Efter att ha arbetat med mode på olika sätt i många år har jag lagt märke till hur mycket känslor spelar in när vi köper ett plagg. Vi är inte alltid helt rationella när det kommer till inköpsimpulser. Jag är ingen expert på psykologi och köpbeteende och lämnar det därhän. Jag säger inte heller att det är fel att låta känslor spela in när vi köper en produkt. Tvärtom är det ganska logiskt. För trots allt köper de flesta av oss kläder med mer än bara syftet att skyla kroppen och hålla oss varma. Vi köper en tillhörighet och en känsla.
Det jag har noterat kan summeras i det gamla talesättet att ”gräset är alltid grönare på andra sidan”. Med detta menas att jag upplever att i synnerhet män vid val mellan två produkter, exempelvis ett svenskt märke och ett italienskt, tenderar att välja det italienska. Varför är det så?
Alla gör inte detta val men en majoritet tror jag kommer att välja det italienska märket. Kanske för att man presumerar att det är ytterligare en kvalitetssäkring att något är tillverkat i säg Italien, England eller USA. Det är kanske lite exotiskt. Varumärkets namn ligger rätt på tungan, och så vidare. Man upplever ett mervärde egentligen bara på grund av att det är ett icke svenskt märke.
Man kan fråga sig varför det är så? En tanke är att de svenska märkena är så pass vanligt förekommande att de upplevs som mindre spännande, något jag hoppas kunna slå hål på strax. En rimlig anledning är att många i vänkretsen eller på jobbet har dessa produkter, i och med att de är så pass vanligt förekommande att man väljer det utländska märket för att få något ”unikt”. Inget är som sagt rätt eller fel. Det är inte heller något unikt för oss svenskar. Jag har spenderat tid i både England och USA och kan nämna exemplen med skjortor från Eton eller jeans från
Nudie och Acne. De är omåttligt populära i dessa länder. Intressant nog är min bedömning att Eton har högre status i USA och England än i Sverige. Jag vågar lova att ett antal superstjärnor på Oscarsgalan har en smokingskjorta från Eton. De svenska smala jeansen från Acne och Nudie har på samma sätt ännu högre status i utlandet än i Sverige, även om de så klart liksom skjortorna från Eton är populära här också.
Speciellt för de som är mer intresserade än den genomsnittlige mannen passar in i mitt resonemang ovan. De som vill ha kvalitet, men som lägger mindre tid och intresse på kläder kommer troligtvis i större utsträckning att välja svenskt, det är liksom lättast så.
Vad jag skulle vilja efter det långa resonemanget ovan är egentligen att slå ett slag för svenskt mode, för vi är trots allt ibland bättre än vad vi själva vill tro.
Textilstaden BoråsJag vill ta avstamp i Sjuhäradsbygden och Borås som på många sätt har varit och är navet för svensk konfektionsindustri (Care of Carl's hemstad red. anm.). Regionen har i generationer varit ledande i manufakturindustrin och Borås har fortfarande Sveriges bästa högskola, och kanske även en av de bättre i Europa, inom textil. På många sätt har området påverkat de kläder vi bär idag. Dels genom att företag som Oscar Jacobson, Eton, Stenströms, Morris med flera har sitt ursprung i trakten. Dels för att många av de unga mycket lovande designerns och nyckelpersoner inom svenskt mode idag har studerat där. Entreprenörsandan som kommer från de gamla kringresande försäljarna, knallarna, genomsyrar mentaliteten och trakten har haft en rad framgångssagor relaterat till mode inom postorder, e-handel, logistik och försäljning.
Skjortmakarna EtonTa
Eton som exempel. Enligt mig skjortornas motsvarighet till en Volvo. Premium men inte för dyrt, superkvalitet (har ni någonsin tappat en knapp eller sett tyget spricka på en skjorta från dem?). Sydda på maskin i bra tyg och total avsaknad på det man kan kalla lull-lull, så som handsydda knapphåll och små stygn sydda för hand av en liten tant i Napolis utkanter. Som Volvo helt enkelt, pålitlig och med en lagom dos status på köpet.
Svensktillverkad premiumskjorta från Eton Företaget i sig har en bra historia och äkta historia, det man på mode svengelska kallas heritage. Grundat i Gånghester utanför Borås av Annie och David Pettersson redan 1928. De har varit en viktig aktör och arbetsgivare i trakten även under tider när stora delar av produktionen flyttade utomlands. Extra roligt är att företaget de senaste åren flyttat hem en del tillverkning igen och även anställt ny personal inom alla områden, men framföralt sömnad/konstruktion.
Stenströms och Oscar JacobsonNär vi ändå pratar skjortor vore det orättvist att inte sammanhanget nämna
Stenströms. Bolaget grundades redan i slutet på 1800-talet och blev tidigt favoriten för Sveriges mest kräsna herrar när det kom till skjortor. Deras goda kvalitet och passform har bland annat gjort att de blivit kungliga hovleverantörer. Bolaget har sitt ursprung i Helsingborg där de ligger än idag. Kopplingen till Sjuhäradsbygden kommer av att de tidvis har hängt ihop med Oscar Jacobson.
Just
Oscar Jacobson, Borås stolthet, är Sveriges största och kanske främsta tillverkare av konfektion idag. De startade 1903 ursprungligen som ett skrädderi. Idag är det ren konfektion som bygger på företagets ledord; anglosaxiskt kulturarv, italiensk skräddarkonst och skandinavisk enkelhet. Själva konstruktionen kanske inte idag sticker ut, utan det är snitt, passform och fina material som gör att företaget är minst lika intressant som ett jämförbart italienskt märke.
Livsstilsmärket MorrisEtt nyare varumärke även det från Borås är
Morris, vilket har kommit att bli ett populärt livsstilsmärke med fokus på ett liv där solen allt som oftast skiner. Att kalla dem ett svenskt Ralph Lauren ligger nära till hands då stilarna påminner mycket om varandra. För några år sedan lanserade de även en lite lyxigare linje under namnet Morris Heritage vars konstruktion, snitt och material gör dem minst sagt konkurrenskraftiga i ett internationellt perspektiv.
Härlig livsstil från Morris
Läderspecialisterna Tärnsjö GarveriNästa företag har förvisso inget med Sjuhäradsbygden att göra men deras fantastiska produkter och hantverk gör att de är väl värda ett omnämnande. Vi talar om
Tärnsjö Garveri. Detta företag är ett av Sveriges sista kvarvarande lädergarverier och har i den lilla byn i Uppland garvat läder på naturlig väg helt utan kemiska substanser, så kallad vegetabilisk garvning, i över 140 år. De anses vara ett av världens främsta garverier och jobbade i många år åt Louis Vuitton. Tärnsjö jobbar i första hand med tillverkning åt andra varumärken men har även en egen kollektion med väskor och accessoarer i företagets högkvalitativa läder. Dessa produkter kostar lite mer än genomsnittet men är också en investering för livet då lädret kommer att hålla länge och åldras och patineras vackert över tiden.
Sammanfattningsvis menar jag att vi inte har något att skämmas över, tvärtom. Det är lätt att bli lite hemmablind och lockas av det som är lite exotiskt. Det behöver inte vara något fel med det. Det viktiga är bara att man förstår vad det är man köper och betalar för.
Min mentor när det kommer till skrivandet är Bruce Boyer, en legendarisk modejournalist och författare. Han sa en gång till mig att en text skall inte bara bjuda läsaren på något glättigt och ytligt. Nej en bra modetext skall vara både inspirerande och utbildande, vilket jag hoppas kunna bidra med. Ett medskick till er läsare blir därför att sätt er in lite mer i vad ni köper, läs på och jämför. För ju mer ni förstår en produkt desto roligare och intressantare blir det, och ju stiligare kommer ni att bli. Det är ju inte fy skam.
Text: Olof Nithenius
Foto: Morris, Tärnsjö Garveri och Hackett