Under de senaste månaderna har vi här i Carl Magazine presenterat en serie av vår tids största stilikoner för er. Personer som alla haft en unik och personlig känsla för stil och som man pratar om än idag. Tyvärr har de alla lämnat oss, men deras status som ikoner lever vidare. Vi tänkte fortsätta serien med att lyfta fram ett antal personer som ännu lever och som via sina personligheter och stilkänsla inspirerar oss alla idag. Då listan på dessa blev lång har vi valt att dela upp det hela till två inlägg där vi idag börjar med de något äldre gentlemännen för att låta ungtupparna få sin uppmärksamhet nästa gång.
Yasuto Kamoshita
Kamoshita är på många sätt en unik ikon i modebranschen. Detta eftersom oavsett vem man pratar med och vilken stil man föredrar så har alla en gemensam respekt och beundran för denne japan. Han har något mystiskt över sig som spär på ikonstatusen och är den som flest streetstylefotografer jagar under modemässan Pitti Uomo.
Han har egentligen en bakgrund inom arkitektur men hamnade tidigt i modesvängen via japanska BEAMS där han jobbade. 1989 startade han tillsammans med två vänner butiken United Arrows som idag är en enorm business med flera butiker, varav den centrala i Tokyo troligtvis har ett av världens bästa sortiment, om man är förtjust i det vi kallar #menswear stilen.
Han är fortfarande kreativ chef för denna verksamhet och dess egna märke Camoshita United Arrows. Att man valde ett C och inte ett K i detta märkes namn har att göra med att man ville ge det en lite mer europeisk touch.
Kamoshita och även hans egna märkes stil har hämtat mycket influenser från den i Japan så omåttligt populära IVY-league looken. Då menar vi den äkta stil som studenterna bar på de amerikanska elituniversiteten vid mitten av förra seklet. Han blandar detta med ett välskräddat snitt och exklusiva material.
Bruce Boyer
Liksom i fallet med Kamoshita är Bruce Boyer en person som många i herrmodebranschen har väldigt stor respekt för. Denne amerikan är redan en legend och har en klassisk stil som varit konsekvent sedan slutet av 60-talet. Han har varit en respekterad modeskribent och författare i över 35 år. Framförallt har han skrivit för Town & Country Magazine, Esquire, Harper’s Bazaar, Forbes, The New York Times, The New Yorker, Departures, The Rake och L’Uomo Vogue för att nämna några.
Han har även skrivit ett antal böcker på temat stil och modehistoria samt undervisat på universitet och varit kurator för ett antal utställningar på museum på temat stil.
Hans enorma kunskap och aktade namn har även lett till att han har skapat redaktionella texter och reklammaterial åt märken som Paul Stuart, Zegna, Brioni, Loro Piana, Kiton, Edward Green, Ralph Lauren, Bergdorf Goodman, Drakes London, Gant m.fl.
Han personifierar vad en äkta gentleman står för genom att vara både välklädd, intellektuell och synnerligen sympatisk.
Luciano BarberaDet finns få personer som personifierar själva begreppet av en äkta gentleman mer än italienaren Luciano Barbera. Han föddes in i en stor textilfamilj i Piemonte i nordligaste Italien. Hans far Carlo Barbera startade ett av världens främsta tygväverier vars tyger ofta valts ut av de mest kräsna av välklädda män när det kommer till kavajer och kostymer.
Med de förutsättningarna var det naturligt att även Luciano valde textilbranschen. Vid sidan av familjeföretaget startade han 1968 sitt eget märke under hans namn. Fokus låg på välskräddade kläder i de finaste tygerna där allt tillverkas i Italien och all inspiration hämtas från hemtrakterna i Biella. Luciano Barbera själv, liksom hans märke, representerar det man kan kalla ”Stile Inglese” vilket innebär en klassisk engelsk stil tolkad av en italienare. Det är klassiskt och elegant men ändå ledigt på en gång.
Barbera själv lär ha sagt att om han ser en man spela tennis i kavaj så vill han bli vän med honom direkt. Med en inställning som detta förtjänar man en plats på listan över en av vår tids stora stilikoner.
Michael Jondral
Det känns på många sätt naturligt att flera av de stilikoner som vi har idag på ett eller annat sätt kommer från klädbranschen. Personer med en passion för stil och mode drar sig av förklarliga skäl också till ett yrke inom detta. Så är också fallet med tysken Michael Jondral.
Han har varit i branschen sen 1984 när han började hos den tyska butiken Heinrich´s. 2007 ledde passionen för det absolut främsta napolitanska modet och hantverket att han startade sin egen butik med hans eget namn i Hanover. Utbudet är imponerade och speglar Michaels egen välskräddade stil med italienska influenser. Han är en sympatisk gentleman ut i fingerspetsarna och alltid trevlig och tillmötesgående vilket förstärker det stilfulla intrycket. Förra året lyfte bland annat japanska The Rake fram honom som en av världens bäst klädda personer. Välförtjänt!
Franco MinucciFranco Minucci personifierar den norditalienska gentlemannen och det eleganta florentinska modet på bästa sätt. Han började ursprungligen sin karriär med att sälja amerikanska filmer till biografer runt om i Toscana. 1984 bytte han bransch då han och hustrun tog över en vacker lokal i centrala Florens som tillhört hans svärfar. De öppnade i den vackra renässansbyggnaden en herrekipering under namnet Tie Your Tie, vars rykte spred sig långt utanför Italiens gränser.
De hade allt ifrån den bästa neapolitanska konfektionen, skotska lyxiga stickade kashmirplagg och accessoarer. Det visade sig att deras lokalt tillverkade slipsar sålde extra bra. Detta ledde till att paret Minucci startade en egen slipsateljé där man tillverkar handsydda sjuvikta slipsar enligt konstens alla regler. Slipsarna kom att anses som bland de främsta i världen och blev omåttligt populära i framförallt Japan. Butiken finns inte längre kvar och slipsmärket ägs idag av japanska investerare. Minuccis stil är dock intakt och han fångas allt som oftast av de mest kräsna av streetstylefotografer under Pitti Uomo. Han är lika elegant men ändå ledigt klädd och gedigen då som nu.
Text: Olof NitheniusFoto: Jamie K. Ferguson, Bruce Boyer & Luciano Barbera
Vad tyckte du om den här artikeln?