Tre nya varumärken och hur du bär dem: Auralee, Rhude & Alanui
Med internationell energi som fångar intresset ofelbart, vill vi stolt (och med varning om lätt beroendeframkallande) presentera: Auralee, Rhude och Alanui! Tre exempel på morgondagens klassiker och nytillskott i Care of Carls noga utvalda sortiment.
Text: mikael vallin
photo: olof händén
Publicerad
2022-12-10
Du vet den där känslan när du står framför din garderob och saknar en frisk inspirerande fläkt av något du känner igen, men inte haft förr? Genom tre nya stjärnor på Care of Carl-himlen hoppas vi kunna råda bot på detta stänk av familjär vardagspanik. Låt oss presentera:
Japanska Auralee står för en jordnära mix av nedtonad elegans och mjuk formalitet. Komfort i mjuk harmoni med sofistikerad design. Skaparen Ryota Iwai hämtar inspiration till kollektionerna ur dagliga livet, vädret han vaknar upp till och färgerna som omger honom och intrycken från resor världen om. En inställning som harmonierar väl med en begynnande bred önskan att införliva dessa ideal i vardagsstil. Vill du hitta en insiktsfullt lekfull tolkning av tidlös stil, i kläder som tydligt visar vem du är, kan Auralee, ”the land that lights up”, bli en god vän under överskådlig framtid.
Rhude bottnar i en nostalgisk hyllning av amerikansk streetwear, tolkad genom grundaren Rhuigi Villaseñor’s sociekonomiska och personliga erfarenheter, genom åren efter att han flyttat till Los Angeles. Rhuigi designar kollektionerna utan formell designutbildning, och tillskriver sin inneboende förståelse för plagg och passformer till sin mor som var skräddare till yrket. Varumärkets estetik växer hand i hand med Villaseñor’s personlighet och syn på livet, med avstamp 2015 i sen pubertet, till att idag stå för en mer mogen nyans av sin bakgrund. Har du en förkärlek till klassisk amerikansk streetwear och dess ideal, kommer plaggen från Rhude inte bara fylla luckorna i din garderob: De kommer sammanfoga helheten med unik attityd.
Italienska varumärket Alanui föddes genom kärleken till en gammal grovstickad amerikansk vintage-cardigan. Plagg med hög materiell kvalitet, skapade för att hålla i årtionden, med en stil och detaljmässig rikedom som ger dem unik estetik och stimässig tyngd. Idag utgörs varumärkets kreativa motor av Nicolò Oddi, som från Los Ageles sammanför italiensk tradition och kunnande om de bästa stickade plaggen, med nordamerikans estetik vars detaljer och utstrålning alltid har en plats i välklädda mäns garderob. En oemotståndlig fusion av högsta kvalitet och plagg man bara vill äga vid första anblick.
Vad tyckte du om den här artikeln?