Text: Camilla Åsedal
Foto: GUstaf peterson
Stone Islands resa inom modevärlden började under 80-talet, då plaggen främst bars av Paninaro-rörelsen, 80-talets italienska modeintresserade ungdomselit. Paninaro inspirerades av amerikansk populärkultur, motorcyklar och lyxiga designermärken medan de cirkulerade på milanesiska snabbmatsrestauranger. Med Moncler-dunjacka, ett par stentvättade 501:or och hikingskor som karaktäristiska plagg blev också Stone Island och C.P. Company naturliga tillskott att bära. Stilen spred sig sedermera vidare till arbetarklassen och tog sig via fotbollssupportrar från Italien till Storbritanniens fotbollsläktare. De brittiska supportrarna bar plaggen inte bara av praktiska skäl i den kalla och regniga brittiska kylan, utan också som ett statement över att få vara del av en gemenskap. Filmer som The Football Factory och Green Street Hooligans, där vi ser Charlie Hunnam bära Badgen på ärmen, har gjort Stone Island ännu mer förknippat med supporterkulturen.
Stone Island har sedan starten varit en kulturell rörelse, som rört sig från subkulturella italienska ungdomar till brittiska fotbollssupportrar, amerikanska celebriteter och designermedvetna bärare. Med filosofin "beyond fashion, beyond luxury" fortsätter de experimentera och utforska, med kompassrosen som visar riktningen framåt.
Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.