Text: Sebastian Frank
Foto: Evelina Lind
Många kan säkert hålla med om att det är något speciellt med gamla saker. Det är något alldeles särskilt som händer i en när man släpper ned nålen på en avdammad vinyl och det där sprakande ljudet uppenbarar sig, eller när man vrider upp ett mekaniskt armbandsur som legat undangömd i en låda alldeles för länge. Samma känsla återuppstår när du sätter dig bakom ratten i en gammal bil. Du blir liksom ett med mekaniken på ett sätt som är svårt att få till med dagens nymodigheter. Häng med oss ut på vägarna i en riktig klassiker, eller närmare bestämt: en Porsche 911 från 1965.
År 1963 visades den första Porsche 911:an upp på bilmässan i Frankfurt, designad av Ferdinand Alexander Porsche som, precis som efternamnet antyder, är barnbarn till företagets grundare. Denna design är kanske den mest klassiska i bilhistorien då den i stort sett bevarats även i dagens 911:or. Bilen vi sitter i är dock inte vilken vanlig 911 som helst, utan en av de första som producerades – ett samlarobjekt likt den schweiziska klocktillverkaren Patek Philippes flaggskepp Nautilus.
Vad är det då som knyter ihop plaggen med denna bil? Svaret är att de är byggda för att hålla kanske lika länge som bilen. Skillnaden mellan den italienska skräddarkonstens precision och den tyska ingenjörsexpertisens enorma noggrannhet är egentligen bara att de använder olika verktyg. Ett handsytt plagg, ritat och producerat i Italien, är bland det bästa du kan få tag på i klädesväg. Därför var det ingen tvekan att vi valde en kavaj från Caruso, en skjorta från Barba Napoli och givetvis ett par bilskor från Tod’s när vi skulle ut och åka i denna bil - en bil som signalerar lika mycket finess och tidlöshet som kläderna vi bär.
Tack till Scuderia Falkenberg
Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.