
Reportage - Loake
Publicerad 2014-10-24
Vi möttes på Säve Flygplats utanför Göteborg en solig höstmorgon tidigt i oktober. Jag själv, Henning och vår fotograf Evelina. Än en gång med siktet inställt på England, och en av tillverkarna bakom varor i Care of Carls sortiment. Vi hade fått tillfälle att göra ett tvådagars besök hos Loake, i Kettering, Northamptonshire. Tillverkaren av randsydda skor, som sedan 1880 försett England, och sedermera världen med några av de mest välgjorda, randsydda läderskor man kan finna. Tillverkade i en process med generationer av kunnande och hantverkstradition i grunden.
Loake är en av överlevarna, i en region där det en gång fanns nära nog 300 skotillverkare. Northamptonshire var en gång ett centrum för Englands köttproduktion, och mängderna av nötkreatur gav naturlig tillgång till läder av ypperlig kvalité, i det omedelbara närområdet.
Idag importeras stora mängder av läder och mocka till tillverkningen av Loake's 1880-serie, från andra delar av Europa.
PÅ VÄG TILL LOAKES FABRIK
Vi är i vanlig ordning uppspelta och förväntansfulla. Henning har kvällen innan checkat in oss via Ryan Airs webmaskineri. Vi mailade passnummer, utgångsdatum och personnummer i strid ström, tills vi fick ordning på det hela. Efter att ha passerat säkerhetskontrollen river jag åt mig en chokladkaka av taxfreestorlek inför flyget, och köar i tio minuter vid fel kassa för att betala den. Bilresan till Säve startade tidigt, och kantades av vägarbeten och köer av Göteborgsk rusningstrafik.


Ytterligare ett faktum, som det spekuleras friskt om, återigen gällande kvalitén på de skor som kommer ut ur produktionen.
För att göra en kort utläggning om produktionen som sker i Indien, kan vi ta några fakta i beaktande. Tillverkningslandet används i tid och otid som ett argument för att dessa skor skulle hålla en annan kvalitetsnivå än de engelsktillverkade, vilket är missvisande. Arbetskraften i Indien är för det första oerhört hängiven. Utbildas länge, enligt samma process som den den engelska tillverkningen av Loake's skor. Man sköter även sitt arbete noggrant. Kort sagt, om man missköter sitt jobb eller det man levererar, finns det gott om folk som tar din plats.
Om man i produktionen skadar lästlädret, som genomgått 180 av de ca 200 arbetsmoment en sko från Loake byggs upp via, är det bara att kassera hela skon. Det tar effektivt cirka åtta veckor att tillverka en sko från Loake, där merparten av tiden är den då lädret får skons form uppspänd på läst. En process som omöjligt kan påskyndas, utan ett försämrat resultat som följd.

PÅ PLATS

Det lätt knarrande trägolvet leder oss mot det showroom, där hela skoutbudet från Loake står vackert uppradat längs väggarna, i en massiv samling av 160 olika skomodeller, alla i storlek 8. Här träffar vi Andrew Loake, den fjärde generationen av familjen som år 1880 grundade företaget, som allt sedan dess varit och förblivit ett rent familjeföretag.

Vill du föra en dialog om skor och företaget, gör du gott i att låta allt styras av ett genuint intresse för skor och kvalité, snarare än att vilja skriva en text du bara gör för att du fått detta i uppdrag av din arbetsgivare.
Utting berättade även passionerat för oss om Loakes marknadsmässiga ambitioner. Om hur vissa varumärken bygger upp en stark image kring sina produkter, vilken kunder identifierar sig med, och sedan vill visa omvärlden då de bär kläderna eller skorna med varumärket i fråga. Kända namn, som ger en bild av personen som bär dem. Loake ser sig istället som ett varumärke som medvetna konsumenter väljer, för att ge en bild av sin egen stil och kunskap, där frågan om andra känner till varumärket i fråga eller ej, är mindre viktigt.
"Det handlar om att utstråla kvalitet, stil, och medvetna val."

"Det handlar om att utstråla kvalitet, stil, och medvetna val."

LOAKES DESIGN

TILLVERKNINGSPROCESSEN


Så, där promenerade vi runt i fabrikslokalen. En fotograf med vasst sinne för att fånga egna stämningar i bildform, och en sällsynt förmåga att plocka ut det bästa i motiven jag pekar ut. En starkt driven entreprenör, med känsla för herrstil, och så jag. En stil, textil och skonörd, som likt ett barn på julafton, med tindrande ögon passerade maskin efter maskin, fingrandes på halvsydda skor, luktandes på lädersulor…



Det här är ett tids-, och därmed även kostnadskrävande moment i tillverkningskedjan, som rationaliseras bort hos många tillverkare. Loake, ser det som en given nödvändighet för att uppnå den enda acceptabla kvalitetsnivå man anser att ett par skor ur linjen Loake 1880, skall hålla.



RANDSÖMMEN


Bär du dina läderskor mer än en dag i taget, upprepade gånger, så att de inte hinner torka upp mellan varven, kommer såväl den finaste handsydda skon, som varianten med limmad gummisula, att gå en säker död i förtid till mötes.

Om en mindre kunnig skomakare klistrar på just vilken sula som helst, utan att ha koll på hur dess tjocklek påverkar undersulans egenskaper, riskerar en alltför tjock extrasula att rubba sulans måttmässiga balans. I värsta fall kan gelänken bli skadad.
Görs det dock på rätt sätt, kan en pålimmad gummisula förlänga lädersulans livslängd i slaskiga och grusiga förhållanden som de på svenska vintertrottoarer. I vidare arbetsmoment förses skon med sula av läder eller gummi. Olika modeller av klack fästs och formas in i sulkonstruktionen, där den huvudsakliga fästanordningen utgörs av mässingsstift som drivs igenom de flera lager av läder som sulan är uppbyggd av.

Som tidigare nämnt, genomgår en broguesko från Loake nära nog 200 arbetsmoment innan den lämnar fabriken, och att i detalj beskriva vart och ett av dem hade varit en ytterst trevlig uppgift. Sulkanten slipas och formas. Dekorkanter värms och präglas in i lädersulan. Olika områden av sulan målas. Kanten målas och vaxas.




HEMFÄRD


Vi sitter återigen på planet hemåt. Som vid tidigare besök spånar vi om vart nästa besök skall ta oss. Italien? Vi nickar i samförstånd, men vet ännu inte med säkerhet. Planet lyfter från Stansted, och ett mörkt England breder ut sig under oss. Efter landning väntar en lång, sen bilfärd hemåt. Det gör inget.
De här besöken hos våra tillverkare inspirerar. Ger energi. Skapar en känsla av tillhörighet och gemenskap med dem som står bakom varorna vi på Care of Carl med stolthet erbjuder våra kunder. Så, när planet från det irländska flygbolaget dundrar ned på landningsbanan i Säve med buller, brak och ett pressat tidsschema, är det med glädje vi blickar fram mot nästa resa.
Taggar:
Vad tyckte du om den här artikeln?
23 Kommentarer
#3
Helt fantastiska skor men man skall gärna prova de olika lästarna. Alla passar inte samma fot. Jag har ett antal par och bäst är serien 1880 men lite tung. Colt-lästen är lite klumpig.
Den 28 oktober 2014
#4
Sånt vill man veta. Bra initiativ av Er team CareOfCarl.
Toutes mes sincères saluations
Toutes mes sincères saluations
Den 28 oktober 2014
#5
Mathias Larsson
Mycket skön sko, köpte ett par i London för några år sedan och är fortfarande som nya.
Kommer ni nu att öka ert sortiment av Loake? saknar vissa modeller om man tittar på Loake:s egna hemsida.
Kommer ni nu att öka ert sortiment av Loake? saknar vissa modeller om man tittar på Loake:s egna hemsida.
Den 28 oktober 2014
#7
CareOfCarlcom
#5
Hej Mathias,
Vi kommer tyvärr inte att få in fler modeller för denna säsongen. Men om det är någon specifik modell som du är ute efter är du välkommen att höra av dig till kundtjänst så kan vi undersöka möjligheterna att få tag på den.
Mvh
CareOfCarl.com
Hej Mathias,
Vi kommer tyvärr inte att få in fler modeller för denna säsongen. Men om det är någon specifik modell som du är ute efter är du välkommen att höra av dig till kundtjänst så kan vi undersöka möjligheterna att få tag på den.
Mvh
CareOfCarl.com
Den 28 oktober 2014
#8
Hej!
Bra skrivet, insprierande text och bra bilder!
Det är alltid lika trevligt att läsa reportage om Loake. De ger ett genuint intryck med bra arbetsvillkor och skäliga löner, man blir lite mer nöjd med sitt köp.
Det jag inte förstår är hur ni kan välja att flyga med ett bolag som har ett erkänt dåligt rykte med undermåliga arbetsvillkor och löner!
Bra skrivet, insprierande text och bra bilder!
Det är alltid lika trevligt att läsa reportage om Loake. De ger ett genuint intryck med bra arbetsvillkor och skäliga löner, man blir lite mer nöjd med sitt köp.
Det jag inte förstår är hur ni kan välja att flyga med ett bolag som har ett erkänt dåligt rykte med undermåliga arbetsvillkor och löner!
Den 28 oktober 2014
#9
CareOfCarlcom
#8 Hej Johnny,
Kul att du gillar reportaget och att det gör dig mer nöjd med ditt köp!
Vi flög med Ryan Air, då det denna gång passade bäst tids och logistikmässigt vilket gjorde att vi kunde lägga ännu mer tid på att leverera att så bra reportage som möjligt.
Mvh
CareOfCarl.com
Kul att du gillar reportaget och att det gör dig mer nöjd med ditt köp!
Vi flög med Ryan Air, då det denna gång passade bäst tids och logistikmässigt vilket gjorde att vi kunde lägga ännu mer tid på att leverera att så bra reportage som möjligt.
Mvh
CareOfCarl.com
Den 28 oktober 2014
#11
Blir knappast mindre sugen på att investera i ett par! Gärna reportage om skor, kanske en djupdykning i putsning?
Den 28 oktober 2014
#12
Intressant läsning, kul med såna är reportage! Vill inte vara petig, men är ett par saker som är lite fel i texten, och tänker att det är bra om det blir rätt så era läsare får rätt info. Dels så skriver ni ''limningen har i sig ingen avgörande bärande funktion i skokonstruktionen'', vilket inte stämmer, tvärtom är bindsulan just det som håller ihop skon, och på en Goodyear-randsydd sko är den då limmad. Vad som diskuteras är då snarare om limmet är hållbart nog eller inte, och där är väl de flesta ändå överens om att det håller alldeles utmärkt.
Just plirband är andra grejen, det heter så och inte kanvasribba. Sedan skriver ni ''på bilden ser ni den omtalade randsömmen på sulans undersida'', det som beskrivs är avlappssömmen. Randsömmen är den som syr fast randen med ovanläder och plirband/bindsula.
Som sagt, bra i övrigt!
Just plirband är andra grejen, det heter så och inte kanvasribba. Sedan skriver ni ''på bilden ser ni den omtalade randsömmen på sulans undersida'', det som beskrivs är avlappssömmen. Randsömmen är den som syr fast randen med ovanläder och plirband/bindsula.
Som sagt, bra i övrigt!
Den 29 oktober 2014
#14
CareOfCarlcom
#12 Hej Jonas,
Kul att du gillar reportaget!
Angående dina anmärkningar har du helt rätt angående randsömmen. Självklart ska det stå avlappningssöm här.
Vad gäller limningen så tackar vi för feedbacken och kan meddela att vår något överentusiastiska skribent har korrigerat detta.
Däremot när det kommer till plirband och kanvasribba så är kanvasribba en direkt översättning från engelskan som används av många skomakare, däribland Loake själva. Självklart är plirband ett minst lika korrekt sätt att beskriva detta på men vi har valt att skriva kanvasribba i detta fall.
Kul att du gillar reportaget!
Angående dina anmärkningar har du helt rätt angående randsömmen. Självklart ska det stå avlappningssöm här.
Vad gäller limningen så tackar vi för feedbacken och kan meddela att vår något överentusiastiska skribent har korrigerat detta.
Däremot när det kommer till plirband och kanvasribba så är kanvasribba en direkt översättning från engelskan som används av många skomakare, däribland Loake själva. Självklart är plirband ett minst lika korrekt sätt att beskriva detta på men vi har valt att skriva kanvasribba i detta fall.
Den 30 oktober 2014
#15
CareOfCarlcom
#13 Hej Henrik,
Skribenten heter Mikael Vallin.
Mvh
CareOfCarl.com
Skribenten heter Mikael Vallin.
Mvh
CareOfCarl.com
Den 30 oktober 2014
#16
Hej allihop!
Det är mycket trevligt, och värmer i själen att se ett så stort intresse för vår artikel om Loake! Jag heter Mikael Vallin, och är den som har författat texten, men det är bara en liten del i helheten då vi är ett stort, mycket bra team på CareOfCarl som alla bidrar starkt till att få ihop dessa reportage :D
Jag har själv en bakgrund som bloggare på annat håll sedan många år tillbaka. Mitt huvudfokus har alltid varit skräddade herrkläder, skor, accessoarer och klockor. Kort sammanfattat, det mesta som har med god manlig stil att göra.
Jag har även arbetat på frilansbasis med flera större aktörer inom den svenska klädbranschen med kreativ rådgivning och skribentarbete. På senare år har dock detta samarbete med CareOfCarl.com ökat i omfattning, vilket jag trivs mycket bra med :)
Det är mycket trevligt, och värmer i själen att se ett så stort intresse för vår artikel om Loake! Jag heter Mikael Vallin, och är den som har författat texten, men det är bara en liten del i helheten då vi är ett stort, mycket bra team på CareOfCarl som alla bidrar starkt till att få ihop dessa reportage :D
Jag har själv en bakgrund som bloggare på annat håll sedan många år tillbaka. Mitt huvudfokus har alltid varit skräddade herrkläder, skor, accessoarer och klockor. Kort sammanfattat, det mesta som har med god manlig stil att göra.
Jag har även arbetat på frilansbasis med flera större aktörer inom den svenska klädbranschen med kreativ rådgivning och skribentarbete. På senare år har dock detta samarbete med CareOfCarl.com ökat i omfattning, vilket jag trivs mycket bra med :)
Den 30 oktober 2014
#17
Hej!
Njuter av att läsa era reportage varje gång! Ger en annan dimension till produkten och märket. Ni gör ett ett riktigt bra arbete på Care of Carl.
Mvh
Njuter av att läsa era reportage varje gång! Ger en annan dimension till produkten och märket. Ni gör ett ett riktigt bra arbete på Care of Carl.
Mvh
Den 01 november 2014
#18
Instämmer i lovsången, ni gör ett väldigt bra jobb och som webbutik blir ni räddningen för mig som bor i större småstad med bara de vanliga halvbra/dåliga märkena. Texterna är intressanta och roliga att läsa, men hade nog vunnit på att korrekturläsas.
Den 05 november 2014
#21
Care of Carl
#20 Tack själv Joakim! Alltid trevlig att få feedback från våra läsare!
Den 02 september 2015
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country