Är det stilmässigt okej att bära sin pikétröja med uppvikt krage och finns det några regler om huruvida man kan vika upp kragen?
Text: Jon Carrington
Foto: Evelina Svantesson
Publicerad
2018-06-13
Att vika upp kragen på sin
piké är troligen ett stilmässigt uttryck som de flesta har övervägt eller funderat över om de inte ska göra någon gång under sin stilresa. Men finns det några rätt eller fel kring detta fenomen?
KAN MAN BÄRA SIN PIKÉ MED UPPVIKT KRAGE?
Stilmässigt finns det inte några rätt eller fel, utan i första hand så ska du gå efter din egen smak. Förutsatt att det inte finns några specifika klädkoder för tillfället. Men frågar du oss om vår personliga åsikt så skulle vi avråda dig från att gå med en uppvikt krage, åtminstone om du vill se mer proper ut.
LÄS MER: En kort guide till klädkoderDetta innebär självklart inte att vårt uttalande är lag. Det finns alltid undantag och de som gör det som upplevs stilmässigt svårt, till något otroligt stiligt. Men för dig som ännu inte har övat upp denna fingertoppskänsla skulle vi råda dig till att begränsa dina stilmässiga experiment till hemma framför spegeln, tills det verkligen känns 110%.
Undantaget när det definitivt är okej att gå med en uppvikt krage
Som med allt så finns det undantag till regeln (även om det i detta fall inte ens finns en regel). I vissa fall får man helt enkelt låta det praktiska gå före det estetiska och i fallet med att vika upp kragen tycker vi att det känns helt relevant att göra det när det exempelvis är stekande hett ute och du riskerar att, eller redan har, bränt dig i nacken. Eller för att ge ett annat relaterbart exempel för ett Skandinaviskt klimat. När det är yrande snö och det blåser snålt, så råder det ingen tvekan om att du, utan att folk höjer sina ögonbryn, kan vika upp
rockens slag för att skydda dig lite extra mot väder och vind.
Så för att ge ett summerande svar till frågan om det är okej att bära sin piké med en uppvikt krage. Försök att undvika det, om du inte behöver göra det av några praktiskt skäl och om du ska göra det, försäkra dig om att du gör det med fingertoppskänsla.
Vad tyckte du om den här artikeln?
2 Kommentarer
Har inte så mycket med denna artikel att göra, men kände att jag ville skriva något ändå.
Jag tycker det är synd att ni under det senaste året/åren har glidit mer och mer ifrån det som gjorde er unika på marknaden. Fina skjortor och kavajer från Italien, vilket ledde till den ''Italienska Avdelningen''. Ni expanderade med fler varumärken från England, och skapade ''Best of British'' tillsammans med en samling av handsydda skor. En satsning på inte enbart de mest omtalade varumärkena, även om de såklart ska finnas med!
Det var ett tag sedan jag såg denna inriktning, vilket jag tycker är synd. Nuförtiden består en markant del ert sortiment av sweatshirts och dylikt med feta loggor på, kläder som har en oversized passform (något som iofs har blomstrat på sistone) istället för de finare kläderna med sin unika touch från märken som är specialister inom sin respektive kategori. Det är som att ni bytt målgrupp litegrann, med en inriktning på de yngre.
Jag känner en som driver en modebutik som säljer finare kläder från Tiger, NN07 osv, och har fått förklarat för mig att det är det som säljer nuförtiden (exemplen som jag nämnde tidigare). Så jag får nog infinna mig i att det är så, och att Careofcarl såklart vill se en så stor vinst som möjligt... men jag tycker fortfarande att det är lite tråkigt och kommer på mig själv att jag handlar mindre och mindre hos er, och drar mig till ställen som t.ex Gabucci och diverse engelska sidor.
I flera år tillhörde jag de som fick tillgång först till realisationen, men där är jag inte längre.
Med vänliga hälsningar,
Fredrik Lundgren
Den 13 juni 2018
@Fredrik Lundgren: Hej Fredrik,
Tack för din feedback. Vi uppskattar att du som kund berättar hur du känner. Och det går lika bra att göra det här i kommentarerna som via någon av våra andra kontaktvägar.
Tråkigt att du upplever att utbudet inte är lika vasst för dig idag som kund. Vi har alltid haft en målgrupp och därmed varumärken som är bredare än enbart våra toppvarumärken från Italien och Storbritannien. Sedan har det skett flera nytillskott i vårt sortiment som kanske inte platsar i en klassisk italienskt/brittisk stil på det senaste.
Även om du kanske inte känt igen dig i allt som vi har gjort på sistone så kan jag lova dig att vår kärna ligger i en mer dressad stil, med fokus på kvalité och hantverk från duktiga tillverkare och är något som vi alltid kommer att gå tillbaka till, se bara veckans tema i butiken. Även om vi liksom alla andra inte är helt okänsliga för vissa rådande tendenser i branschen, så kommer vi alltid att falla tillbaka på det dressade och fint hantverk, för det är det som är vår egen passion. Något som vi ständigt försöker ta till vara på och kommunicera, inte minst här i Carl Magazine.
Men jag kan hålla med dig om att vi har haft en period i butiken på sistone som inte enbart handlat om det italienska och brittiska. Kan hända att denna kommunikation tagit lite överhand från det mer klassiska sortimentet, som stadigt har fått växa i bakgrunden. Ett sortiment som vi ständigt försöker förfina och förbättra. Så sent som igår fick vi nere på Pitti Uomo klart ett varumärke för våren som jag garanterat tror du kommer att gilla. Utöver detta har vi också flera andra idéer för kommande säsonger som vi hoppas att du kommer att uppskatta. Håll utkik och tveka inte på att höra av dig om du skulle ha några fler funderingar, önskemål eller saknar något i sortimentet!
Allt väl!
Jon
Den 14 juni 2018