Att ett par välgjorda randsydda skor håller under en evighet är kanske en sanning med modifikation, men med rätt vård och några väl valda reparationer kan de hålla långt mycket längre än din vanliga sko.
Text: Jon Carrington
Foto: Malin Otter
Skomakare: Jörgen Stålborn
Publicerad
2018-01-02
Vi har tidigare skrivit om vikten av rätt skovård och hur du tar hand om dina skor för att förlänga dess livslängd. Detta är egentligen den huvudsakliga basen för att ge dem en god livslängd, men ibland så behövs det lite mer för att ge dem nytt liv.
LÄS MER: Skovårdsguiden – Såhär tar du hand om dina skorEfter att antal års användande slits alla skor ut på någon punkt och kan då behöva en välbehövlig reparation hos skomakaren. Vi har idag tagit med oss ett par 10 år gamla, väl slitna
kängor från
Loake 1880 till vår vän Jörgen Stålborn, flerfaldig svensk mästare i skomakeri, för att visa på hur mycket som det faktiskt går att reparera och snygga till ett par gamla
skor.
INNAN ARBETET BÖRJAR
Som du kan se på bilderna nedan så är skorna som vi ska reparera rätt ”trötta”. Sulan är kraftigt nedsliten och håller på att lossna i tåpartiet på vänster fot. Mockan ser också lite trött ut och ska få sig en uppfräschning. En bit in i arbetet visade det sig också att gelänken som sitter under hålfoten har gått sönder och behöver bytas ut.
Ett par trötta Kempton från Loake 1880, som efter 10 års användning behöver lite kärlek. Gummisulan har gåtts hårt åt, vilket man bland annat ser på den nerslitna klacken längst bak på hälen.Klacken har med åren blivit rejält sliten på bakre delen av hälen.
Slitningar på klacken och sulan. På vissa ställen är sulan så sliten att sömmen har slitits bort. Du kan också se hur sulan börjar lossna i tåpartiet.DEMONTERINGEN
Här följer ett antal bilder som visar vad som har plockats bort på skorna för att arbetet med att snygga upp dem ska kunna börja. Vi vill poängtera att detta inte är exakt på det sätt som skomakaren hade gjort under en vanlig renovering utan vissa saker som tvärsnittet på sulan och korkfyllningen en bit ner är enbart upplagt för på ett bättre sätt ge en bild av hur skon är uppbyggd innan allt tas bort helt.
Klacken har lossats och sömmarna som håller fast sulan har skurits bort. I bilden saknas mellanlagret mellan klacken och gummisulan då det ”helt pulveriserades” vid demonteringen. Sulans olika lager med gummisula, mellansula och korkfyllning. Här har delar av mellansulan och korken tagits bort för att visualisera vad som gjorts. Både sulor och korkfyllning kommer i denna process att bytas ut. Här ser vi ännu mer av hur skon ser ut inuti och kan skymta gelänken som förstärker och balanserar skons midja. På bilden kan du också se att randen som sitter runt skon har lossats. Sulans alla delar, samt randen har avlägsnats från skon. Vid sidan av den kan du se gelänken som var med på tidigare bild fast då på sin rätta plats i skon. Skon helt utan sina sula. Om du är uppmärksam kan du om du jämför denna bild med de första på hur skona såg ut innan arbetet började se att skona har genomgått en första mockatvätt.Varför tvätten görs redan i detta steg har att göra med att man inte vill smutsa ner de nya delarna på skon i onödan, som senare kommer att sättas in.ÅTERUPPBYGGNADEN
Efter att ha tagit bort det mesta från sulan har vi kommit så långt i renoveringen att det är dags att börja ersätta gamla slitna delar på skorna och ge dem nytt liv. En till att börja med relativt tidskrävande process när bland annat en nya rand ska sys fast för hand.
Här visas hur randen sys fast. När detta görs hos skomakaren är randen blöt och man sticker hål på den med en syl och matchar de befintliga hålen som finns på plirbandet på skons insida (det vita bandet du ser i bild). På så sätt undviker man att nya hål uppstår, vilket kan leda till att skon blir svagare.
Vid sidan av skon kan du även skymta kransen som ska sys fast på den högra skons häl.Tråden har med hjälp av en nål trätts igenom plirbandet, för att låsas med en andra tråd som du ser på bilden ovan. En ögla bildas och tråden träs igenom denna så att de två trådarna låser sig. När vi syr fast randen så återanvänder vi de gamla hålen från där den gamla utslitna randen satt. Krans och rand är monterade på vänster sko. I övergången mellan randen och kransen har skomakaren gjort en mjuk fasning så att de båda överlappar varandra snyggt. Nästa steg är att sätta i en ny gelänk, då den gamla gått sönder. Som du ser på bilden har den knäckts i metallfästet på höger kant. Till skillnad från i fabriken där man spatlar på korkfyllningen kommer vi till detta par av kängor att använda oss av en hel skriva kork som skärs ut för att passa i skon. Ett tillvägagångssätt som kräver långt mindre specialutrustning än när man spatlar på fyllningen på löpande band. En ny rand är fastsydd, gelänken är utbytt till en variant i trä och korkfyllningen är utskuren. Korken har limmats fast i skon och nästa steg blir att fästa en mellansula i läder som du kan se ligga grovt utritad nedan skon. Lädersulan har limmats fast och sulkanten har slipats längsmed skon för att den ska sticka ut lagom mycket. Ett tidskrävande arbetesmoment. Detaljbild på den slipade sulkanten. En ny gummisula har limmats fast och pressats så den får en mjukt rundad form som blir skön att gå på. Nästa steg blir att sy fast sulan och att sätta på klacken.SLUTRESULTATET
Sanningens ögonblick. Efter ett par vändor till skomakaren och åter till vår egen fotostudio så har vi nu kommit så långt att kängorna är helt klara. Klack och sula har bytts ut, randen, korkfyllning och gelänken är också nya och en massa andra smådetaljer har gjorts. Nedan finner du resultatet.
Från tidigare steg kan du på denna och nedan bild se att klacken och sulan har sytts fast och sulkanten har slipats till en fin form och fått sig lite glans. Över tån kan du se att sulkanten och sömmen runt sulan nu håller en jämn och fin kant med en lagom distans från skon ut till sulans kant.Ovan kan du se den stora förvandling som skorna har genomgått. Sulan är åter helt ny och mockan har fått en välbehövd genomgång med tvätt och en pigmenterad impregnering, så att skon fått åter lite av sin ursprungliga lyster.
Slutkommentar: Renoveringen av kängorna som vi här har gjort är generellt tagen ett steg längre än vad man normalt kan ekonomiskt motivera. Detta för att göra det så tydligt som möjligt för er läsare visuellt och för att du ska kunna få se vad som faktiskt går att göra med ett par slitna skor. Normalt sett är ingrepp som att byta ut en klack, slitsula eller ett nytt bakfoder på skon långt vanligare och ofta tillräckligt stora för att kunna ge skorna nytt liv. Vi hoppas att du har funnit denna genomgång informativ och intressant.
LÄS MER: När ska man reparera sina skor och när ska man köpa nytt?
Vad tyckte du om den här artikeln?
13 Kommentarer
Kul artikel! Kul med lite för- och efterbilder, det hela blir mer påtagligt när man får se resultatet svart på vitt. Om ni kan göra detta i liknande områden inom herrstil vore det super! Hursom, hade uppskattat om ni nämnde på ett ungefär vad detta ingrepp kostade på skorna. Förstår det varierar från skomakare och fall till fall, men en ungefärlig prisbild tänker jag.
Annars, keep up the good work!
Den 02 januari 2018
@Victor: Riktigt roligt att höra att du gillade inlägget Victor. Detta är faktiskt lite som ett test för att se om intresset finns för denna typen av inlägg. Om det är fler än du som gillar det så kommer vi helt klart kolla på att göra fler i framtiden.
Som vi nämnde i texten så får detta inlägget stå som ett exempel för vad som går att göra med ett par skor, istället för en manual för vad man ska göra på en och samma gång. Då de ingrepp som vi har gjort varit ganska omfattande och att vi har bytt ut stora delar av skon, för att tydliggöra möjligheterna som finns för individuella ingrepp, kombinerat med att vi tagit upp mer tid än brukligt hos skomakaren så har kostnaden för det här fallet tyvärr blivit större än ursprungspriset på skorna. Vilket troligen inte är det som man önskar när man går för att renovera sina skor :)
Den 03 januari 2018
@Victor: Jag lämnade ett par Loake för sulbyte i läder till en skomakare på Nybrogatan i Stockholm och det kostade typ 1400kr och blev riktigt bra. Jag vet inte om randen byttes ut men den var i och för sig inte dålig ändå. Helt klart värt på ett par gamla favoriter!
Den 03 januari 2018
Har exakt denna mockakänga från Loake och de känns väldigt rejäla, mer så än motsvarande Pimlico modell. Tjock mocka typ 2-3 mm.
Renovering för mer än nypris är ju sällan motiverat. Jag tror dock att min skomakare (väldigt bra - ingen klackbar) skulle ta 1.500 kr fören ny randsydd sula och klack. Vilket kan vara högst motiverat på ett par INGÅNGNA favoritskor, och en stor anledning till att köpa dyrare skor.
Den 03 januari 2018
Grymt inlägg! Jättekul faktiskt. Alltid spännande att ta del av detaljerna i hantverket.
Eftersom skoreparationer generellt har ett fast pris oavsett ursprungspris på skorna blir ju värdet av en helrenovering av sula m m i viss relation till vad skorna kostar nya. Att lägga 1 500 kr på reparationer på ett par Meermin med nypris under på ca 1 800 kr kan ju kännas omotiverat, medan samma kostnad för ett par C&J eller Edward Green är prisvärt.
Personligen tycker jag att det är värt att lägga pengar på dyrare reparationer av ett par billigare Goodyear-skor, t ex från Loake 1880 - så länge ovanlädret är i gott skick. Känns bra att kunna slita på ett par skor så länge det bara går.
Den 04 januari 2018
@Daniel: Tack Daniel, kul att du gillade texten!
Håller helt med dig, om det är ett par skor som man är fäst vi så är det ofta värt bara sett ur ett personligt och emotionellt perspektiv att reparera skorna.
Den 05 januari 2018
Tänk om jag vetat innan jag slängde mina gamla ''riktiga'' Dexter Pennyloafers. Finns inte att få längre.
Den 05 januari 2018
Helt enkelt ett inlägg i världsklass. Även om någon skulle göra en engelsk rewrite vore det få engelskspråkiga publikationer som skulle kunna komma i närheten av kvalitén på det här arbetet ni lagt ned på efterforskning, bild och text.
Den 10 januari 2018
@Niklas: Tack så mycket Niklas. Väldigt kul för oss att höra!
Den 11 januari 2018
Riktigt kul artikel att läsa, funderar själv på att införskaffa just ett par skor av denna modell.
Jag önskar att ni hade pratat mer om och gjort något reportage om hur man kan bygga en bra skogarderob. Hur har ni gått till väga? Med normal inkomst är det svårt att börja resan mot en bra basgarderob med ett par riktigt exklusiva skor, jag upplever att du behöver ha ett antal par att rulla runt på först för att slitaget inte ska bli för stort. Samtidigt brukar ni i era artiklar veckans klädval välja era dyraste alternativ. Vad är en bra start för att få en tillräckligt bred skogarderob för att sedan successivt kunna börja köpa in de mer exklusiva skorna som tar lite mer tid att spara ihop till? Gärna fler tips om hur fler av skorna ni säljer kan användas i olika outfits! Tack för mycket bra, givande och inspirerande artiklar!!
Den 12 februari 2018
@Johan: Tack Johan!
Roligt att du själv funderar på att investera i ett par Kempton. Det är ett par väldigt allsidiga skor som passar till det mesta under vinterhalvåret.
Personligen, när jag byggt upp min egen garderob av kvalitetsskor så började jag med att köpa in två par vardagliga skor i instegspris (ca. 2000 kr) för att därefter göra en ganska ordentlig satsning på att komplettera dessa med ytterligare ett 5-6 par för olika tillfällen under det efterkommande året, för att bygga en bred garderob som går att ha som grund för att senare kunna göra större investeringar i exklusivare modeller.
De flesta modeller som jag investerade i köptes in för att fylla ett specifikt syfte. Ex. när jag skulle bära mörk kostym så investerade jag i ett par bruna resp. svarta oxfords (för olika tillfällen). Till jobbet när jag bar kavaj eller mer avslappnad klädsel köpte jag mig ett par ledigare brogues och för sommaren ett par loafers till ljusare byxor eller kavaj o.s.v.
Jag ska kolla på om vi kan göra ett inlägg på detta ämnet då vi inte riktigt varit inne på exakt detta som du pratar om. Nedan har jag iaf hittat två gamla inlägg vi gjort som touchar på ämnet, om du skulle vara intresserad.
https://www.careofcarl.com/sv/carlmagazine/bygg-en-basgarderob/2015/09/13/skorna-som-aldrig-gar-ur-tiden.html
https://www.careofcarl.com/sv/carlmagazine/kronikor/2016/11/06/ar-dyrast-sko-bast.html
Hör av dig om du skulle ha några mer frågor!
Jon
Den 13 februari 2018
Trevlig artikel!
Vet ni om det finns någon sneaker-skomakare? Speciellt, nån som kan rengöra och färga upp ett par gamla sneaker? Som har inskicks service också.
Den 31 augusti 2018
@Björn: Tack för kommentaren. Kan inte direkt komma på någon skomakare som är specifikt inriktade på just sneakers, men davidsonsskomakeri.com är en välrenommerad skomakare som har skomakarservice via postorder. Vad jag vet så tar de även hand om sneakers, och de kan säkert även ta hand om dina!
Den 03 september 2018