, kontaktade under 2010 några av landets mer namnkunniga stilbloggare och kom tidigt att knyta kontakt med en av de större i sammanhanget. Inledande fokus på Care of Carl var att med inspirerande presentation lyfta fram sortimentet på ett sätt som väckte idéer hos kunder och män i allmänhet. Vilken skjorta bär man egentligen till en rutig kavaj? Är det viktigt att matcha skor och skärp? Det finns många frågor och mycket att berätta om.
Med tiden ackompanjerades veckans klädval och stilmanualer av fältreportage, där vi besökte tillverkare och fabriker. Först ut var Ivanhoe AB i västgötska Gällstad utanför Ulricehamn, där familjen Göthager med åratal av kunnande om maskinell stickningskonst, tillverkade Henri Lloyds succéplagg Alton Zip. Feedbacken kom mycket snart från er läsare, och efter att reportaget publicerats fortsatte vi att smida planer om mer omfattande besök och snart styrde vi även färden utomlands.
Under hösten 2014 började vi designa plattformen och gränssnittet för webbplatsen där vi nu befinner oss - Carl Magazine. Bara namngivningsprocessen i sig, var omfattande.
Vi har därefter gjort en spännande resa med lansering av Carl Magazine fram på vårkanten 2015, nya spännande fabriksbesök och djuplodande intervjuer inför personporträtt. Allt varvat med klädval, inspirationskollage, tankar och tips om den manliga garderoben.
Färden har tagit oss till färgstarka och spännande möten där vi efter besök hos Crockett & Jones och lunch med familjen Jones har spelat kubb på bakgården hos den levande legenden Robin Guiness (ja, som på flaskorna), suttit i solnedgången på ett gammalt engelskt gods och diskuterat skor med två av bröderna Church, promenerat på startgriden i Monaco, dagen innan det stora F1-racet med Marcus Ericsson. Inte minst har vi synat kanske hundratals nya plagg och skor från spännande, kommande leverantörer i sömmarna inför inköp och presentation i kommande artiklar.
Ni läsare kommer alltid att vara kärnan i, och anledningen till våra ansträngningar. Vår förhoppning är att vara en källa för idéer och energi, men även en plats för frågor, funderingar och inte minst diskussion. Vi har en tydlig vision och mission i att lyfta fram och bereda en yta för er stilintresserade och mycket välklädda män som finns bland våra besökare och läsare. En plats att utbyta idéer och tankar, såväl som att få ny inspiration.
Stil kan aldrig vara fel. Den bygger uteslutande på personligt tycke och smak. Din stil är kläderna du trivs i och tycker om att ha på dig. Vi hoppas att alltid kunna vara en hjälp på vägen till att ni skall hitta och trivas med just er egen stil.
Med dessa ord vill vi ta tillfället att önska er alla ett riktigt gott nytt år och tacka för den fantastiska första tid ni gett oss i våra ansträngningar att komma igång med Carl Magazine. Vi ses igen år 2016, med nya spännande ämnen som grund för vår gemensamma resa i ämnet manlig stil.
Hjärtligt varma hälsningar
Redaktionen, Carl Magazine