
Vad är ett dyrt plagg?
Publicerad 2016-12-16
Kostnadsbegreppet och priset för kläder har en självklar betydelse när vi konsumerar och bygger våra garderober. Vi har alla olika värderingar, av olika anledningar. Vad är det exempelvis som gör att ett plagg skall stämplas som dyrt?
Denna frågeställning har som så många andra väldigt många dimensioner. Den egna upplevelsen av priset på en vara färgas av saker som den egna budgeten, eget intresse, behov, och inte minst: kunskap och åsikt om vad varan är värd rent kvalitetsmässigt. Diskussionen om prisbilder kan i värsta fall ta nästintill fanatiskt religiösa proportioner. Jag vill dock att vi börjar med att göra skillnad på två begrepp som folk, i mina ögon felaktigt, ofta likställer med varandra. Först ”att ett plagg är dyrt” och därefter ”att ett plagg kostar mycket pengar”.
Dyrt vs. högt pris
Om jag börjar med att tolka värderingen i att formulera något som ”dyrt”, ser jag det som ett uttryck för att det kostar mer pengar att köpa det än värdet man själv anser sig få för pengarna man betalar. Om det vidare rör sig om ett plagg med mycket hög kvalitet i både materialval och design, och som krävt hög kunskapsnivå vid tillskärning och sömnad vilket genererat ett högt pris, anser jag att formuleringen ”kostar mycket pengar” är mer passande.
Om jag börjar med att tolka värderingen i att formulera något som ”dyrt”, ser jag det som ett uttryck för att det kostar mer pengar att köpa det än värdet man själv anser sig få för pengarna man betalar. Om det vidare rör sig om ett plagg med mycket hög kvalitet i både materialval och design, och som krävt hög kunskapsnivå vid tillskärning och sömnad vilket genererat ett högt pris, anser jag att formuleringen ”kostar mycket pengar” är mer passande.
En hög prisbild kan även genereras av detaljer som mycket påkostade material. Material som rent kvalitetsmässigt är mer hållbara. Det kan även handla om tyger som absolut inte är mer slitstarka än varianter som kostar mindre pengar, men som ger plagget egenskaper och en användarupplevelse som bara kan uppnås med dessa material. Kashmir är ett utmärkt exempel i detta sammanhang. För en person som inte har intresse eller ekonomi att investera i en kashmirrock, ter sig plagget sannolikt ”dyrt”.
För en person som har ekonomi, intresse och viljan att lägga pengar på samma rock, kan plagget anses ”kosta mycket pengar”. Beroende på hur man ser det, kan denna person med rätt intresse och kunskap om plagget kanske till och med anse det vara ”prisvärt”.
Som jag ser det är det vad man själv anser sig få för pengarna man betalar för sitt plagg, en central del i frågan, samt av vilka anledningar man kan tänka sig vilja eller inte vilja betala för det.
Att betala för en känsla
Utöver materialmässig kvalité kan delar av priset på ett plagg också bygga på att man köper sig en känsla av att bära ett visst varumärke. Ofta gäller det plagg från tillverkare som profilerat sig inom lyxsegmentet. Ibland säger illvilliga röster att ”man bara betalar för märket”, vilket i många fall blir en sanning med modifikation. Visst läggs det på en del i priset för att marginalen skall täcka marknadsföring och varumärkesbyggande. Det vore dock en mindre genomtänkt strategi om tillverkare av dessa premiumplagg helt lagt den materiella kvalitetsaspekten åt sidan.
Utöver materialmässig kvalité kan delar av priset på ett plagg också bygga på att man köper sig en känsla av att bära ett visst varumärke. Ofta gäller det plagg från tillverkare som profilerat sig inom lyxsegmentet. Ibland säger illvilliga röster att ”man bara betalar för märket”, vilket i många fall blir en sanning med modifikation. Visst läggs det på en del i priset för att marginalen skall täcka marknadsföring och varumärkesbyggande. Det vore dock en mindre genomtänkt strategi om tillverkare av dessa premiumplagg helt lagt den materiella kvalitetsaspekten åt sidan.
Inte sällan tillverkas de mest kända varumärkenas bästa produkter hos specialister som är bäst på sitt område. Exempelvis skor. Sedan lägger designern till en mängd pengar på det pris konsumenten betalar i jämförelse med vad konsumenten skulle betalat för en produkt med tillverkarens eget varumärke. För en del konsumenter är det en form av kvalité att köpa sig en del av känslan och identiteten hos ett särskilt varumärke, och något man tycker är värt att betala för.
Tid och kunskap kostar
För att ta exemplet skor vidare, är en sko som kostar mycket pengar ofta tillverkad av mycket bra material vilka håller väldigt länge. Läder som åldras vackert, och i många avseenden blir bättre med tiden. Det krävs också ofta mycket kunnig personal med lång erfarenhet för att tillverka skor av den här typen. Tänk att denna kostar 6000kr per par, och håller i 15 år. När den slits, kan den lagas hos en skomakare. Sulan är konstruerad för att kunna bytas ut.
För att ta exemplet skor vidare, är en sko som kostar mycket pengar ofta tillverkad av mycket bra material vilka håller väldigt länge. Läder som åldras vackert, och i många avseenden blir bättre med tiden. Det krävs också ofta mycket kunnig personal med lång erfarenhet för att tillverka skor av den här typen. Tänk att denna kostar 6000kr per par, och håller i 15 år. När den slits, kan den lagas hos en skomakare. Sulan är konstruerad för att kunna bytas ut.
Jämför den sedan med ett par skor som nästan ser likadana ut och kostar 1500kr. Dock tillverkade av material och med metoder som gör att de håller i två till tre år, och sedan behöver kasseras. Vilken av dessa två olika skor är dyrast?
Intresseaspekten, det vill säga vad man tycker det är värt att lägga sina pengar på, är också en tydlig del i åsikten om vad en vara är värd. Någon tycker att skon för 6000kr är hutlöst dyr, men kan samtidigt gärna spendera 2000kr på att gå ut på krogen under en månad, eller tusentals kronor mer på en laptop, som efter några få år tappat allt värde och prestandamässigt är passé.
Ett högt pris är med andra ord inte alltid detsamma som att varan är dyr. Hur ser du själv på saken?
Text: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson
LÄS MER
Är dyrast sko bäst?
Andreas Weinås 15 favoriter för säsongen
Att matcha klockan till outfiten
Text: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson
LÄS MER
Är dyrast sko bäst?
Andreas Weinås 15 favoriter för säsongen
Att matcha klockan till outfiten
Vill du fortsätta där du var?
Kundrådgivning
Chatt
Måndag-Fredag 08-17

Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.
Personlig Stilrådgivning
Vi erbjuder i dagsläget personlig stilrådgivning både via digitala och fysiska kundmöten i anslutning till vårt huvudkontor i Borås.
Om du är intresserad och vill boka en tid med vår personal shopper, skicka ett mail till [email protected] där du också specificerar om du önskar ett digitalt eller fysiskt möte. Vi återkommer med fler detaljer och förslag på tider.
Våra stilrådgivare ser fram emot att ta sig an uppgiften att hjälpa dig uppdatera din garderob och investera i kvalitetsplagg som håller över tid!
Logga in
Choose your delivery country