Det kreativa geniet Ulrik Pedersen är återigen på tapeten med sitt nya varumärke Sunflower. Vi har träffat mannen som en gång i tiden satte norden på klädkartan för att ta reda på hans morgonrutin, hans favoritplats i världen och var han hittar sin inspiration.
För många av oss som arbetar med kläder är Ulrik Pedersen en omtalad figur, känd för sitt skickliga sätt att hantera tyger och material. För en del andra är hans varumärken långt mycket mer berömda, och om vi ska vara ärliga har vi svårt att tro att någon över huvudtaget kan ha missat hans framgångssaga. 2007 startade han, till sammans med svensken Victor Lindh, varumärket
NN07, som skulle bädda för den våg av skandinavisk minimalism som svepte över världen åren som följde. Det är, som ni förstår, ingen överdrift att kalla Ulrik för pionjär, och han är nu återigen aktuell. Denna gången med Sunflower - ett varumärke som inriktar sig på tidlösa plagg med moderna snitt. Vi fick möjligheten att träffa och ställa några frågor till detta danska kreativa geni i hans studio, under en gråmulen dag mitt i ett halvt nedstängt Köpenhamn.
Hur ser din morgonrutin ut?
- Jag vaknar runt klockan 7:00, och startar alltid morgonen med att brygga kaffe innan jag gör någonting annat. När kaffet är klart spenderar jag 10-15 minuter framför datorn för att läsa nyheter och uppdatera mig på vad som hänt i sociala medier. En vanlig dag ger jag mig iväg till kontoret runt 8:30.
Berätta om Sunflower.
- Idén bakom Sunflower var att göra det enkelt för män att skapa en tidlös men modern garderob. Plaggen är designade här i Köpenhamn, med lyxig kvalitet och finish i åtanke. Sunflower balanserar hela tiden den diskreta och intelligenta designen i ett klädesplagg med respekt för skräddarsydda traditioner. Vi representerar långsiktighet och därmed också hållbarhet – ett plagg från oss ska inte gå ur tiden utan man ska vilja bära det år efter år. Vi söker också hela tiden efter det bästa materialet och nya tekniska innovationer för tillverkning.
Var hittar du din inspiration?
- Min inspiration kommer främst från det förflutna – både när det kommer till look och siluett. Även traditionellt hantverk inspirerar mig och hur man gjorde kläder förr. Back in the days tillverkade man kläder på ett mycket bättre sätt än vad man gör idag. Jag gillar att ta fram klassiska kläder men som är något uppdaterade för att passa samtiden.
På vilket sätt är Sunflower ett mer hållbart val?
- För mig innebär hållbarhet att tillverka kläder som människor faktiskt vill bära och använda år efter år. Personligen tycker jag att allt för många varumärken idag pratar om hållbarhet utan att aktivt arbeta med det. I min värld är kvalitet och hållbarhet synonymt med varandra.
Din favoritplats på jorden och varför.
- Jag har under de senaste 20 åren rest runt om i världen väldigt mycket och befunnit mig på många otroliga platser. Jag har många favoriter, men nummer ett i min bok kommer för alltid att vara
Tokyo. För mig har
Tokyo allt, och det ska tilläggas att jag även är ett stort fan av den japanska mentaliteten och kulturen.
Du samlar även på inredningsklassiker. Vilken designer är din absoluta favorit?
- En svår fråga att bara nämna en favorit bland tusen olika, men om jag verkligen måste välja en är det utan tvekan
Shiro Kuramata.
Vad gör Köpenhamn unikt enligt dig?
- Eftersom
Köpenhamn varit nedstängt i snart ett år, på grund av COVID-19, så saknar man verkligen alla restauranger och kaféer. Det som jag tycker gör Köpenhamn unikt är dock att man genom 15 minuters bilåkning kan ta sig till både havet och skogen.
Nämn fem klassiska plagg alla män borde äga
- Det vore enkelt att nämna att alla män borde äga ett par bra jeans, men om du är en man som aldrig bär jeans så kan påståendet låta ganska dumt. Alla garderober är individuella och det du ska satsa på är vad du personligen dras till. Med det sagt kan jag bara nämna två saker alla män bör äga: rena strumpor och rena underkläder.
Ditt råd för att leva ett mer hållbart liv.
- Mitt råd till dig som önskar att leva ett mer hållbart liv är att konsumera mindre men bättre. Detta går att applicera på allt från mat, kläder och inredning.