Text: Camilla Åsedal
Foto: Patagonia & Matteo Biachessi
Muir, Thoreau, Emerson, Gaston Rébuffat, Riccardo Cassin and Hermann Buhl är namn som alltid inspirerat Patagonias grundare. Den gemensamma nämnaren kretsar kring deras engagemang för naturen – vare sig det rör sig om skydd av den, filosofin eller genom fysiska äventyr och bedrifter i bergsmiljöer.
Allt började med att Chouinard smidde sina egna pitonger i en liten verkstad i föräldrarnas trädgård i Burbank. Tillsammans med partnern Tom Frost utvecklade han sedermera bergsklättringsutrustning och blev under 70-talet branschledande i USA. 1970 revolutionerade de branschen genom att ersätta pitongerna med aluminiumkilar som skonar bergsväggen – något man kan kalla ett första steg mot klättring som värnar om naturen.
Patagonias plagg är inspirerade av och anpassade för de platser som varumärket strävar efter att skydda – bergen, skogen, havet och hela jordklotet. De lägger stor vikt vid detaljerna för att varje bärare ska kunna uppleva den överlägsna kvaliteten, både nu och i många år framöver. Genom innovativa bergsklättringskläder har Patagonia förespråkat användningen av material som polypropylen och fleece, vilka ger den viktiga lager-på-lager-effekten som skyddar mot väder och vind. År 1985 introducerade de Capilene® polyester och Synchilla®, ett mjukt, dubbelstickat tyg som inte noppar.
Foto: Drew Smith
Patagonia stärker sitt ansvar genom att uppmuntra sina kunder att reparera och återanvända sina befintliga produkter istället för att köpa nya. De förespråkar att laga, dela med sig av och återvinna sin utrustning som främjar en kultur av ansvarsfull konsumtion. Genom att göra reparationer mer tillgängliga hjälper Patagonia sina kunder att förlänga livslängden på sina produkter, vilket i sin tur minskar den miljöpåverkan som är förknippad med att producera nya varor.Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar under vardagar.