Text: Victoria Thai
Foto: Care of Carl
Burrbery grundades år 1856 i England av Thomas Burberry med en vision om att skapa kläder anpassade för att tackla det brittiska vädret. Från ett ytterplaggsfokus till en början, har de kommit att expandera deras utbud och är idag kända för både väskor, accessoarer och RTW, Ready to Wear.
Något som utmärker Burberry är materialet Gabardin. År 1879 skapade de världens första vattentäta material med andningsbar förmåga. Tidigare tenderade regnplagg att vara tunga och obekväma, den nyfunna materialkompositionen blev därför revolutionerande för branschen av vattentäta ytterplagg. Gabardin-materialet patenterades några år senare.
Under första världskriget skapade Burberry den idag ikoniska trenchcoaten. Det togs fram en design ämnad för att underlätta och skydda militären. Med detaljer för att fästa vapen runt midjan och Gabardin-väv fick det klä den brittiska militären. Rocken har kommit att bli ett signaturplagg som är lika klassiskt idag som den var för hundra år sedan och kommer troligen fortsätta vara.
Under Burberry’s verksamma år har de blivit officiella hovleverantörer av kläder och ytterplagg. År 1955 tilldelade Queen Elisabeth II en “Royal Warrant” och år 1989 av Prince of Wales. Detta har varit ett kvitto på att de gång på gång levererat högkvalitativa produkter som fått pryda kungafamiljerna.
Mellan år 1970 och 1990 påbörjades en etablering av varumärket internationellt, och från att endast erbjuda ytterplagg breddades sortimentet. Detta för att möta kundernas efterfrågan. Burberry började tillverka väskor, sjalar och andra accessoarer och blev en självklar spelare bland andra lyxvarumärken på marknaden.
Det rutmönstrade Burberry Check, eller Nova Check som mönstret även heter, är en tydlig igenkänningsfaktor för varumärket. Med svarta, vita och röda streck på antingen en krämfärgad yta eller en mörkare beige är Burberry's signatur. Till en början användes det checkmönstrade tyget för att fodra rockarna och först fyrtio år senare blev det en tydlig signatur och mönstret efterfrågades av kunderna på mer än bara insidan av rocken.
År 1901 gick Burberry ut till allmänheten med en tävling om att skapa en logotyp som skulle passa varumärket. Fram växte ryttaren på hästen som bar en banderoll med det latinska ordet “Prorsum”, som betyder “framåt”. Detta ord symboliserar framsteg och återspeglar varumärkets engagemang för kvalitet och innovation.
Under åren har Burberry uppdaterat och förfinat logotypen för att vara mer lämpad för sin målgrupp men behållit den ikoniska ryttaren. Det var först år 2018 som den större förändringen gjordes. Tillsammans med den brittiska formgivaren Peter Saville byttes logotypen, där ryttaren togs bort och lämnade kvar en minimalistisk font av varumärkets namn i versaler. Ett nytt monogram togs även fram. Detta mönster pryds av “TB”, och står för “Thomas Burberry”.
Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.