Sneakern framställs ofta som ungdomlig och väldigt modern, men den har faktiskt hunnit bli över 100 år gammal, med sportskor från Converse och Superga. För snart 50 år sedan lanserades Adidas sin välkända, och fortfarande aktuella, sko Superstar. Det skedde samma år som en viss amerikan satte den amerikanska flaggan på månen.
Text: David Brink
Foto: Ted Olsson
Publicerad
2018-03-17
Med denna historiska referens i åtanke är det knappast möjligt att tala om sneakern som något nytt, eller som en kontrast mot det klassiska. Det här är ett område som, på grund av det enorma intresset, hela tiden utvecklas. Med ständiga lanseringar, återlanseringar och uppdateringar är det svårt att hålla sig uppdaterad, men man behöver inte uppdatera sig varje dag för att verkligen hänga med. Vi har valt att dyka ner i historien och titta på några av de modeller som är lika aktuella idag som när de kom för 15, 50 eller 100 år sedan.
Adidas – Stan Smith
När man talar om klassiska sneakers är det i princip omöjligt att undvika
Adidas Stan Smith. Den ikoniska tennisskon från 60-talet hette ursprungligen Haillet efter den franska tennisspelaren Robert Haillet. Det var faktiskt inte förrän 1971, när Haillet gick i pension, som skon kallades Stan Smith i ett sponsoravtal med den dåvarande tennisstjärnan med samma namn. Det var ett PR-trick och ett försök att vinna över de patriotiska amerikanerna, som ansåg att tyska Adidas var lite för europeiskt. Man måste nog säga att det lyckades, för med över 40 miljoner sålda par är skon Adidas bäst säljande modell genom tiderna.
Visste du att...Stan Smith-samarbetet var ett av idrottshistoriens första stora sponsorupplägg som bidrog till att lägga grunden för den sponsorkultur som råder inom sportvärlden idag. |
Common Projects – Achilles
Det känns som om det var igår, men det har gått nästan 15 år sedan den New York-baserade designerduon bakom
Common Projects lanserade sin första sko, Achilles. Det kan vara svårt att föreställa sig att något så simpelt som en sko kan ha haft så stort inflytande. Common Projects måste dock få en stor del av äran för den ställning sneakern har idag, d.v.s. en exklusiv produkt av hög kvalitet och med hög status. Idag kopieras och tolkas den av alla från de stora modehusen till klassiska skrädderier, och denna våg startades av Common Projects.
Visste du att...De aldrig har lagt pengar på annonser, press eller annan marknadsföring, men ändå har lyckats skaffa sig en status som världens absolut främsta avskalade sneaker under denna relativt korta tid. |
New Balance – 574
New Balance 574 är en av de absolut populäraste modellerna i New Balances historia. Den lanserades som en av marknadens första stora kommersiella fritidsskor för exakt 30 år sedan och firar därför jubileum i år. Det är kombinationen av komfort och kvalitet som har gjort skon till en diskret favorit. Med en så stor variation av färger och material finns det också alltid något för alla, allt från tech-gurus och trendiga japaner till megastjärnor som Pharrell och Rihanna.
Visste du att...New Balance enbart ville vara kända för kvalitet och komfort. Under nästan 100 år vägrade de faktiskt att teckna sponsoravtal med klubbar och idrottare och gick under mantrat ”Endorsed by no one”. Inte förrän 2009 blev det ändring på det här området, även om sponsring fortfarande bara sker i begränsad omfattning. |
Superga – 2750
Man kan inte tala om klassiska sneakers utan att nämna Superga. Att Superga har gått till historien är knappast en överdrift. Efter mer än 100 år, ett par världskrig och diverse annat behåller Superga sin ställning som tidlös ikon, och modellen 2750 utgör fortfarande företagets kärna och själ. Denna enkla och lättanvända träningssko var ursprungligen avsedd för tennisplanen, men används idag till vardags och är starkt förknippad med hemlandet Italien och det goda livet där. Den lätta och informella fritidsskon har blivit företagets identitet och en symbol för den italienska livsstilen.
Visste du att...Superga har fått sitt namn från den basilikaformade kyrkan som står på kullarna ovanför hemstaden Turin. Det var mot denna kyrka som Grande Torino, kanske världens bästa fotbollslag vid denna tid, mötte döden år 1949, när planet som laget flög i kraschade in i kyrkan på grund av dåligt väder. Alla spelare dog. |
Nike – Cortez
Vi rundar av listan med en riktigt färgstark ikon: Cortez från
Nike. Grundidén utvecklades av Bill Bowerman (Nikes grundade) för det japanska skomärket Onitsuka Tiger i slutet av 60-talet. Tillsammans med Phil Knight drev Bowerman företaget Blue Ribbon Sports (BRS), som distribuerade japanska skor i USA. 1971 döptes BRS om till Nike, och Bowerman och Knight valde att saluföra modellen genom sitt eget företag. Skon var alltså en av Nikes allra första modeller när den lanserades 1972 med den klassiska ”swooshen”. Idag är den en ikon och en stor favorit som har burits av många stora stjärnor, bl.a. Charlies änglar på 70-talet och Elton John på 80-talet. Den har också odödliggjorts av Tom Hanks i den Oscarbelönade filmen Forrest Gump.
Visste du att...Skon ursprungligen hette ”Azteca” eftersom den lanserades till OS i Mexiko 1968, men att Adidas, som saluförde modellen ”Azteca Gold”, stämde dem för att få rättighet till namnet. BRS kontrade genom att döpa om skon till Cortez efter Hernán Cortés, conquistadoren som besegrade aztekerna. |
Vad tyckte du om den här artikeln?