Publicerad 2015-11-08
Kundmötet kräver alltid att du är välklädd. Att vara välklädd betyder dock långt ifrån alltid kostym. Vi går kort igenom några tankar om kundmötet i mer informella situationer, på önskemål av er läsare.
Ibland håller kundföretaget såväl en högre, som en lägre ”klädkod” än den du själv är van vid. Ofta är det rent av svårare att känna sig välklädd, när man samtidigt skall ge ett ledigt och avslappnat intryck. Vi ger här vår syn på hur du kan tänka.
Vi som varit ute på fältet några år har vid det här laget stött på ett antal situationer där man behövt klä sig propert, men framförallt rätt för situationen inför mötet med en ny kund. Klädseln signalerar det första visuella intrycket av dig som person, din ambitionsnivå och inställning. Om du sänder fel signaler redan vid första stund kan situationen ibland vara svår att få på rätt köl igen.
Det första tipset är att göra lite research om företaget du besöker. Har du någon kollega som varit där tidigare? Vad förväntar sig kunden? Ibland är kostym och slips det enda rätta. Många gånger anses det dock aningen för uppklätt med kostym, även om du tar av dig slipsen.
Nedan ger vi två kombinationer som på olika sätt ger ett nedtonat men ändå välklätt intryck. Först ut är en mjukt konstruerad kavaj tillsammans med jeans, där kavajens konstruktion i sig ger ett långt mer ledigt intryck än en konstruerad kostymkavaj. Dessutom har vi till detta valt en pullover som gör att kavajen kan tas av utan att du ser tomt oklädd ut i endast skjorta. Flätat skärp och mockaskor rundar något ytterligare av det formella intrycket, men behåller den dressade känslan.
Kavaj: Oscar Jacobson, Pullover: Gran Sasso, Skjorta: GANT Diamond G, Näsduk: Roda, Jeans: Hackett
Nästa kombination är ytterligare ett snäpp mer ledig med en marinblå kofta över en skjorta, där ett par 5-ficksbyxor av bomullstwill höjer nivån på ett subtilt sätt. Ett par läderskor balanserar upp det väldigt lediga intrycket ytterligare en aning. Hos företag som föredrar att man använder kortärmad pikétröja, föreslår vi att du kavlar upp skjortärmarna om det skulle behövas.
Cardigan: GANT, Skjorta: Barba Napoli, Byxor: Morris, Bälte: Anderson's, Skor: Loake 1880
Text: Mikael Vallin, Care of Carl
Foto: Evelina Svantesson, Care of Carl
Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!