När man klär sig och sätter samman en outfit så kan valet av accessoarer styra helheten. Många glömmer dock bort doftens roll i en outfit. Man kan vara väldigt välklädd och ha en genomtänkt stil, där helheten höjs ytterligare en nivå om så också doften är den rätta. Vad är då den rätta doften?
Text: Olof Nithenius
Foto: Volha Hapanenka
Publicerad
2018-05-03
Då doft liksom stil är något mycket individuellt och personligt finns det inte bara ett svar på frågan om vad som är den rätta doften. Både för mycket och för lite av en parfym kan på sitt sätt vara fel. Dofter är komplext och intressant på så sätt att de kan anpassa sig efter bäraren och utvecklas olika från person till person. Idag tänkte vi därför fokusera just på doft och
parfym som en del av en personlig stil.
Innan vi lyfter fram några intressanta alternativ, så börjar vi med en enkel genomgång utav hur en parfym är uppbyggd och fungerar.
EN DOFTS NOTER
En parfym kan man säga är skapad på tre olika nivåer, eller noter som det kallas på fackspråk. De innehåller olika ingredienser och karaktär. Lätt förenklat så avtar de rent doftmässiga vid olika tidpunkter och där deras samspel skapar den doftupplevelse som ni får.
Först så möts man av det som kallas toppnot eller huvudnot. Det är det första som ni känner när en parfym sprayas. Den är oftast frisk och varar inte så länge. När denna avtar kommer det man kallar hjärtnot eller mellannot, som har ett lite större djup och är ofta lite blommig i doften. Denna är viktig för den totala doftens karaktär och sitter oftast kvar på huden ett par timmar.
Det är i hjärtnoten som en del av anpassningen efter bäraren görs, varför en parfym faktiskt kan uppfattas olika på olika personer. Slutligen går doften över i basnoten, som är den längsta och lätt förenklat den tyngsta doften i sammansättningen. Den kan sitta kvar upp till ett dygn. Det finns hur många ingredienser som helst som blandas in där en stor del av dem kommer från citrus, blommor, örter och rötter m.m.
ATT HITTA EN INDIVIDUELL DOFT
Som sagt är dofter något mycket individuellt. Är man mån om sin stil och vill vara välklädd kan det vara roligt att välja en doft som ackompanjerar resten av stilen bra. Att då välja det man kan kalla en kommersiell doft som säljs överallt och som många använder kanske känns lite tråkigt.
Satsar man på kläder och
skor av hög kvalitet och tillverkade av en erkända nischaktörer tycker vi att man skall tänka likadant när det kommer till en doft. Idag har vi därför valt ut tre tillverkare och dofter från dem som fungerar som en bra accessoar för den välklädda mannen. Det rör sig om fyra helt olika dofter vars karaktär gör att de passar vid helt olika tillfällen och sammanhang.
Creed
Tillverkaren
Creed är en mycket välrenommerad tillverkare av kvalitetsdofter bland parfymkännare och finsmakare. Märket grundades i London redan 1760 och verkade där fram till 1845 då de lär ha fått en inbjudan av Napoleon III och hans hustru att sätta upp verksamheten i Paris. Idag drivs detta fransk-brittiska märke av samma familj, i 7:e generationen. Sedan varumärket kom till och än in idag har man levererat och skapat dofter åt kungligheter, presidenter och kändisar över hela världen.
Deras klassiker
Green Irish Tweed har hämtat sin inspiration från den Irländska landsbygden och har inslag av grön växtlighet och sandelträ. Den är fräsch och diskret och ingår i Creeds Millesieme serie, där en hög koncentration av naturliga essenser används, vilket ger en doft som varar längre.
Floris
Söker men en klassisk brittisk gentlemannadoft så är
Floris det rätta valet! Detta anrika märke grundades redan 1730 i London. Än idag sker utvecklingen av dofterna i den egna butiken på Jermyn Street i London, medan tillverkningen sker i deras egen logi i Devon i södra England. Idag är det 9:e generationen av samma familj som driver verksamheten. Då Floris dofter är så pass intressanta har vi valt att lyfta fram två från dem.
No.89 är en klassiker och har fått sitt namn efter märkets adress som är No.89 Jermyn Street. Det är en frisk citrusbaserad doft som andas brittisk gentleman lång väg. Den lär också ha varit författaren Ian Flemmings favorit. Detta kom flera gånger fram i böckerna om hans agent James Bond. Flera gånger kan man läsa om att den synnerligen stilfulle agenten doftade
Floris No.89 när han var i tjänst. I boken Dr. No tappade Bond även upp ett bad med Floris Lime Bath i.
Nästa ikoniska doft från Floris är
No.127. Den skall ha tagits fram redan 1890 för Rysslands storhertig Orloff och kallades därför för Orloff Special. Denna doft skall senare ha använts av bland annat Winston Churchill.
Histoires de Parfumes
Om de första två parfymhusen utgjort anrika klassiker så kommer här en modern fransk variant av mer avantgarde slag, i form av
Histoires de Parfumes. Märket startades så sent som 2000 i Paris av Gérard Ghislan. Hans utgångspunkt var förstklassiga råvaror för att skapa unika dofter av högsta kvalitet. De exklusiva dofterna skall enligt Ghislans filosofi berätta en historia på kroppen och inte på ett papper. Hans teman är romantik, sensualitet och intimitet. Resultatet är en rad hyllade dofter av lite mer unik karaktär. Varje doft relaterar till en historisk person, händelse eller ett årtal och skall på sitt sätt berätta dess historia.
Doften 1740 är ett bra exempel som tar avstamp i den franska författaren och revolutionären Marquis de Sade som blivit känd för sina berättelser med oanständiga, hedniska inslag. Doften är mycket djup och komplex och på sitt sätt rätt så unik.
Vad tyckte du om den här artikeln?