Det är en dimmig eftermiddag i sundet mellan Isle of Wight och Englands sydkust. När skonaren kallad America, döpt efter den unga nya nationen i väst, lättsamt gled över mållinjen frågade drottning Victoria undrande vem som kom tvåa, varpå det bevingade orden ”-det finns ingen andraplats…” yttrades. Tävlingen har sedan dess inte vunnits av England en enda gång då den prestigefulla trofén innehafts av Amerika, Nya Zeeland och Schweiz.
England ska nu, under ledning av Sir Charles Benedict (Ben) Ainslie, göra sitt bästa för att återta titeln. Det är otroligt stort i såväl England som i resten av seglingsvärlden. Ainslie har sju VM-guld och fyra OS-guld, därtill OS-silver och flera VM-brons på sin meritlista, och anses tveklöst vara den bästa seglaren genom tiderna. Han har bara inte tävlat i Americas Cup förr. Vi reser med Peter Bergqvist och hans far Arne från Halmstad, stolta vinnare i vår Henri Lloyd-tävling tidigare i år, samt Mats Caesar som representerar Henri Lloyd Sverige.
Våra medresenärer Peter och Arne, stolta vinnare av vår Henri Lloyd-tävling som hölls tidigare i årVi sitter i en taxi mellan Gatwick söder om London och Portsmouth på sydkusten. Vår taxichaufför navigerar blint efter GPS:en, och muttrar på indiska under några felkörningar. Istället för att ta oss fram på större, snabba genomfartsleder som A24 och A272, snirklar vi oss igenom den vackra kuperade engelska landsbygden, på små mörka, kurviga vägar genom skogar och kullar. Det skämtas muntert om Morden i Midsomer då mörkret av och till sluter sig kring bilen under vår vindlande framfart.
Det regnar i sidled. Min enda relation hittills till Portsmouth är den inspirerande ensemblen Portsmouth Sinfonia, och deras legendariska version av Alzo Sprach Zarathustra. Ett soundtrack som överensstämmer ganska väl med vår taxiresa, och sätter ett leende på mina läppar denna fredagskväll. Peter och Arne är minst sagt vid gott mod. Seglingsintresserade, och mycket förväntansfulla. Det har blivit sent och vi är alla ordentligt hungriga.
Under middag på en restaurang nära vårt hotell träffar vi Martin och Paul Strzelecki. De är söner till Henri Strzelecki som 1963 grundade Henri Lloyd och byggde upp företaget till ett av världens starkaste och mest prestigefulla varumärken för vädertåliga såväl som väldesignade kläder att bära till sjöss. Grundidén var att skapa slitstarka och tekniskt avancerade plagg av snabbtorkande nylon. Idag sponsrar Henri Lloyd det Engelska Americas Cup-laget med kläder såväl på, som vid sidan av båten under racet.
Vacker morgon, på väg till The Ben Ainslie Racing Team HQMorgonen efteråt har molnen mirakulöst skingrats, och en försiktig juli-sol kastar ett blekt sken över Portsmouth. Vi skall samlas vid The Ben Ainslie Racing Team HQ i Portsmouths hamn för att åter träffa Paul och Martin, samt att få en briefing om det engelska lagets strategi inför dagens två race. Allt under trevliga mingelformer där det serveras såväl champagne som frukost i form av delikatessmüsli i små glasmuggar och underbara vitaminsmoothies. Tidvattnet är lågt i Portsmouths pittoreska hamn och båtarna står nära nog på bottnen.
Morgonens breifing inför dagen, med Sir Ben Ainslies fru Lady Georgie Ainslie och besättningsmedlemmen Matt CornwellKlockan tio startar briefingen där Sir Ben Ainslies fru Lady Georgie Ainslie ger oss en otroligt effektfull och stämningsskapande presentation av teamet och båten man seglar. Americas cup har under åren förändrats till att från stora kölbåtar, nu seglad med ultralätta katamaraner, som vid stark vind lämnar vattenytan för att i princip flyga över vågorna på så kallade foils.
Vattnen utanför Portsmouth är inte helt okomplicerade att segla, och med en tidvattenskillnad på 3-4 meter utgör strömmarna då dessa vattenmassor rör sig in och ut från land en påverkande faktor.
Besättningsmedlemmen Matt Cornwell, nära vän till Sir och Lady Ainslie tillika best man vid deras bröllop, får inför publiken i högkvarteret och miljontals följare via mediasändningar frågan om hur det är att segla under Ben Ainslies ledning. Med ett sammanbitet, varmt leende och viss eftertanke kommer svaret: ”Det är hårt att segla med Ben. Han är mycket strikt och fokuserad där ute, men lika mycket mot sig själv som oss övriga besättningsmedlemmar. Det är därför vi vinner.”
Den engelska båten stävar ut ur hamn för att förbereda sig för startenEfter presentationen är stämningen hög, och vid en kopp kaffe på högkvarterets takterrass kan vi se hur teamet och den engelska båten stävar ut ur hamn mot öppet vatten inför start. Det känns i luften att starten närmar sig, och de flesta närvarande förses med biljetter till de respektive båtar vi skall följa racet från på första parkett vid banans gränser på fjärden utanför Portsmouth. Platsen där Americas cup en gång föddes.
Båtarna man seglar är 45 fots AC45f foiling catamarans. Oerhört snabba segelbåtar, vilka för alla team utformats enligt samma strikta regler om mått, vikt och design. I finalen kommer reglerna vara mindre detaljerade, och varje team får större frihet att utforma sina båtar, som då kommer att vara långt större, ca 62 fot.
Vi stegar nedför trapporna i den ljusa byggnaden mot högkvarterets hjärta, båtgaraget, för att förses med överdragskläder inför turen med RIB-båten som skall ta oss ut på sjön. Doften av hav och den friska vinden blandas med ljudet från grupper av åskådare som instrueras hur de skall fördelas bland båtarna och bete sig ombord. Vädret blir bättre och bättre, och ett lager solskyddsfaktor kommer rent av att vara på sin plats.
Alla samlade innan vi stiger på båten för att följa tävlingenI vår båt blir vi Peter, Arne, Mats från H.L: Sverige, Martin Strzelecki samt skepparen och hans familj. Vi får små hörsnäckor för att kunna följa racet via referat i radio, tillsammans med förhållningsregel ett, två och tre för vår båt: Håll er i båten. Punkt.
Tillsammans med en mängd andra båtar tar vi oss ut på fjärden för att följa tävlingenVi stävar ut i motvind tillsammans med en mängd andra båtar mot dagens mål, den enorma yta som avgränsats på fjärden för att utgöra den bana där de sex båtarna under två tätt inpå varandra följande race skall kämpa om viktiga poäng på vägen i kvalificeringen mot Americas cup-finalen på Bermuda 2017. Fjärden är full av båtar, och stränderna fullkomligt täckta av åskådare som kommit för att bevittna dagens historiska tävlingar.
De sex tävlande båtarna rör sig mot startlinjenPå en given signal rör sig de sex tävlande båtarna i samlad grupp mot startlinjen. Denna form av segling handlar till mycket stor del att positionera sig rätt i förhållande till motståndaren. Omsegling måste ske på framförvarande båts läsida, och taktiska drag att placera sig långt bak i startfältet för att helt enkelt kunna lägga sig framför och störa vinden för den farligaste motståndaren är en vanlig förekommande manöver.
Den japanska, engelska och svenska båten Artemis i hög fart vid ett rundningsmärke
Den franska båten i halsbrytande närkamp med den nya zeeländskaDet är inte helt lätt att följa racet på nära håll, ens för rutinerade seglare. Det rör sig om stora ytor, och då en båt ena stunden kan synas efter de andra, kan vinden vända och vinklarna i förhållanden till rundningsmärken, start och mållinjer förändras snabbt.
England och Sir Ben Ainslies Team tar en imponerande förstaplats i dagens första race, och kommer respektingivande tvåa i det andra racet. Sammantaget dagens tveklösa segrare är Ben Ainslies och hans besättning.
Tillbaka på The Ben Ainslie Racing Team HQ utvärderas dagenEfter loppet och tillbaka i högkvarteret utvärderas förutsättningarna och taktiken bakom dagens resultat med besättningsmedlemmarna. Plötsligt tystnar alla vördnadsfullt, varpå höga hurrarop och applåder i stor respekt och pur glädje utbryter. Sir Ben Ainslie har kommit upp från båten för att närvara kort vid debriefingen.
Undertecknad och Sir Ben AinslieDet är tydligt vilken storhet Ainslie är i dessa kretsar. Publiken består av personer på mycket höga positioner i det engelska samhället och näringslivet. Alltifrån adel till popstjärnor och företagsledare. Det är ett ögonblick att minnas i Englands seglingshistoria.
Dagens intryck diskuteras över en trevlig middagUnder kvällen ger vi oss ut i Portsmouth för middag på en trevlig fisk- och skaldjursrestaurang. Intrycken från den gångna dagen diskuteras tillsammans med allt ifrån såväl gamla lumparminnen som kavajer, kostymer och utbudet hos Care of Carl.
Följande morgon regnar det återigen som det bara kan göra vid kusten. Mörka moln ligger lågt över Portsmouth, som kokar av hundratusentals människor som kommit för att följa segeltävlingarna. Då vi närmar oss åskådarområdet är det förvånande tomt innanför grindarna. Vi hör i högtalarsystemet hur man rapporterar om vindar på upp till 40 knop. Vädret är hårt och havet piskas upp till vilda vågor krönta av vitt skum.
På grund av dåligt väder ställs den andra dagens tävling inOmöjligt, för att inte säga livsfarligt att segla i med dagens lätta båtar och det dröjer inte förrän uppgivna men mycket samlade funktionärer meddelar att tävlingarna helt enkelt ställs in. En tvådagars deltävling i kvalificeringen till Americas Cup har i en handvändning förvandlats till en dag, och det finns inget att göra åt saken. Vi är dock mer än nöjda med den fantastiska gårdagen.
Vi hämtas upp vid charmiga och mycket trevliga Florence House Hotel. På vägen tillbaka in mot hotellet där vi hämtas upp för avresa tillbaka mot Gatwick, passerar vi dagen D-museet, där amerikanska stridsvagnar står uppställda utanför, till minne av andra världskrigets slutfas. Idag är den amerikanska båten prydd av loggor från tyska BMW konstaterar Arne kort och sakligt. Den svenska båten Artemis besättning kommer från Schweiz och Belgien. Englands båt sponsras av engelska Land Rover, med engelsk besättning i kläder från Henri Lloyd, som under helgen fått ynnesten att segla på engelska farvatten, och segra.
The Ben Ainslie Racing Team - The Team To Bring The Cup HomeDet ska nu med helgens gångna erfarenheter bli mycket intressant att följa utvecklingen i de deltävlingar som mynnar ut i den slutliga Americas Cup-finalen på Bermuda år 2017.
Text: Mikael Vallin, skribent Care of CarlFoto: Evelina Svantesson, fotograf Care of Carl