
Lädersulor vs. gummisulor
En stor fråga för många som köper klassiska skor är huruvida man ska välja lädersula eller gummisula. Här går vi igenom fördelarna och nackdelarna med de vanligaste alternativen av sulor.
Text: Jesper Ingevaldsson
Foto: Charlotte Håkansson
Ibland förklaras saker bäst med en allegori. Så: cyklar. En landsvägscykel med bockstyre och smala däck som är lätt, där har vi liknelsen med en lädersulad sko. Landsvägscykeln ska köras på fin asfalt, det är vad den är gjord för, där trivs den bäst. Men, landsvägscykeln kan ta sig igenom långa gatstenspartier eller grusvägar. Inte ultimat för den, men den överlever.
En lädersulad sko med ditlimmad slitsula i gummi, den kan vi istället jämföra med en cykelcross. Fortfarande med bockstyre och samma sorts geometri, men lite robustare ram och tjockare däck, den ska köras på grusvägar och snabbare stigar. Den fungerar så klart utmärkt på asfalt också, eller i stökigare terräng, men där finns andra alternativ som är bättre.
Skon med hel gummisula är då som ni kanske räknat ut mountainbiken. Kraftig med stötdämpare och tjocka mönstrade däck. Klarar de tuffaste förutsättningarna, stock och sten, lervälling och stup. Den tar sig naturligtvis fram på asfalt också, om än inte lika bekvämt som landsvägscykeln.

Det handlar, för att förtydliga, om att varje produkt är framtagen för sitt område och syfte, de har sina olika för- och nackdelar och går som oftast att använda utanför sitt område i viss mån.
Anledningen till att klassiska skor är så förknippade med lädersulor är för att lädret har varit mest tillgängligt, historiskt sett. Det var under århundraden det mest hållbara du kunde ha som skydd mellan dina fötter och backen. Att materialet överlevt även i vår moderna tidsålder är tack vare dess många unika fördelar som inget annat material kan mäta sig med, på samma sätt som anrika konstruktionsmetoder lever kvar av samma anledning.
Lädersulor har den stora fördelen att de mjuknar och blir mycket flexibla på den del som böjs och ska vara mjuk, medan de håller styvheten på delar som inte böjs lika mycket. Det är därför många upplever att lädersulade skor känns naturliga att gå i. Känslan mot underlaget blir också väldigt direkt.

Läder är ett material som andas och släpper igenom fukt, det underlättar avdunstningen av svett som lämnar fotsulan och tränger vidare ner i skon. Lädersulade skor fungerar därför också under de varmare månaderna.
Den stora stötestenen med lädersulade skor är huruvida de kan användas i blött väder eller inte. Där av allegorin ovan, även om det inte är vad de fungerar allra bäst för så klarar de det betydligt bättre än vad många tror. Självklart avgörs en del av hur bra kvalitet det är på lädersulan och de slits aningen mer, men överlag så är det inga problem att gå med lädersulor när det regnar.
För den som tänkt använda skorna ofta i regn kan det vara en god idé att sätta på en slitsula i gummi. Ett oerhört vanligt ingrepp som skomakare runtom i landet gör mängder av. Sedan är det vanligt att många sätter på slitsula på alla lädersulade skor man köper, då missar man de fördelar med ren lädersula som nämns ovan, vilket kan vara synd. Fördelen med slitsulan är då givetvis att den blir mer motståndskraftig mot väta, de kommer helt enkelt hålla längre. Känslan blir relativt nära lädersulan förutom just i hur den är mot underlaget, och andningsförmågan begränsas något.
Så då framme vi den hela gummisulan. Här får vi räkna in allt från tunna så kallade city-sulor via de vanligt förekommande Dainite-sulorna (och motsvarande) upp till dem med riktigt grova mönster. En gummisula av bra kvalitet kan hålla väldigt länge innan den behöver sulas om. Däremot andas skor med gummisulor sämre. Mycket av fukten som släpps ut nedåt kan inte dunsta bort ordentligt förrän efter skorna tas av och de får vila, vilket gör att gummisulade skor kan ta lite längre tid på sig att torka helt efter användning. Dock gör gummisulan att skon isolerar bättre mot kyla. Även det en anledning till att gummisulade skor är klart bäst på vintern.

Olika sulor för olika tillfällen, med andra ord. Men, även sådant som är utanför respektive sulas komfortzon kan de hantera, särskilt om det bara sker emellanåt, inte dagligen. Det ska också nämnas att sulan bara är en del i hur skon är anpassad för olika användningsområden, det gäller lika mycket för ovanlädret. Mer om det i en kommande artikel i Carl Magazine.
En lädersulad sko med ditlimmad slitsula i gummi, den kan vi istället jämföra med en cykelcross. Fortfarande med bockstyre och samma sorts geometri, men lite robustare ram och tjockare däck, den ska köras på grusvägar och snabbare stigar. Den fungerar så klart utmärkt på asfalt också, eller i stökigare terräng, men där finns andra alternativ som är bättre.
Skon med hel gummisula är då som ni kanske räknat ut mountainbiken. Kraftig med stötdämpare och tjocka mönstrade däck. Klarar de tuffaste förutsättningarna, stock och sten, lervälling och stup. Den tar sig naturligtvis fram på asfalt också, om än inte lika bekvämt som landsvägscykeln.

Det handlar, för att förtydliga, om att varje produkt är framtagen för sitt område och syfte, de har sina olika för- och nackdelar och går som oftast att använda utanför sitt område i viss mån.
Anledningen till att klassiska skor är så förknippade med lädersulor är för att lädret har varit mest tillgängligt, historiskt sett. Det var under århundraden det mest hållbara du kunde ha som skydd mellan dina fötter och backen. Att materialet överlevt även i vår moderna tidsålder är tack vare dess många unika fördelar som inget annat material kan mäta sig med, på samma sätt som anrika konstruktionsmetoder lever kvar av samma anledning.
Lädersulor har den stora fördelen att de mjuknar och blir mycket flexibla på den del som böjs och ska vara mjuk, medan de håller styvheten på delar som inte böjs lika mycket. Det är därför många upplever att lädersulade skor känns naturliga att gå i. Känslan mot underlaget blir också väldigt direkt.

Läder är ett material som andas och släpper igenom fukt, det underlättar avdunstningen av svett som lämnar fotsulan och tränger vidare ner i skon. Lädersulade skor fungerar därför också under de varmare månaderna.
Den stora stötestenen med lädersulade skor är huruvida de kan användas i blött väder eller inte. Där av allegorin ovan, även om det inte är vad de fungerar allra bäst för så klarar de det betydligt bättre än vad många tror. Självklart avgörs en del av hur bra kvalitet det är på lädersulan och de slits aningen mer, men överlag så är det inga problem att gå med lädersulor när det regnar.
För den som tänkt använda skorna ofta i regn kan det vara en god idé att sätta på en slitsula i gummi. Ett oerhört vanligt ingrepp som skomakare runtom i landet gör mängder av. Sedan är det vanligt att många sätter på slitsula på alla lädersulade skor man köper, då missar man de fördelar med ren lädersula som nämns ovan, vilket kan vara synd. Fördelen med slitsulan är då givetvis att den blir mer motståndskraftig mot väta, de kommer helt enkelt hålla längre. Känslan blir relativt nära lädersulan förutom just i hur den är mot underlaget, och andningsförmågan begränsas något.
Så då framme vi den hela gummisulan. Här får vi räkna in allt från tunna så kallade city-sulor via de vanligt förekommande Dainite-sulorna (och motsvarande) upp till dem med riktigt grova mönster. En gummisula av bra kvalitet kan hålla väldigt länge innan den behöver sulas om. Däremot andas skor med gummisulor sämre. Mycket av fukten som släpps ut nedåt kan inte dunsta bort ordentligt förrän efter skorna tas av och de får vila, vilket gör att gummisulade skor kan ta lite längre tid på sig att torka helt efter användning. Dock gör gummisulan att skon isolerar bättre mot kyla. Även det en anledning till att gummisulade skor är klart bäst på vintern.

Olika sulor för olika tillfällen, med andra ord. Men, även sådant som är utanför respektive sulas komfortzon kan de hantera, särskilt om det bara sker emellanåt, inte dagligen. Det ska också nämnas att sulan bara är en del i hur skon är anpassad för olika användningsområden, det gäller lika mycket för ovanlädret. Mer om det i en kommande artikel i Carl Magazine.
Vad tyckte du om den här artikeln?
12 Kommentarer
#1
Är det bara jag som har problem med Danitesulan på vintern? Mina gummisulor blir hårda och hala som ishockeypuckar. Rent livsfarliga.
Den 19 mars 2018
#1
@Vintagemannen: Är det äkta Dainitesulor, med texten "Dainite" mellan hälen och fotbladet, eller gummisulor utformade på samma sätt?
Jag har upplevt lite av det du beskriver när det varit mycket kallt ute, men också att det är stor skillnad mellan äkta "Dainite", och sulor av andra fabrikat som utformats för att se ut som Dainitesulor.
Att de blir något köldstela, bottnar i att grundidén med sultypen är att fungera utomordentligt på blöta underlag i Engelskt klimat.
Jag anar att det är lite som med gummiblandningen i ett mycket bra sommardäck på en bil, vilket blir för hårt i vintertemperaturer, och gör att vi behöver vinterdäck med annan gummiblandning här uppe i Skandinavien, för att undvika köldstelheten : )
Jag har upplevt lite av det du beskriver när det varit mycket kallt ute, men också att det är stor skillnad mellan äkta "Dainite", och sulor av andra fabrikat som utformats för att se ut som Dainitesulor.
Att de blir något köldstela, bottnar i att grundidén med sultypen är att fungera utomordentligt på blöta underlag i Engelskt klimat.
Jag anar att det är lite som med gummiblandningen i ett mycket bra sommardäck på en bil, vilket blir för hårt i vintertemperaturer, och gör att vi behöver vinterdäck med annan gummiblandning här uppe i Skandinavien, för att undvika köldstelheten : )
Den 20 mars 2018
#2
En sak värd att nämna som jag tycker är till lädersulans nackdel är att den är högljudd. Gummisulorna är ljuddämpande och det är en stor anledning till varför jag föredrar att ha någon form av gummilager under mina skor.
Den 20 mars 2018
#2
@Care of Carl (Mikael): Väl känt sedan länge för privatdeckare och hemliga agenter!
Den 18 april 2019
#2
@Johnny Mårtensson: Elementärt, käre Mårtensson. Trevliga ord klingande av visdom, Efter en Påskhelg i London, med raska steg på lädersulor längs Baker Street ;D
Den 25 april 2019
#3
En högkvalitativ gummisula ska inte jämföras med något billigt strunt.
Stockholm har 100 nederbördsdagar per år.
Grus, salt, väta, is, snö och what not, jag skulle nog säga att 4 av 5 skor kan med fördela ha gummisula.
Stockholm har 100 nederbördsdagar per år.
Grus, salt, väta, is, snö och what not, jag skulle nog säga att 4 av 5 skor kan med fördela ha gummisula.
Den 15 maj 2018
#4
Jag upplever att lädersulorna dock slits ganska snabbt. Hur länge skulle ni uppskatta att de håller innan de är slut, och man ev behöver lägga på en gummisula?
Den 18 april 2019
#4
@Magnus: Hej Magnus! Detta beror på en mycket stor mängd olika faktorer som ger mycket varierande svar. Om man som jag själv har ett pronerande steg som landar på hälens yttersida och rullar in på tåns insida, så slits klackens yttre hörn snabbt, men framförallt den inre sidan av tåpartiet. Så till en grad att jag har stor nytta av tåjärn. Detta går i mitt fall ganska fort, och denna lilla del av sulan slits ned ända till randlädret långt innan de ävriga 97 procenten av sulan är ens i närheten av behov att bytas ut : )
Vidare slits sulorna också mycket långsammare, ju fler par skor man roterar i sin garderob. Framförallt så att skorna och sulorna hinner torka mellan användningarna. En våt lädersula nöts ned mycket fort.
Det viktigaste man bör ta hänsyn till är att sulan inte nöts ned så att randlädret skadas. Den läderremsa som sitter fastsydd i skons ovanläder. Att byta denna, gör genast omsulningen avsevärt mycket dyrare.
Låt dock säga att du har minst tre par skor som du roterar kontinuerligt, och inte går med dina lädersulor på blöta sandade vägar, så bör din lädersula rimligen hålla ett par år innan du behöver byta ut den.
Det finns dock risk att du behöver sula om den förr. Det finns också god chans att dina lädersulor varar i många år innan du behöver sula om dina skor. Allt beror som sagt på under vilka omständigheter och hur du använder dem.
Vidare slits sulorna också mycket långsammare, ju fler par skor man roterar i sin garderob. Framförallt så att skorna och sulorna hinner torka mellan användningarna. En våt lädersula nöts ned mycket fort.
Det viktigaste man bör ta hänsyn till är att sulan inte nöts ned så att randlädret skadas. Den läderremsa som sitter fastsydd i skons ovanläder. Att byta denna, gör genast omsulningen avsevärt mycket dyrare.
Låt dock säga att du har minst tre par skor som du roterar kontinuerligt, och inte går med dina lädersulor på blöta sandade vägar, så bör din lädersula rimligen hålla ett par år innan du behöver byta ut den.
Det finns dock risk att du behöver sula om den förr. Det finns också god chans att dina lädersulor varar i många år innan du behöver sula om dina skor. Allt beror som sagt på under vilka omständigheter och hur du använder dem.
Den 25 april 2019
#5
Att ha många par skor så att man kan låta dem vila tills de torkat är modellen. Använder i stort sett endast skor/boots med lädersula så fort gatorna har sopats rena från det vassa gruset och fram till höstrusket. Att kolla klart.se innan man väljer skon för dagen är också en god ide. Gummisulor är ok det också men i så fall med läderbindsula. Att lägga på gummi på en lädersula är en styggelse, vill man ha skor med gummisula kan man ju köpa det direkt, en riktig sko med lädersula är inte byggd för att få en gummisula pålimmad. Köper man riktiga skor är det ju bara att byta sulor när det behövs.
Den 18 april 2019
#5
@Fredrik: Hej Fredrik. Vi tackar för goda tips och tankar baserade på egen erfarenhet, för mannen som står i valet och kvalet! Gällande att lägga slitsula av gummi utanpå en lädersula, är mer eller mindre en religionsfråga. Mitt första par randsydda lädersulade skor försågs raskt med en slitsula av gummi, och har burits så i lite mer än femton år. Såväl somliga skomakare som privata entusiaster ondgör sig ständigt över detta, medan andra säger att det inte har någon, eller marginell betydelse. Min egen erfarenhet är att det mest rör sig om eget tyckande : )
Den 25 april 2019
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country