Kyrkklockorna klingar från kapellet nere vid vägen och ljuset tittar in mellan de små sprickorna i fönsterluckorna medan en tupp försöker gala i kapp med klockorna. Från fönstret kan vi njuta av utsikten över Umbriens kuperade och gröna landskap som, liksom vi, njuter av den första morgonsolen. Vi befinner oss i mitten av det stövelformade landet, i det natursköna Umbrien, en okänd och omsluten grön enklav. Den enda platsen i landet som saknar kustlinje. Mittpunkten i Italien, mittpunkten för detta reportage.
Text: David Brink
Foto: Evelina Lind
Publicerad
2022-09-03
För drygt ett halvt sekel sedan var det just i detta vackra och ödmjuka område som grunden lades för Brunello Cucinelli, som idag är erkänt i världen för att vara bland det mest exklusiva och lyxiga när det kommer till toppvarumärken. Men den här berättelsen handlar om allt annat än guld och glamour. Den handlar om respekt och kvalitet – både för produkten och för livet själv. Vi ska berätta om en man som förändrat historien genom färgade kashmirtröjor. Inte bara för sig själv och sin familj, utan för sin hemstad och region, och hur hans tankar och handlingar kan bidra till att sätta normen för en ny etisk affärsmodell som vi kommer att läsa om i historieböckerna. En sak är i alla fall säker, vi kommer inte att glömma honom, eller Solomeo, i första taget.
”VI SKA BERÄTTA OM EN MAN SOM FÖRÄNDRAT HISTORIEN GENOM FÄRGADE KASHMIRTRÖJOR.”
BEGYNNELSEN
Det började redan på 1970-talet, när den unge Brunello Cucinelli förälskar sig för andra gången i livet. Denna andra kärlek var den medeltida staden Solomeo, hemort för Brunellos flickvän Federica. Här upptäcker han sin passion för stickhantverket, något som regionen är särskilt känd för. Federica drev ett litet företag i staden som blev Brunellos väg in i världen av stickat.
Det krävdes dock en hel del mod och en stark idé för att starta upp företaget vid en tid då stickproduktionen på orten redan var omfattande och väletablerad, vilket gjorde konkurrensen mycket hård. Brunellos stora innovation var, och är fortfarande,
den färgade kashmirtröjan. En produkt som vid denna tidpunkt enbart fanns för damer, men som Brunello såg en möjlighet att erbjuda även för herrar. Historien berättar att han producerade tröjorna i en rad iögonfallande färger, packade in dem i bilen och körde över Alperna för att sälja runt om i Europa. Det var startskottet och Brunello såg sig aldrig tillbaka.
HUMANISTISK KAPITALISM
För att förstå vad som drev Brunello är det värt att nämna att han växte upp i ett arbetarhem, där fadern först drev ett litet lantbruk och sedan arbetade i en fabrik belägen i den närliggande storstaden. Även om livet i grunden var bra påverkades Brunello tydligt av att se sin far, som var utsliten både till kropp och själ. Människor från landet togs inte särskilt väl emot i staden och det var ofta en bruten man som återvände hem till familjen efter långa och hårda arbetsdagar.
Brunellos barndomsminnen har därför också haft stort inflytande på hur han själv vill driva sin verksamhet, med vad han beskriver som moralisk och ekonomisk värdighet. Det är centralt för att förstå hans personlighet och följande framgång, där det alltid varit viktigt för honom att företaget inte bara ska generera vinst utan även ligga i framkant som ett exempel på hans vision av ”humanistisk kapitalism”. Brunello är i grund och botten en affärsman, men man får ett mycket starkt intryck av att ekonomisk vinst inte är målet utan snarare medlet för att skapa de bästa förutsättningarna och villkoren för medarbetarna och personerna runt omkring honom, samtidigt som samhället förbättras och utvecklas lokalt och internationellt.
Detta tar sig många olika uttryck och vi ser under vårt besök i Solomeo många exempel på hur han följer sin vision.
ETT VÄRDIGT ARBETE
Solomeo är en liten men driftig medeltida stad med ca 450 invånare. Ungefär hälften av dessa invånare är anställda av Brunello Cucinelli och totalt arbetar cirka 1 000 män och kvinnor från staden med omnejd inom olika områden i Solomeo, från huvudkontor och fabrik, till fotbollsklubben, skräddarskolan, vingården, teatern, biblioteket, samt alla parker, torg och monument. Allt detta är platser, nya som gamla, som Brunello uppskattar och under de senaste decennierna har återinvesterat sina pengar i att bygga, restaurera och underhålla.
Dessa kulturella samlingspunkter är avgörande eftersom Brunello Cucinelli sätter människan i centrum. Det hela börjar därför också med människorna som arbetar för honom. Det är tydligt att han behandlar människor med stor respekt och värdighet, oavsett om det är fabrikens sömmerskor, trädgårdsmästarna som sköter den lilla medeltida staden eller de människor som vi hälsar på under vårt besök vid huvudkontoret. Det finns ingen övertid och det är exempelvis inte tillåtet att skicka e-post på kvällen efter arbetstid. Medarbetarna stämplar in klockan 08:00 och ut igen senast 17:30 och de har 1,5 timmes lunchrast, vilket gör att de hinner hem och äta med familjen om de inte äter med kollegorna. Medarbetarnas lön är 30 procent högre än genomsnittet i regionen och de har även många förmåner, som tillgång till Brunellos sport- och utbildningscenter, teater och bibliotek samt en årlig ”kulturbonus” på 1 000 EUR som kan ge dem kompensation för biljetter från till exempel museer, konserter eller fotbollsmatcher.
En annan fråga som ligger Brunello varmt om hjärtat är den stora utmaning som hela branschen upplever för att kunna fortsätta utbilda och behålla kompetent arbetskraft. Det är ingen hemlighet att bara ett fåtal unga människor drömmer om att syssla med ett hantverk från förr, men Brunello försöker återskapa värdigheten och göra det attraktivt att lära sig ett hantverk, vare sig det är som trädgårdsmästare, hantverkare eller skräddare. Detta gör han både för samhällets skull, men definitivt också för sin egen del, eftersom han i hög grad är beroende av framtidens unga för att kunna fortsätta leverera samma höga kvalitet. Därför har han också byggt en skräddarskola i Solomeo så att han kan vara med och lösa utmaningen lokalt. Här erbjuder han avlönade lärlingsutbildningar för ungdomar från hela världen som får gå i lära hos några av de bästa och mest erfarna skräddarna. Detta utbyte ger unga människor en möjlighet att lära sig hantverket på absolut högsta nivå samtidigt som Brunello skapar en stark relation med de största talangerna, varav många fortsätter att arbeta för honom även efter utbildningen.
HANTVERK OCH PRODUKT
Vändpunkten för Brunellos framgång är kashmirtröjan. En produkt som väljs ut inte bara för sin följsamhet och skönhet, utan även för att den är tätt knuten till ovannämnda hantverk och kvalitet, och dessutom har god hållbarhet. En kashmirprodukt ska hålla näst intill för evigt och den ska aldrig kastas. Tvärtom ska den lämnas vidare till ens barn och dess hållbarhet är den verkliga symbolen för dess värde.
Det låter kanske lite ambitiöst, men denna omtanke om produkten har burit fram Brunello överallt i världen och är en sanning som är svår att argumentera mot efter så många år, för att inte nämna de många lojala kunder som knappast skulle acceptera något annat. Och man vet det själv. Hur ofta har man inte låtit sig lockas av en produkt som verkar vara bra och har en prislapp som kanske är för bra för att vara sann? Idag blir tyvärr många produkter ”uppsminkade” för att locka konsumenter med något som vid första anblicken liknar en kvalitetsprodukt. Det kan finnas kemikalier i produkten som ger en mjuk känsla, men försvinner efter tvätten. Det kan vara så att konstruktionen helt enkelt inte håller och du måste slänga en produkt som du köpte i tron om att den skulle hålla i många år framöver.
Det finns säkert också exempel på motsatsen, men det är en viktig påminnelse om att du måste vara vaksam och försiktig när du handlar, i dag mer än någonsin. För vi har ju den privilegierade ställningen att ha råd att välja rätt, både när det gäller omsorg om miljön men också när det gäller respekt för produkt, hantverk och den mänskliga process som sker innan plagget hamnar i din garderob. ”Slit och släng”-kulturen är skrämmande och lyckligtvis har den blivit allt mindre uppskattad bland de upplysta konsumenterna. Hur många plagg behöver man egentligen fylla sin garderob med?
MER ÄN EN PRODUKT
Brunello Cucinelli är, i ordets rätta bemärkelse, ett livsstilsvarumärke. Ett medvetet val. Ett sätt att tänka på och förhålla sig till världen. Det är en gemensam uppskattning av något så enkelt som gott hantverk och den dyrbara produkt som blir resultatet. Det är respekt för en natur som är i balans och för människan som uppnår värdighet i livet. Det är ett uttryck för det faktum att rikedom inte är lika med girighet och att det finns exempel på hur vinster kan användas för att skapa glädje för andra och framför allt för att framtidssäkra vår existens på jorden. Inte bara genom att skydda planeten vi lever på utan också att göra den till en plats där man vill leva, vilket kanske är ännu viktigare.
”SKÖNHETEN KOMMER ATT RÄDDA VÄRLDEN”
Brunellos favoritcitat är av Fjodor Dostojevskij och lyder enkelt och tydligt: ”Skönheten kommer att rädda världen”. Med tanke på vad vi har bevittnat här i Solomeo verkar det mycket rimligt. Vi kan alla göra en insats för att bidra till en bättre värld.