När det kommer till långsiktig stil finns det vissa varumärken som sticker ut. Vi vänder därför våra blickar åt danska Sunflower och inspireras av deras stickade tröjor.
Text: Martin Johansson
Foto: Ted Olsson
Publicerad
2021-03-21
Stickade tröjor är ett basplagg som kommer i ett oändligt antal olika utföranden och kan vara allt ifrån djupt traditionell till fullständigt nyskapande. Därför blir det extra roligt när ett varumärke lyckas balansera någonstans mittemellan. Under de senaste åren har Sunflower försiktigt dragit en linje mellan konservativ herrstil och det nya modet - en uppgift vi tycker varumärket klarat av med bravur.
Varumärket Sunflower kom till när en grupp individer inom herrmodet tröttnade på branschens utveckling med ständiga krav på förnyelse och trender. Valet blev då att starta ett varumärke som istället skulle representera en modemedveten men långsiktig kund. Vill man vara kategorisk skulle man kunna beskriva stilen som moderna herrkläder med inspiration från 1960- och 70-talet, eller med det lite uttjatade uttrycket ”skandinavisk minimalism”. Själva beskriver de stilen som kontemporär, där fokus ligger på att finna en balans mellan diskret nutida design och traditionella herrkläder.
Man kan bära tröjorna på en mängd olika sätt. När vi lyfter fram dem har vi valt en stil som, precis som Sunflower själva, hämtar inspiration från både det gamla och det nya. I vår klädsel står de stickade plaggen i centrum, omgivna av jeans, skjortor och läder i form av både bälten och skor. Just läder är något som återfinns bland Sunflowers produkter, då de har en fäbless för både läderkavajer och skinnboots, gärna i kombination med välskurna poplinskjortor och mörka kostymbyxor. Här väljer vi dock att bära deras blå silkeströja tillsammans med en hundtandsmönstrad kavaj och ljusblå jeans. De vita strumporna blir i kombination med ett par svarta loafers en flört med Ivy League-stilen från 60-talet, samtidigt som de skänker en lite sportig framtoning över klädseln.
Vad tyckte du om den här artikeln?