Det är svårt att höja nivån på intrycket av Moncler med en mer underfundig rubrik. Varumärket har i snart 70 år försett världen med några av de mest stilfulla och funktionella kläder som gjorts. Med rötter i extrem alpinism, genialt integrerade i mode och stil, kan få leverantörer mäta sig med Monclers storhet.
Text: Mikael Vallin
Foto: Niclas Locksén
Publicerad
2022-02-25
Moncler föddes i byn Monestier de Clermont i sydfranska alperna. Den briljanta entreprenören René Ramillon såg möjligheterna med den snabbt ökande bergsturismen och skapade under 1952 först en liten kollektion bestående av sovsäckar, en fodrad cape med luva och tält med genialt nyskapande konstruktion och yttertält. Skapade med funktion och materialmässig kvalitet i åtanke blev produkterna snabbt en succé bland krävande kunder.
Den lilla klädfabriken bland bergen beredde krävande arbetsförhållanden under de kalla vintrarna. För att göra tillvaron bättre för fabriksarbetarna skapade Moncler under 1954 dunjackor för att hålla dem varma under arbetspassen.
Det dröjde inte länge förrän dunjackorna fångade bergsbestigaren Lionel Terrays uppmärksamhet. Terray insåg snabbt att de varma jackorna, skapade för att klara hårda praktiska förhållanden, var de ideala plaggen även för alpina bergsbestigare. Ur detta föddes Monclers första specialistkollektion ‘Moncler pour Lionel Terray’, som omfattade dunjackor, snöbyxor, handskar och sovsäckar för extrema väderförhållanden i alperna.
Kollektionen testades grundligt under flertalet hårda expeditioner samma år, och anpassades löpande till perfektion. Den italienske expeditionen som nådde toppen av K2 valde Monclers dunjackor för att klara prövningen. Achille Compagnoni och Lino Lacedelli erövrade vad som kallats världens dödligaste berg, och Monclers dunjackor hade starkt börjat sin resa mot att bli varumärkets absoluta signaturplagg.

Under de kommande årtiondena försåg Moncler flera expeditioner till världens mest krävande platser med kläder och utrustning, för att klara vad få eller ingen erövrat tidigare. Den franska expeditionen som under 1955 besteg Mount Makalù (8,470 meter) var utrustade av Moncler. Lionel Terray organiserade under 1964 expeditioner till Alaska där Moncler stod som officiell leverantör av utrustningen. Under vinter-OS i Grenoble 1968 nådde Moncler världsomspännande uppmärksamhet i media som sponsor för det franska störtloppslaget.
Under det tidiga 2000-talet kom Moncler i italiensk ägo via entreprenören Remo Ruffini, som än idag innehar ledande position i koncernen. Ruffini tog den globala identiteten hos Monclers dunjackor till nya nivåer. Italiensk perfektion och estetik gällande passform samt experimentell forskning kring material och kvalitet injicerades i varumärkets själ. Moncler kom mer än någonsin att utmärka sig genom sin universella mångsidighet såväl stil och modemässigt, som på det professionella området.
Genom historien har Moncler alltid valt att arbeta med starka samarbetspartners för att karaktärisera varumärkets genuina och unika egenskaper. Presentationen i kampanjer och kommunikation har alltid varit spektakulär och iögonfallande. Liksom under de hårdaste alpina expeditionerna markerar man samma position inom stil och modevärlden med genuin hängivenhet och nytänkande. Moncler strävar oavbrutet efter att finna nya vägar för att sätta varumärkets identitet med artistiskt unika uttryck och personligheter.