Så här på försommaren när många kanske börjat besöka sitt sommarställe eller räknar ner dagarna till semestern, då är det lägligt att fokusera på en perfekt sko för detta, seglarskon.
Vi har skrivit en del om de besläktade och närliggande amerikanska stilarna
Preppy, IVY och Trad tidigare. Om man skall förknippa en sko med respektive stil så är det penny loafers för IVY, vita så kallade
bucks för Trad och seglarskor för Preppy.
Precis så som namnet avslöjar rör det sig ursprungligen om en sko främst för båtliv. På engelska kallas de just boat shoes eller deck shoes.
Denna skomodell brukar man tillskriva amerikanen Paul A. Sperry från New Haven i Connecticut som i början av 1930-talet tog fram den typen av modell och med den funktion vi har idag och kallar seglarskor.
Bakgrunden var att den inbitna seglaren Sperry liksom de flesta andra båtmänniskor tampades med hala däck och dåligt fäste med skorna.
En kall vinterdag uppe i Connecticut när han var ute och promenerade med sin hund Prince på en frusen vik noterade han att hunden hade betydligt bättre fäste på isen än vad han själv hade. Detta fick honom att fundera och kom fram till slutsatsen att det måste bero på vovvens tassar som inte är helt släta. De hade ett sorts fiskbensliknande mönster. Sperry bestämde sig för att skära ut ett liknande mönster i sina gummisulor som bars på båten. På detta sätt föddes den legendariska modellen Sperry Top-Sider. Det skall dock sägas att Sperry inte uppfann metoden att skära ut mönster i sulor. Detta gjorde en annan amerikan som hette John Sipe drygt 10 år tidigare. Hans metod användes främst för däck men till viss del även på skor och att skära ut ett mönster likt det Sperry gjorde brukar på engelska kallas just siping.
Initialt hade Sperry svarta gummisulor på de skor som tillverkades men då dessa lämnade fula märken på båtdäcken så övergick han rätt så omgående till vita sulor vilket än idag är det vanligaste för seglarskor.
Det är i första hand för båtliv som skon är skapad men sen 80-talet kan man säga att det rent modemässigt har kommit att bli en av de allra mest populära fritidsskorna oavsett om man seglar eller inte.
Ursprungligen och vanligast är modellen i olika nyanser av brunt eller marinblått. De är tillverkade i ett tåligt och behandlat läder som gör dem mer tåliga för vatten och även repor och dylikt.
Då de sen 80-talet och till idag även med jämna mellanrum har blivit en skomodell som även de riktigt exklusiva modehusen då och då har med i sina kollektioner vilket gjort dem trendiga har också utseendet och variationerna breddats. Det har adderats varianter i ädla läder som alligator, lack och en uppsjö av varianter av mocka. Dessa lämpar sig kanske mer för bryggsegling än vad ursprungsmodellerna gör.
Själva konstruktionen är oftast så kallad moccasin sydd för att bli mjuk och följsam. Man känner igen den på toppsömmen som fogar ihop över och underdelarna av lädret. Snörena skall normalt sett vara av samma material som lädret i övrigt.
Då det handlar om en sko som skall vara skön och följsam och främst bäras på båt så slits de snabbare än många andra modeller om de frekvent bärs när man spatserar runt på asfalt och dylikt.
Ett litet medskick med tanke på att det rör sig om en mjuk modell är att de bör sitta lite trångt när man köper dem då de är till för att forma sig efter foten. Det kan ta lite olika lång tid beroende på vilken typ av ovanläder de har men på sikt kommer den att sitta som gjuten på foten. Detta är en trolig anledning till varför de är så populära som fritidsskor bland män idag.
Liksom mycket annat när det kommer till mode i allmänhet och klassiskt mode i synnerhet (för här tycker vi att seglarskon kvalar in) så finns det förstå-sig-påare som gärna står med pekpinne och säger hur och på vilket sätt man FÅR bära skorna.
Det allra vanligaste påståendet bland dessa personer är att man inte får bära strumpor i seglarskor. Detta tycker vi är fullkomligt nonsens. Som med allt annat när det kommer till mode och stil skall man göra det som känns rätt. Det kan vara snyggt med och utan strumpor, ni bestämmer INGEN annan.
Skall vi komma med några råd och förslag så är det dock att undvika mockavarianter när man faktiskt är på en båt då saltvattnet kan gå rätt hårt på mockan.
Nästa är att helst undvika seglarskor med chinos och klubblazer. Det är en look som känns lite väl stereotyp och som signalerar myndig gubbe med direktörsambitioner, om man nu inte önskar just detta (för då skall chinosen gärna vara röda).
Det är en fantastiskt skön och mångsidig sko som framförallt fungerar mycket bra under sommarhalvåret med alltifrån jeans till chinos och shorts. En del amerikanska nischtillverkare har varianter med foder och grövre Vibram-sulor som gör att de kan bäras i stort sett året om.
När det kommer till tillverkare så är det bra att känna till Sperry som på något sätt är ett original. I framförallt USA finns det ett antal riktigt vassa små tillverkare som gör handsydda varianter av läder från de främsta garverierna. Dessa kostar inte sällan lika mycket som ett par bra randsydda herrskor men är liksom dessa av ett utsökt hantverk med sin handsydda moccasinkonstruktion. Det finns ett antal stora märken man förknippar med modellen annars så som Sebago och Henri Lloyd. Även stora preppymärken så som GANT och Ralph Lauren brukar ha snygga modeller i sitt sortiment.
Vi ses på någon brygga eller uteservering i sommar. Själv har jag då troligtvis strumpor i mina seglarskor. ”Regler” är till att brytas, speciellt om de är fåniga och man faktiskt känner till dem.
Text: Olof Nithenius
Foto: Evelina Svantesson
Vad tyckte du om den här artikeln?
2 Kommentarer
Intressant genomgång, såg en gubbe i kostym i veckan i vanliga kostymskor, men utan strumpor, han såg inte klok ut. Kostym, men inga strumpor. hahaha.
Sedan behöver man inte ha handsydda/randsydda skor för 5-10 000 kr för att de ska vara bra, det finns bra skor för mindre. Och man kan hitta ''samma skor'' billigare. De så kallade ''Marstrand''-seglarskorna är generiska portugisiska seglarskor (portugisiska skor är bland de bästa) där man bara satt på bokstavskombinationen ''Marstrand'' och sedan med förljugen reklam säljer som något speciellt, Jag vet det eftersom jag i min jakt på de bästa seglarskorna för något år sedan gick i stadens alla skoaffärer och hittade identiska skor som de ''från Marstrand'', men utan den bokstavskombinationen. Verkligen samma skor men utan varumärkespåslaget på priset. Men jag köpte inte dem eftersom jag hittade bättre, snyggare och billigare.
De flesta seglarskor har också för platt sula så man får leta efter de man faktiskt kan gå i. Och det var bra att påtala att läderskor behöver gås in, annars hittar man inte de perfekta skorna, utan man går in dem. Och jag håller fortfarande på, och man måste ha en liten extra innersula för att vårda skorna, men då är de lite för trånga, men då har jag strumpor också...
Den 15 maj 2021
@Peter: Hej Peter, och tack för en ingående reflektion. Det finns ju många sätt att bära kostym, och att under varmare årstid göra det utan strumpor, måste nödvändigtvis inte vara fel. Sen finns det naturligtvis bättre och mindre bra sätt att bära skor sans socks. Naturligtvis måste skor inte kosta mycket pengar för att vara bra. Sen är det samtidigt, särskilt i fallet skor, så att du från rätt tillverkare verkligen får vad du betalar för, medan du från andra varumärken betalar mycket för just varumärket.
Om man köper skor från engelska skospecialister, i prisspannet 3- 6000 SEK, är chansen stor att få väldigt mycket sko för pengarna. Att sen säga att man kan få ”samma sko”, mycket billigare, är ofta en sanning med modifikation, när det kommer till jämförelsen mellan handsydda skor runt 5k och andra alternativ. Skor kan ha samma design, men ofta skiljer sig både sömnads, konstruktions och materialkvalité avsevärt mellan en engelsk sko för 5k, och en sko med klistrad sula för 1500:- från butiken på gatan.
Portugisiska skor är ofta mycket prisvärda, och landet har en lång trevlig skotillverkningstradition. Just dessa skor är precis som du säger också ofta de som väljs ut av ett varumärke, som sedan förser dem med ett eget namn och en egen ”historia”, samt en fördubblad prislapp. Om man har lite kunskap om skor, ser man dock lätt igenom detta. Många klädvarumärken som lyfter in en skokollektion de marknadsför som ”premiumkvalité”, faller ofta in i denna kategori. De varumärken som verkligen har den högsta kvalitén, är sällan de som pratar mest högljutt om saken. Kvalité, talar ofta för sig själv.
Den 17 maj 2021