Född ur kärleken till naturen i hans hembygd och dess vädermässiga prövningar, skapades Herno av Giuseppe Marenzi. Varumärket vars ytterplagg utgör essensen av Italiensk funktionell lyx och stil.
Text: Mikael Vallin
Foto: Evelina Lind
Publicerad
2019-03-05
Vi befinner oss i en tid strax efter andra världskriget i det lilla samhället Lesa på de vindpinade sluttningarna längs sjön Maggiore i nordligaste Italien. En trakt där blötsnö och isande alpstormar växlas av tryckande sommarhetta, som ger ett böljande rikt och grönskande landskap. Därför är det inte konstigt att det alltid funnits ett behov av kläder som håller dig såväl varm som torr och stilig. Detta var Giuseppe Marenzis hembygd, och endast 24 år gammal lät han sig i efterdyningarna av andra världskriget inspireras av dess intryck i skapandet av vädertåliga ytterplagg.
Marenzi arbetade vid denna tidpunkt i en fabrik som tillverkade regnkläder, där han med hjälp av erfarenheter från krigsåren började använda ricinolja för att göra varumärkets tyger än mer regntåliga. Hans innovativa tänkande och tekniska kunnande ledde till ökad vinst och produktion i företaget till den grad att Giuseppe beslutade sig för att starta sitt eget företag.
Det var just i Lesa, i floden Ernos dal som Giuseppe Marenzi och hans fru Alessandra Diana tog över en gammal fabrik. En gammal verksamhet som sedan tidigt 1900-tal legat vid flodens strand, där det strömmande vattnet försett fabrikens maskiner med energi. Målsättningen var att skapa välsydda kläder som kunde stå emot de hårda väderförhållande som råder i området. Varumärket är en hyllning till trakten och just floden Erno. Kläderna är en naturlig följd av traktens klimat, där det uttalade målet alltid varit att plaggens funktion ska klara de hårda alpvindarna, utan att man kompromissar med intrycket av perfekt skuren italiensk stil och elegans.
Regnkläder för både män och kvinnor utgjorde grunden i det första sortimentet från Herno. Under 1960-talet adderades kashmirrockar, kavajer och kostymer för män, samt klänningar till utbudet. Herno var det första italienska varumärket som expanderade till den japanska marknaden, då man öppnade en butik i Osaka 1971.
Det Herno vi känner idag, som ofta kännetecknas av dunjackor och ytterplagg av högsta kvalitet, styrs av Giuseppes son Claudio Marenzi, som under 2000-talet tog över styret i företaget. Detta i en tid då Herno redan var ett internationellt välkänt varumärke, förknippat med hög stilgrad och hantverksmässig kvalitet. Claudio strukturerade om företaget för att möta de nya tidernas efterfrågan gällande stil och passformer. Målet låg fortfarande i linje med företagets ursprungliga kärnvärderingar: Att skapa plagg som höll både hög stil, med bibehållen funktion och vädertålighet.
Genom att sätta samman ett starkt kreativt designteam och via detta applicera de välskurna linjerna i tillverkningen av ytterplagg, bröt Herno ny stilmässig mark och skapade unika produkter. Dessa plagg syddes sedan upp av tekniska tyger, som tidigare bara använts inom tillverkningen av sportkläder. Detta är vad som satt Herno som en av ledarna på den globala stilkartan idag.
Med denna företags- och produkthistoria är vi på Care of Carl oerhört stolta att äntligen få möjlighet att lansera vår första säsong med Hernos vackra kreationer i vårt sortiment. Vi har strävat efter att sätta ihop ett urval som vackert representerar varumärkets anda av funktionell lyx av högsta snitt och kvalitetsmässiga nivå. Plaggen skall kunna följa dig såväl på stadens gator, som när ni lämnar staden bakom er för mer tuffa sport- och fritidsaktiviteter.