Borås, 24/2-2014
Vi står samlade på en gråkall parkeringsplats några kilometer utanför Borås för att prata ihop oss inför vårt tredje företagsbesök i serien om tillverkare knutna till Care of Carl. Vi är tidiga och besöket skall formellt inledas om ca 20 minuter. Bredvid oss står en vacker röd tegelbyggnad, sannolikt uppförd någon gång i mitten av förra seklet.
Som en vind från Florens kommer med ens en av huvudpersonerna för det stundande mötet, ut genom huvudentrén med raska steg. Iförd en mjukt konstruerad kavaj av filtad ull från
Boglioli, slips i en mild grön ton mot en ljusblå skjorta med företagets böljande kragmodeller.
Efter ett kort men varmt välkomnande och en förklaring om några ärenden som raskt skall uträttas, försvinner han in i en nattsvart Jaguar XF. Ett mäktigt motormuller fyller den grådystra västgötska morgonen med en air av Le Mans. Med ett ljud framkallat av fler hästkrafter än vad kungliga hovstallet kan uppbringa, ackompanjerat av däckgummits våld mot asfalten, lämnar ekipaget oss med en kraftfull start och en häftig sväng neråt Boråshållet. Mitt i alltihop gläfser en hund ynkligt och skräckslaget. Sen är allt sådär eländigt tyst igen.
Vi befinner oss i Gånghester. Den legendariska skjorttillverkaren Etons hemvist. Herren vi nyss stiftade bekantskap med, är Jan Borghardt. En man, som med sitt vasst kreativa sinne och känsla för att placera Etons varor i rätt sammanhang, står bakom mycket av vad
Eton är idag: En leverantör av svenska
premiumskjortor, som i många avseenden sätter dem i spetsen på världsmarknaden.
Eton var från början ett av många textilföretag i bygden kring Borås. Grundat 1928 av makarna David och Annie Pettersson. Det finns ett långt arv som borgar för kunskap om såväl tygutveckling som skjortsömnad i företagets historia. Vi ska inte fördjupa oss i alla detaljer från det förflutna men ändå ge er en kort bakgrund, relevant för företagskulturen och början på den röda tråd som än idag genomsyrar verksamheten. Det är en strålande historia kantad av såväl framgång som motgång. Allt med djupa rötter i bygden kring Borås.
Vad som utmärker Eton, är viljan att leva vidare. Viljan, ambitionen och förmågan. Att ständigt utvecklas och följa tidens anda utan att förlora tidlös stil och kvalité i sidospår av trender och kortsiktiga chansningar i affärsverksamhet och kvalité. För det är långt ifrån självklart hur man i ett högkostnadsland som Sverige håller ett tillverkande textilföretag vid liv. Än mindre hur man tar det till en position i världsmarknadens absoluta toppskikt.
Eton har alltid varit en pionjär inom produktionsteknik, och förstod tidigt fördelarna med att dela upp skjortsömnaden i en process där tillverkningsmomenten fördelades på flera olika sömmerskor, vilket gav högre produktionshastighet med bibehållen kvalitetsnivå. Man insåg även vikten av att sticka ut och fånga marknadens intresse. ”Skjortfabriken Special”, bytte 1948 namn till ”Eton”, efter att grundarnas söner Rune och Arne Davidsson besökt den engelska staden med samma namn under en inköpsresa. Namnet Eton är direkt kopplat till det prestigefulla Eton College.
Klockan har blivit 10 och vi stiger in via huvudentrén. Dörrarna med ram av vackert ärgad kopparplåt pryds av ett enkelt handtag i form av en stålbåge som klätts med minutiöst noggrant flätat läder, vilket fått naturgarvas på plats av väder och vind. Vi skonördar kallar tonen tan, och den för omgående tankarna till ett par vackert patinerade
brogues.
En skärm på receptionsdisken i funkisstil, hälsar Care of Carl välkomna som dagens besökare hos Eton. Kort efter att vi hängt av oss våra rockar och kappor, är Jan Borghardt tillbaka. Med intryck av världsvana och opretentiös gästvänlighet hälsar han oss återigen välkomna. Efter några korta fraser om hur den gångna helgen tillbringats rör vi oss mot ett av Etons showrooms.
Vi möts av ett sittande sällskap som precis avslutar sitt möte. I situationen som uppstår faller det sig naturligt att vi alla presenterar oss för mötesdeltagarna som lämnar rummet. Bland dem finns Olof Enckell. Ett för oss svenska stil- och kvalitetsnördar bekant namn, då han är en av grundarna och tidigare frontfigur bakom stilbloggen Manolo. Jan förklarar entusiastiskt att han handplockat Enckell för att ansvara för Etons editoriella texter. Ytterligare ett prov på fingertoppskänslan i den beslutsprocess som ligger till grund för Etons verksamhet. ”Jag jobbar bara med de bästa”, meddelar Jan i diskussionen som följer.
Jan kom in som designchef och kreativ drivkraft hos Eton för 34 år sedan. Då, år 1980, stod den en gång så praktfulla tillverkaren nära nog på ruinens brant. Med låga försäljningssiffror och i skriande behov av att åter hitta ett nödvändigt fokus för sina produkter och verksamhet. Vi får en lång och intressant berättelse om hur Eton och Borghardt tidigt behövde fatta tydliga beslut kring sin produktion. Jan är en inlevelsefull och karismatisk karaktär som redan från första stund fångat vårt intresse. Man bestämde sig ganska snart att satsa på
skjortor av högre kvalitet, snarare än att producera större volymer av medelmåttig kvalité.
Eton erövrade därefter det anrika och Londonbaserade varuhuset Harrods som en av de första tungt betydelsefulla kunderna. Detta trots hård inhemsk konkurrens från flera högt ansedda skjortskrädderier på Jermyn Street. Det krävde lång och envis förhandling, som lönade sig i slutändan.
Ett roande inslag i historien är när Borghardt beskriver hur man övertygade engelsmännen om Etons hårda skjortkragar, för en engelsk marknad som då ville, eller trodde den ville, ha mjuka skjortkragar. Först försökte sig Eton på att lansera skjortkragarna som ”inte alls så hårda”. Sedan fann man sig snabbt, vände skutan och förklarade istället resolut: ”Nej. Våra kragar är inte mjuka. De är hårda. Rent av stenhårda!”. En lätt uppkäftigt självsäker attityd, som till synes går som en röd tråd i Etons framgångsrecept. I och med erkännandet hos Harrods öppnades dörren till en viktig kundgrupp för Eton, där flera av världens andra prestigefulla varuhus ingick; Selfridges, Bergdorf Goodman och svenska NK som talande exempel.
Diskussionen går vidare. Borghardt gestikulerar inlevelsefullt och det är bara stundtals man känner att vi sitter i ett modernt konferensrum. Vi tas med i ytterligare anekdoter om event som ligger till grund för företagets utveckling. Borghardt väger orden och flyttar eftertänksamt ett av de med kavajen färgmässigt välkoordinerade
pärlarmbanden ner på handen. Lite som ett stilistiskt knogjärn.
I många svenska sammanhang, skulle nog gemene man kunna känna det som malplacerat med en man i trakterna kring sextioårsåldern, som bär armband av pärlor i blandade färger från dovt ockragult, dämpat skogsgrönt och oxblodsrött, till något inslag av djupt azurblått. Glöm det. Det kan inte bli mer rätt i sammanhanget. Stilen är naturlig och självklar. Följden av en egenskap man ofta kallar Sprezzatura.
En annan erövringshistoria, var den tyska marknaden. Det tog ca fyra år att övertyga och beveka viktiga tyska aktörer om Etons förträfflighet. I själva verket var det kanske inte i första hand Etons varor som sattes på prov i den processen, utan snarare företagets vilja och övertygelse att komma in på den tyska marknaden. Det tog ca fyra år av idogt förhandlingsarbete.
Vi har på Care Of Carl redan sedan starten 2010 arbetat för att få sälja Etons skjortor. Varje gång vi talat med Jan Borghardt om saken har svaret varit avvaktande, men ändock starkt uppmuntrande. Idag står vi som stolt återförsäljare. Det har tagit oss nästintill fyra år. Borghardt ler menande när vi gör insikten med historien om Harrods och den tyska marknaden färskt i minnet. Fyra år.
Vi tar inte in vem som helst som återförsäljare tillstår han. ”Man måste vilja, och visa upp att man har uppriktiga och långsiktiga ambitioner att lyckas” säger Jan. ”Som vi har på Eton. Vi tycker nu att ni visat att ni håller måttet enligt vårt eget resonemang. Ni ger inte upp och visar löpande bättre och bättre resultat".
Det har varit viktigt för oss på Care of Carl att få med Eton i utbudet. Skjortor av Etons kvalité och snitt kompletterar och harmonierar bra med övriga kläder vi valt att sälja. Framförallt är det viktigt för oss med Etons lokala förankring i Boråsområdet. Vi vill på Care of Carl värna om banden mellan lokala tillverkare. Med Eton i utbudet föll en viktig pusselbit på plats.
TYGUTVECKLING OCH DESIGN
Vi rör oss från mötesrummet för en rundtur bland de övriga avdelningarna på Eton. Däribland produktionshallen där skjortor sys upp. Första stoppet blir dock ett möte med delar av Etons kreativa team av designers. I ett avskilt hörn sitter tavlor med tygprover som visar vilka mönster och färger som sålt hur mycket under olika delar av året. Eton använder sig uteslutande av egenutvecklade tyger. Man väver helt enkelt upp allt från grunden hos den tillverkare som är bäst på vävtypen i fråga. För det är stor skillnad på tyg och tyg. Twill, oxford, poplin och pinpoint. Listan kan göras lång. Alla tyger har olika egenskaper och passar olika bra till olika skjortmodeller.
Tygutvecklingen är i sig en lika stor del av Etons kunskapsbas som tillverkandet av själva skjortorna. Även här ligger man i marknadens absoluta framkant. Att ta fram ett skjorttyg handlar inte bara om val av färg, mönster och vävtyp. Bomullskvalitéer odlade i olika delar av världen ger olika vävegenskaper. När tyget är vävt inleds en avancerad process kallad finishering där tyget under så lång tid som fyra veckor behandlas för att uppnå egenskaper som högre hållbarhet och att det skall skrynkla mindre vid användning.
Eton finisherar sina tyger i Schweiz under en mycket hemlig process som även följer oerhört hårda och höga miljökrav. Andra prestigefulla tygproducenter följer Etons verksamhet med stort intresse.
Vi får veta att Eton tar fram sina
sidenslipsar tillsammans med en engelsk tillverkare som varit verksam sedan år 1738. Man är återigen mycket hemlighetsfull angående exakt vilken denna tillverkare är.
Accessoarer av stickat och kashmir gör man istället tillsammans med italienska aktörer. Återigen anlitar man den tillverkare man själv känner är bäst på sitt område. De bästa printade varorna anser man komma från Frankrike.
TILLVERKNING AV KVALITETSSKJORTORNästa anhalt är tillverkningen. Med produktion fördelad över olika delar av europa, är det av yttersta vikt att produktionen överallt sker enligt samma hårda krav och strikta kvalitetsregler som i fabriken i Gånghester. På ett bord ligger ett exemplar av ”Eton Quality handbook”. Ett styrdokument som säkerställer enhetlig produktion oavsett tillverkningsland eller fabrik.
Några detaljer som kännetecknar en riktig kvalitetsskjorta, utöver ett riktigt bra tyg, är saker som mönsterpassning, stygntäthet, knappar och den precision med vilken dessa utförts. Alla Etons skjortor är försedda med tjocka knappar av äkta pärlemor. När det gäller sömmar är alla Etons skjortor sydda för hand med maskinsöm. Varje skjorta sätts samman i ca 40 intrikata arbetsmoment med högsta möjliga precisions och noggrannhetskrav. Villkor som borgar för en hållbar och välsydd produkt.
Vi får en förevisning av hur man med hjälp av laser och riktnålar, för hand lägger samman de lager av tyg som skall skäras till kragar eller andra skjortdetaljer. Ett arbete där man bokstavligen räknar rutor i mönstret för att placera ut riktnålen som sedan styr att varje tyglager skall kunna skäras identiskt lika med hjälp av skärmaskiner och detaljmallar av papp.
Som tidigare nämnt har Eton i alla tider förfinat sina produktionsmetoder vilket med åren mynnat ut i bolaget Eton Systems som utvecklar företagets produktionsutrustning. Så många som fem av Etons åtta fabriker runt om i Europa har infört den datoriserade produktionskedjan vars transportband och plagghållare håller isär alla enskilda plagg och förser dem med unika identiteter under produktionscykeln. Vi känner igen känslan från
Barbours fabrik i Newcastle, samtidigt som miljön är en annan i Etons produktion. Slammer av symaskiner och skränande radiomusik i England representeras här av ett stilla surrande och de vita skjortorna som likt vålnader av finaste bomull sakta svävar fram över våra huvuden där vi går.
Produktionstakten är just nu av många förklarliga anledningar lägre här i Gånghester, än i Barbours Newcastle. Samtidigt är andan mycket densamma. Plagg tillverkade med snart 100 års produktionskunnande i verksamheten färdigställs med hög precision för att nå världsmarknaden. Och Care of Carl i Borås.
SVENSKTILLVERKADE SKJORTOR HOS CARE OF CARLDe sensate dagarna har man i Gånghester sytt upp skjortor ur Etons mest exklusiva serie vilken går under namnet DnA. De absolut bästa tygerna sys med tätare sömmar under en ännu högre precision än Etons högkvalitativa standardsortiment.
Vid vårt besök är dock produktionen tillfälligt omställd till att omfatta vita slim fit-skjortor ur Etons linje Red Ribbon. Då plaggen helt och hållet är sydda i Sverige får de märkas ”Made in Sweden”. Mycket ovanligt i sammanhanget. Trots denna exklusiva egenskap kommer plaggen inte att kosta mer än de Red Line-plagg som sys upp i Etons fabriker i Baltikum eller Rumänien.
Vi börjar omgående höra oss för om möjligheterna att få köpa in en serie av dessa svensktillverkade Etonskjortor för att sälja dem hos Care of Carl. Säljavdelningen ber att få återkomma med besked senare under vårt besök.
KVALITETSTEST
Precis som inom all annan tillverkningsindustri har Eton en kvalitetsavdelning där man rent handgripligen testar skjortorna man levererar. Vi får inte fotografera verksamheten men inser att det rör sig om ganska hårda och grundliga tester som Etons skjortor utsätts för. Slitstyrka, men framförallt tygernas strykfria egenskaper sätts här på prov för att man skall kunna anpassa tillverkningsmetoderna så bästa resultat uppnås.
ALLT SAMLAT UNDER ETT TAK
Vi går igenom hela produktionscykeln. Från design till leverans via ett välstrukturerat lager. Allt inryms i en och samma byggnad. Marknadsplanering, beställningsmottagare, ledning och kreativ personal.
Man får snabbt känslan av ett effektivt flöde, men inte minst en mycket familjär stämning på Eton. En stark ”vi-känsla” är närvarande i alla rum vi passerar genom. Gemensam drivkraft mot tydliga mål. En resa där det är viktigt att ha roligt på vägen.
Jan har till skillnad från en avslappnad casual Friday-inställning, låtit installera en massiv stereoanläggning på lagret. Vi får en entusiastisk förevisning. Med tillhörande lasershow och discobelysning. Fredagsleveransen ackompanjeras så följaktligen av tung housemusik i Gånghester. Att man kallar mittgången mellan lagerhyllorna för ”Autobahn” ger lika mycket en känsla av den lättsamma inställning som råder där vi går, som den struktur och effektivitet man faktiskt uppnår.
”-Vi är de italienska konkurrenternas mardröm gällande logistik och leveranskapacitet” skrattar Borghardt.
VÄRLDENS MEST PÅKOSTADE SKJORTA
Överhuvudtaget upplever vi att Etons strategi består av många viktiga ingredienser. Vågade men målmedvetna marknadssatsningar står för mycket av företagets själ. Som när Jan skapade världens dyraste skjorta med knappar av ädelstenar, var och en med en egen historia och proveniens. Bara skjortans existens, de platser och situationer man presenterade den i, uppskattades generera 24 miljoner kronor i vinst för Eton.
Via en omfattande process på eBay auktionerades så slutligen det unika plagget ut under loppet av en månad. Budgivare som Johnny Depp och Roger Moore deltog. Skjortan hamnade till slut hos Harrods. Varuhuset skänkte sedan förtjänsten av skjortan till det via välgörenhet drivna och finansierade barnskjukhuset Great Ormond Street Hospital i London. Allt detta via uppmärksamheten skapad av en ädelstensförsedd skjorta från Gånghester.
INGA MODELLER
I ett av rummen på markplanet ser vi en rad tavlor som alla utgjort material i gångna reklamkampanjer.
Eton har fram tills mycket nyligen aktivt undvikit att använda sig av fotomodeller. Man söker bestående karaktär via andra intryck än den föränderliga skönheten i ett vackert modellansikte. Istället har företaget exempelvis lagt ner stora summor på köp av ensamrätten till konstverk av erkända konstnärer, och använt dessa i sina kampanjer. Budskapet ”Oh the Joy of Ironing” prydde Londons tunnelbanor en tid, illustrerat av ett spikförsett strykjärn.
Rundturen på de olika avdelningarna har gett oss en spännande inblick i processen och kulturen bakom tillverkningen av Etons skjortor. Man kommer dock inte så långt enbart med en väl tillverkad produkt utan att den marknadsförs och säljs i rätt sammanhang till rätt kundkrets.
INSPIRATION - KÄLLAN TILL FRAMGÅNGVi avslutar besöket med en sammanfattande sittning i konferensrummet där dagen inleddes. Diskussionen kommer in på ämnet inspiration. Denna diffusa kombination av sinnesstämning och kreativitet som lägger grunden för skapandet av alla framgångsrika produkter. Värdet i pengar är svårt att bestämma men vi är rörande överens: Inspiration bottnar i rätt personers känslor och tankar och förmåga att omsätta dem i praktiskt arbete. Den kan komma ur i princip vad som helst, var som helst, men går inte att köpa i någon butik för alla pengar i världen.
Jan berättar ytterligare anekdoter om tidiga projekt som bidragit till Etons framgång. Han skulle sannolikt kunna fortsätta berättelsen många timmar till, och vi skulle sitta lika intresserat och lyssna. Det är dock dags för oss att ta farväl. Under handskakningar, tack och förhoppningar om att snart ses igen dyker Magnus från Etons kundservice upp. Han meddelar att vi kommer få beställa hem ett antal av de skjortor som syddes upp i fabriken under vårt besök.
Skjortan märkt ”Made in Sweden” finns nu att köpa i butiken
här.
Med detta glädjande besked i bagaget styr vi färden in mot centrala Borås och Care of Carls kontor. Än en gång fyllda med ny inspiration efter ett spännande besök hos ännu en viktig samarbetspartner. Nu, som i Newcastle, är planerna för nästa företagsbesök redan igång. Om vi än en gång tar oss till ytterligare ett svenskt företag eller om vi styr färden utomlands, får tiden utvisa.
Text: Mikael Vallin, skribent Care of CarlFoto: Evelina Svantesson, fotograf Care of Carl